• Studiu: Doar 5% dintre consumatorii industriali și 2% dintre cei instituționali și-au schimbat furnizorul în 2015, obținând un preț mai mic
Dacă negociezi cu furnizorul, ai șanse mari să plătești mai puțin la factura de gaze naturale! Soluția este simplă, însă puțini sunt consumatorii care și-au schimbat furnizorul de gaze în acest an. Dumitru Chisăliță, Expert în Petrol și Gaze, a realizat un studiu privind piața gazelor naturale, în cadrul campaniei sale „Preț Corect la Gaze”, desfășurată în întreaga țară, pe parcursul anului 2015. Potrivit studiului, doar 5% dintre consumatorii industriali și 2% dintre cei instituționali și-au schimbat furnizorul în 2015, obținând un preț mai mic. Peste 75% dintre consumatori au semnat un nou contract de furnizare gaze naturale (procent confirmat și de alte instituții), dar aceasta a fost o pură formalitate, prezentată pieții ca marea realizare a liberalizării pieții non-casnice. Schimbarea furnizorului și a principalelor clauze contractuale nu au prezentat, de asemenea, interes pentru cele două categorii de clienți. Chisăliță a intervievat circa 500 de consumatori industriali de gaze din toată țara. În total, pe piața gazelor există aproximativ 170.000 de clienți non-casnici.
“Liberalizarea nu înseamnă neapărat să obții un preț mai mic, ci să încerci să faci acest lucru, să negociezi, însă statistica arată că 75% nici măcar nu au încercat. După liberalizarea pieței, la 1 ianuarie 2015, furnizori de gaze au crescut prețul în medie cu circa 1,42%, respectiv cu 2,2 lei pe MWh”, a precizat Dumitru Chisăliță.
Bilanțul Caravanei Preț Corect La Gaze
Campania Preț Corect La Gaze a apărut la începutul anului 2015 din dorința de a contribui la formarea pieței de gaze, prin informarea clienților, dar și ca o reacție la modul în care s-a desfăşurat trecerea de la piaţa reglementată la piaţa liberă pentru clienţii non-casnici, marcată de poziţia dominantă a furnizorilor (furnizori care au vândut gaze la preţuri reglementate clienţilor non-casnici până în 31 decembrie 2014) în relaţia cu clienţii non-casnici, afirmă Chisăliță.
În piața reglementată, instituții ale statului se ”preocupă” cu impuneri – spre binele consumatorului! – aceasta fiind caracterizată de :
• punerea semnului egal între toți clienții;
• acceptarea necondiționată a clauzelor comerciale (prețul, modalitatea de plată, garanțiile);
• faptul că prețul se stabilește pe baza costurilor, indiferent dacă sunt justificate, dacă sunt suportabile, fără a beneficia de discounturi dacă plătești anticipat sau dacă consumi constant;
• faptul că este piața unde în mod natural, prețul este superior prețului pieții libere.
În piaţa concurenţială de gaze, fiecare client își poate personaliza oferta și are posiblitatea să și negocieze prețul și condițiile contractuale. Pe o piaţă liberă, preţul se formează în urma unei negocieri între furnizori şi clienţi. În funcţie de capacitatea celor doi de a negocia se obţine un preţ de vânzare, care are componente directe (vizibile) şi componente indirecte (invizibile). În acest context informarea clienţilor este esenţială pentru a determina negocieri în piaţă şi a permite obţinerea de preţuri mai mici, susține Chisăliță.
Un lucru este cert: Preţul poate să scadă, dacă clienţii vor iniţia negocieri cu furnizorii. Scăderea naturală a consumului în lunile de vară (cererea este mai mică decât oferta), tendinţa de scădere a preţului gazelor din import urmare a corelaţiei acestuia cu preţul petrolului, lipsa tarifului de înmagazinare în preţ etc. permite consumatorului să negocieze un preţ care în perioada verii este mai mic decat preţul din perioada de iarnă, spune Chisăliță.
Atenție la “capcane”!
Liberalizarea pieţei de gaze a clienţilor non-casnici de la începutul anului 2015, a scos în evidenţă practici prin care furnizorii au impus clauze comerciale păguboase pentru clienţi, clauze care se reflectă în costul gazelor care diferă faţă de preţul din contract, reiese din studiul menționat.
Clienții non-casnici care au inițiat negocieri cu furnizorii de gaze naturale, au avut în vedere negocierea prețului. Furnizorii care au definit profilul clientului au reacționat rapid și au făcut oferta de gaze la preț „atractiv”, profitând de naivitatea clienților în interpretarea clauzelor contractului pus la dispoziție de furnizor. Astfel, o serie de „capcane” li s-au întins clienților, aducând costurile specifice cu gazele naturale peste prețul pe care clienții l-au îmbrățișat rapid, atrage atenția Chisăliță.
În studiul său, sunt evidențiate clauzele introduse în contractele de vânzare cumparare gaze de către unii furnizori, care au depășit cu mult cadrul normalității: cantități semnificativ mai mari rezervate în sistemul de transport; programe de consum anual impus clientului; obligarea clienților la realizarea de nominalizări și renominalizări orare-zilnice; limitarea sau întreruperea fără preaviz a furnizării gazelor natural; stabilirea obligațiilor doar pentru consumatori, fără a exista posibilitatea de a se negocia sau a se realiza contractual; drepturi excesive pentru furnizori care le permit să rezilieze unilateral contractul etc.
În cadrul Caravanei Preț Corect la Gaze au fost realizate întălniri cu consumatorii de gaze, societăți comerciale și instituții publice la: Timișoara, Suceava, Târgu Mureș, Hunedoara, Sibiu, Dej, Târgu Jiu, cu scopul prezentării unei analize corecte a procesului de liberalizare, mai ales din prisma consumatorului, cu tratarea corectă şi completă a consecinţelor şi limitarea speranțelor intangibile pentru crearea unei piețe echitabile.
Concluzia unanim acceptată a fost că liberalizarea pieții de gaze elimină rolul pe care-l joacă unele instituții în dirijarea de venituri către anumite companii private, în detrimentul bugetului României. Mai multe informații, puteți citi pe www.dumitruchisalita.ro