Aviz autorităților, care ar trebui să-și amintească de situația din Bulgaria! Scumpirea curentului a scos bulgarii în stradă în urmă cu 8 ani și a dărâmat Guvernul. Se simte nevoia acută de soluții și o informare corectă, de a se transmite mesaje clare românilor, să știe ce au de făcut în condițiile liberalizării

Publicat pe Categorii Esential, Opinii / Analize, Semnal
Prima Pagina Actual Esential Aviz autorităților, care ar trebui să-și amintească de situația din Bulgaria! Scumpirea curentului a scos bulgarii în stradă în urmă cu 8 ani și a dărâmat Guvernul. Se simte nevoia acută de soluții și o informare corectă, de a se transmite mesaje clare românilor, să știe ce au de făcut în condițiile liberalizării

Un reminder, care ar trebui să dea de gândit autorităților din România: Scumpirea curentului a dărâmat Guvernul bulgar în urmă cu 8 ani. Zeci de mii de persoane au participat la cele mai ample acţiuni de protest din ultimii 16 ani din Bulgaria după ce au constatat că facturile la curent electric și căldură din iarna anului 2013 erau majorate substanțial. Cabinetul Borisov a demisionat în urma protestelor populației față de creșterile la prețul energiei, care care s-au desfășurat zilnic, timp de două săptămâni. Printre alte solicitări, protestatarii au cerut „adaptarea” facturilor la veniturile fiecărui consumator.

Poate că nu este cazul să ne îngrijorăm și să ne gândim că se poate ajunge la proteste populare în România pe motiv de scumpiri la energie, însă am venit cu acest reminder în atenția autorităților care ar trebui să se grăbească să vină cu soluții concrete, aplicabile, în sprijinul consumatorilor casnici, în special a celor vulnerabili.

Asistăm în aceste zile la un amplu scandal, mediatic, iscat pe fondul lipsei de informare a consumatorilor casnici din România referitor la schimbarea furnizorului de energie în condițiile liberalizării complete a pieței de energie electrică de la 1 ianuarie. Românii s-au trezit la început de an că le cresc facturile la electricitate dacă nu-și schimbă furnizorul și că nu știu ce au de făcut. Drept urmare, în plină pandemie, numeroși români s-au înghesuit la sediile furnizorilor de energie electrică din toată țara pentru a-şi schimba contractele ca să nu plătească mult mai mult la facturi.

Între timp, în loc să se vină cu soluții, care să fie corecte și aplicabile, se pierde timp căutându-se vinovații. “Vreţi să găsiţi Ministerul Energiei sau pe mine ţap ispăşitor, când ANRE a făcut modificările?!”, a declarat, iritat de întrebările adresate, ministrul Energiei, Virgil Popescu, la Antena 3, aruncând vina pe Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei, instituţia care se ocupă de procesul de liberalizare a pieţei de energie. La rândul său, reglementatorul demonstrează, printr-o serie de informări/comunicate că a făcut ce trebuia în privința  reglementărilor și liberalizării. Așadar, reiese că nimeni nu e vinovat, dar populația trebuie să plătească.

În continuare, este haos. Cu toate explicațiile și sfaturile care au venit de la specialiști și ziariști, oamenii sunt bulversați și se grăbesc să-și schimbe furnizorul fără să reușească să analizeze cu atenție numeroasele oferte din piața concurențială.

Potrivit unui Ordin ANRE, care este în consultare publică, românii ar putea avea un răgaz – timp de 3 luni – pentru a-şi schimba furnizorul de energie electrică, în condiţiile liberalizării pieţei. Soluția ANRE este însă contestată de ministrul Popescu, care crede că această perioadă de timp este insuficientă pentru ca cei peste 6 milioane de consumatori să încheie noi contracte. Nici 6 luni nu sunt suficiente, a spus ministrul la Antena 3.

Acesta are propria soluție ca oamenii să nu mai fie puși pe drumuri: “toţi clienţii casnici să fie trecuţi la cel mai bun preţ pe care furnizorul actual al acelui client îl oferă în piaţa concurenţială”. Pentru cunoscători, în avantaj ar fi, în primul rând, marile companii de utilități!

“Eu o să vin cu o propunere foarte clară: le-am spus-o celor de la ANRE. Am verificat-o cu Consiliul Concurentei, este perfect concurenţială: nu trec oamenii obligatoriu în serviciul universal care este mai scump. Nu. Le ofer oamenilor ocazia să intre direct pe preţul concurenţial, cel mai ieftin al furnizorului actual şi, dacă nu le convine, se pot schimba. Dar nu îi duc în serviciul universal care este cel mai scump, dupa care sa il pun sa caute un furnizor mai ieftin. Deci, furnizorii au o bază de date de clienţi, ştiu profilul clientului, ştiu cât consumă, au ofertele în concurenţial care sunt mult mai ieftine decât oferta în serviciul universal”, precizează ministrul Virgil Popescu, potrivit unei postări pe facebook.

Definirea consumatorilor vulnerabili…în septembrie, dacă decide Parlamentul!

Referitor la datele prezentate de ANRE conform cărora “jumătate dintre consumatorii din România sunt la nivelul care îi califică drept consumatori vulnerabili având un consum de 55 kWh/lună”, ministrul Energiei a susținut, la Antena 3, că nu putem spune că avem 4 milioane şi jumătate de consumatori vulnerabili, atâtă timp cât nu se ştiu veniturile celor care au acest consum de energie lunar.  El a dat asigurări că Legea privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil, aceasta va fi gata în cursul lunii ianuarie. Însă aceasta va trebui să urmeze procedurile din Parlament pentru aprobare, urmând să intre în vigoare în septembrie 2021, după care consumatorii vulnerabili vor avea acces la măsurile de protecție socială.

Până când se vor lămuri toate aspectele și se va veni cu soluții concrete, aplicabile, se simte nevoia acută de a se transmite mesaje clare românilor, să știe ce au de făcut în condițiile liberalizării. Aviz autorităților, care ar trebui să-și amintească de situația din Bulgaria! În defintiv, subiectul este  același: scumpirea energiei electrice care afectează populația.


Publicat de

Cristina Trefaș

Director Editorial

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *