România are o lege privind integrarea hidrogenului din surse regenerabile şi cu emisii reduse de carbon în sectoarele industriei şi transporturilor, din anul 2023, dar nu o poate aplica. Motivele sunt prezentate de Ministerul Energiei: lipsesc producătorii de hidrogen din surse regenerabile şi cu emisii reduse de carbon, nu există standardele tehnice pentru utilizarea hidrogenului și un mecanism clar de certificare pe diverse tipuri de hidrogen. Este necesară adoptarea unei proceduri legale unice pentru simplificarea procesului lung si complex de autorizare a proiectelor de producere a hidrogenului și este nevoie de o armonizare a legislației existente în privința integrării hidrogenului din surse regenerabile şi cu emisii reduse de carbon în sectoarele industriei şi transporturilor cu Strategia Națională a Hidrogenului și legislația europeană incidentă. În plus, sunt necesare clarificări sau corecții ce trebuie aduse Legii nr.237/2023. În condițiile date, Ministerul Energiei ia în calcul să propună o prorogare a termenului de intrare în vigoare a legii.
Ministerul Energiei anunță lansarea spre consultare publică a documentului ”Chestionar privind implementarea Legii nr.237/2023 privind integrarea hidrogenului din surse regenerabile şi cu emisii reduse de carbon în sectoarele industriei şi transporturilor”, postat pe site-ul Ministerului Energiei https://energie.gov.ro/category/comunicate-de-presa.
Chestionarul cuprinde un set de 8 întrebări:
1. Cunoașteți perspectivele apariției și dezvoltării în România a furnizorilor de hidrogen (inclusiv de hidrogen verde)?
Da – vă rugăm să precizați sursa informațiilor.
Nu – vă rugăm să motivați.
2. Cunoașteți perspectivele la nivel național, pentru următorii ani, în ceea ce privește asigurarea disponibilului de hidrogen (inclusiv hidrogen verde) ținând cont de utilizarea acestuia pentru consum industrial, respectiv pentru utilizarea directă în transport (căi ferate, transport public, trafic greu,etc.)?
3. Apreciați că prevederile Legii nr.237/2023 privind integrarea hidrogenului din surse regenerabile şi cu emisii reduse de carbon în sectoarele industriei şi transporturilor sunt corecte, clare si in concordanta cu prevederile legislatiei europene (ex: RED III)?
În cazul unui răspuns negativ vă rugăm să exemplificați.
4. Apreciați că prevederile Legii nr.237/2023 privind integrarea hidrogenului din surse regenerabile şi cu emisii reduse de carbon în sectoarele industriei şi transporturilor sunt complete?
În cazul unui răspuns negativ vă rugăm să exemplificați.
5. Având în vedere o serie de observații de fond privind prevederile Legii nr.237/2023 privind integrarea hidrogenului din surse regenerabile şi cu emisii reduse de carbon în sectoarele industriei şi transporturilor venite de la operatori economici implicați, Ministerul Energiei nu a elaborat Normele de aplicare a acesteia. În aceste condiții, considerați că toate prevederile Legii ar putea fi aplicabile, la termenele prevăzute, în condițiile în care ar exista Normele de aplicare a Legii? În acest sens, vă rugăm să descrieți acțiunile privind implementarea Legii:
(i) motivele care v-au împiedicat să o faceți;
(ii) acțiunile întreprinse și modul în care ați implementat până în prezent legea, cu prezentarea principalilor indicatori economico-financiari realizați la momentul completării acestui chestionar comparativ cu stadiul lor la momentul adoptării acestei legi, respectiv impactul implementării legii asupra situației economico-financiare a societății dvs.;
(iii) acțiunile pe care urmează să le întreprindeți, stadiul acestora, precum şi impactul prognozat asupra situației economico-financiare a societății dvs.;
6. Considerați utilă existența unei prognoze cu privire la costul unui certificat de hidrogen în perspectiva următorilor ani, astfel încât să poată fi evaluate atât costurile asociate în calculele bugetare ale societății dvs. cât și pe întregul lanț valoric al hidrogenului?
Care este valoarea maximă a costului indus de certificatele de hidrogen pe care societatea dvs. l-ar putea suporta în anul 2030? Dar în anul 2035?
7. În ceea ce privește prevederile Legii nr.237/2023 privind integrarea hidrogenului din surse regenerabile şi cu emisii reduse de carbon în sectoarele industriei şi transporturilor privind penalitățile și amenzile ar necesita:
(i) introducerea unui indicator de referință față de care ar trebui să fie calculat nivelul minim al penalităților prevăzute în Lege?
(ii) introducerea unui nivel maxim al penalităților calculate față de indicatorul de referință menționat la (i)?
Vă rugăm să fundamentați răspunsul dvs.
8. Considerați că în actualele condiții existente în România (prezentate la începutul articolului) se impune prorogarea termenului de intrare în vigoare a acestei legi? Motivați.
Ministerul Energiei transmite că a lansat prezentul Chestionar, ca instrument de sondaj/anchetă pentru a colecta informaţiile necesare stabilirii modului în care Legea a fost/ar fi putut fi implementată. S-au avut în vedere solicitările diverșilor operatori economici implicați, care au formulat opinii (unele contrare actualelor prevederi ale legii), observații de fond, solicitări de clarificare și propuneri față de situația actuală a domeniului reglementat de Lege în raport cu aplicabilitatea acesteia și în conformitate cu prevederile HG nr. 443/2022 pentru aprobarea conţinutului instrumentului de prezentare şi motivare, a structurii raportului privind implementarea actelor normative, a instrucţiunilor metodologice pentru realizarea evaluării impactului, precum şi pentru înfiinţarea Consiliului consultativ pentru evaluarea impactului actelor normative, se precizează în informarea ministerului.
Răspunsurile la chestionar sunt așteptate până la data de 01.08.2024, la adresa de email: chestionar_legea237-2023@energie.gov.ro.