Campanie voluntariat AFEER de informare a consumatorilor de energie. Atenţie la contracte, oferte incorecte! Care sunt capcanele schimbării furnizorului

Publicat pe Categorii Esential, Info Consumatori, Opinii / Analize, Semnal
Prima Pagina Actual Esential Campanie voluntariat AFEER de informare a consumatorilor de energie. Atenţie la contracte, oferte incorecte! Care sunt capcanele schimbării furnizorului

• Un furnizor poate să facă oferte cu reduceri de prețuri mai mici cu 3 până la maxim 5% din costul total al facturii, însă peste acest nivel reducerile pot să ascundă anumite capcane, a avertizat Ion Lungu, preşedinte AFEER

photo (46)

Atenţie la contracte! Atenţie la ofertele de energie electrică, ce cuprind tot felul de artificii, care par că scad factura, dar care sunt, de fapt, incorecte! Consumatorii de energie electrică sunt atenţionaţi de reprezentanţii Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică din România – AFEER, care au decis să organizeze o campanie de informare. În acest sens, AFEER își oferă serviciile în sprijinul consumatorilor, prin organizarea unor acțiuni de informare și actualizarea în permanență a site-ului Asociației — www.afeer.ro.
Este o acţiune de voluntariat a AFEER care nu implică costuri şi care se desfăşoară sub deviza ‘Un consumator informat este un consumator protejat!, au subliniat reprezentanţii Asociaţiei.

„Marea provocare pe piaţa de energie electrică va fi, în viitorul apropiat, consumatorul casnic. Au început să apară tot felul de oferte de energie electrică, ce cuprind tot felul de artificii, care par să scadă factura, dar care sunt de fapt incorecte”, a declarat Ion Lungu, preşedintele AFEER, referindu-se la ofertele care nu cuprind taxa radio-tv sau certificatele verzi. Potrivit acestuia, un furnizor poate să facă oferte cu reduceri de prețuri mai mici cu 3 până la maxim 5% din costul total al facturii, însă peste acest nivel reducerile pot să ascundă anumite capcane.

Printre capcanele identificate, tehnice şi contractuale, Laurenţiu Urluescu, membru în Comitetul Director al AFEER, a făcut referire la confuzia care se face între furnizor şi distribuitor. „Din ce mai apare prin piaţă, noi am identificat următoarele capcane: în primul rând trebuie explicat la toată lumea că furnizorul nu este şi distribuitorul de energie, chiar dacă de multe ori numele seamănă. Sunt foarte mulţi clienţi cărora li se induce ideea că dacă îşi schimbă furnizorul s-ar putea să aibă probleme de distribuţie. Nu este cazul, nu are nicio legătură „, a spus Urluescu. El a menţionat şi situaţiile în care furnizorul declară că poate să influenţeze numărul duratei de întrerupere cu energie, ceea ce este fals. „Trebuie să aveţi în vedere că prin contractul de furnizare nu se poate modifica niciun parametru tehnic din avizul tehnic de racordare”, a spus Urluescu.

Capcanele schimbării furnizorului de energie, identificate de AFEER

Tehnice: furnizorul nu poate influenţa numărul sau/şi durata întreruperilor, calitatea energiei electrice.

Contractuale: certificatele verzi, taxa cogenerare, taxa radio-TV sunt obligatorii prin lege (Furnizorul nu poate scuti consumatorul de plata acestor obligaţii); existenţa unor tarife cu costuri ascunse sau adiţionale; preţ şi termene de plată nesustenabile; clauze de reziliere a contractului de către consummator ce pot impiedica schimbarea furnizorului.

Altele: consumatorul captiv odată trecut în piaţa liberă nu se poate întoarce în “captivitate” unde beneficiază de preţuri reglementate; subvenţii încrucişate energie-gaz sau alte produse; oferte “promoţionale”: contract pe termen lung la care preţul e agreat doar pe o perioadă mai scurtă, urmând ca mai apoi sa fie negociat.

Recomandări pentru consumatori

Preţul energiei pe bursa OPCOM-PZU a scăzut in ultima perioadă. De ce nu se vede și in facturile clientilor? Daniel Pintilie, membru în Comitetul Director AFEER a recomandat: “Prețul pieței spot (PZU), deși este corect văzut ca un reper al evoluției pieței energiei în România, nu ar trebui să fie luat necondiționat ca reper imediat și pentru scăderea prețului la consumatorul final. Scăderea ori creșterea prețului energiei din piața spot nu va putea influența imediat și prețul la consumatorul final. Explicația este dată de diferența fundamentală dintre cele două piețe, care ar trebui analizate separat. Piața spot este o piață angro, iar piața consumatorilor finali este o piață en detail, fiecare cu mecansime total diferite de funcționare și de formare a prețului. Asimilarea şi compararea preţului celor doua pieţe este incorectă şi poate crea confuzie în rândul consumatorilor şi a publicului larg”.

foto AFEER
În cadrul campaniei, AFEER vine cu informaţii, explicaţii, recomandări grupate în pagina Info Consumatori pe site-ul AFEER, referitoare la: factură, procesul de schimbare a furnizorului, oferte şi servicii, contracte, drepturi şi obligaţii ale consumatorilor, rolul furnizorilor şi distribuitorilor în relaţia cu consumatorii; întâlniri şi cooperare cu alte asociaţii interesate să se implice în campanie. AFEER are în componenţă 46 de furnizori de energie, cu o cotă totală de piaţă de peste 90%.


Publicat de

Cristina Trefaș

Director Editorial

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *