Eurelectric, Asociația cu peste 3500 de companii de energie din întreaga Europă, apel pentru reguli de autorizare mai simple pentru noi capacități de producere a energiei electrice și rețele electrice

Publicat pe Categorii Opinii / Analize, Semnal
Prima Pagina Actual Semnal Eurelectric, Asociația cu peste 3500 de companii de energie din întreaga Europă, apel pentru reguli de autorizare mai simple pentru noi capacități de producere a energiei electrice și rețele electrice
  • Kristian Ruby, secretar general: Pentru a ne îndeplini ambițiile climatice, acordarea autorizațiilor trebuie revoluționată

Eurelectric, Asociația Uniunea industriei energetice europene, care reprezintă peste 3500 de companii de energie din întreaga Europă, solicită factorilor de decizie să abordeze procesele îndelungate de autorizare care împiedică realizarea de noi capacități de producere a energiei electrice și proiectele pentru rețele electrice.

Un sondaj efectuat de Eurelectric în cadrul companiilor de utilități europene relevă întârzieri semnificative declanșate de procesele de autorizare, impactul acestora asupra dezvoltării de noi proiecte, precum și costul suplimentar suportat de dezvoltatori.

Kristian Ruby, secretar general al Eurelectric, a declarat: „Pentru a ne îndeplini ambițiile climatice, acordarea autorizațiilor pentru proiecte trebuie revoluționată. Doar dacă factorii de decizie iau măsuri decisive și imediate pentru a ușura munca dezvoltatorilor, vom putea crește ritmul de desfășurare la nivelurile necesare pentru a realiza un sistem energetic neutru în materie de carbon”.

O creștere accentuată a utilizării capacității solare, de 2,9 ori, și a capacității eoliene, de 1,9 ori, este necesară până în 2030, susține Eurelectric, insistând pentru “un cadru de reglementare stabil și transparent, cu reguli de autorizare mai simple, care va fi cheia pentru alimentarea Europei cu electricitate fără carbon”.

Potrivit datelor Asociației europene, o neutralitate climatică înseamnă că, până în 2045, sectorul energiei trebuie să investească 100 de miliarde de euro pe an numai în generare și stocare. De asemenea, vor fi necesare investiții semnificative în transport și rețelele de distribuție, inclusiv optimizarea și digitalizarea acestora, în intervalul 60-110 miliarde EUR pe an. După cum demonstrează scenariile pe termen lung ale Comisiei Europene, sistemul va fi dominat de surse de energie regenerabile, care ar reprezenta peste 80% din mixul de energie electrică până în 2045, completat de alte surse neutre de carbon

Sunt necesare  cadre de reglementare previzibile, pe termen lung, stabile, transparente și bazate pe piață pentru a asigura investițiile necesare în surse regenerabile de energie, surse de energie neutre în carbon, semnalează Eurelectric într-o scrisoare transmisă factorilor de decizie.

Motivele întârzierilor în autorizare pot fi atribuite mai multor factori, cum ar fi: complexitatea proiectului, numărul mare de declarații și obiecții ridicate în diferite etape, lipsă resurse administrative și umane pentru autoritățile competente naționale și locale, activitatea greoaie a experților numiți de instanță, un nou raport de expertiză în timpul procedurii sau suspendarea procedurii.

În acest context, Eurelectric solicită:

  • o implementare rapidă și temeinică a noilor reguli de autorizare mai simple conform Directivei privind energia regenerabilă
  • realizarea unui Punct unic de contact, date clare pentru procesul de autorizare, durate de proces similare și comparabile pentru toți membrii UE
  • dezvoltatorii ar trebui să aibă posibilitatea de a îmbunătăți specificul tehnologiei indicate în autorizație dacă un proiect mai eficient (de exemplu, turbină eoliană) este disponibil mai târziu în timpul procesului de autorizare. Acest lucru ar trebui să fie posibil fără a fi nevoie să repornească întregul proces.
  • o analiză explicită a procesului de autorizare și a evoluției acestuia
  • resurse administrative, financiare și umane suficiente pentru autoritățile de autorizare la nivel național și regional / local, precum și pentru instanțele responsabile cu litigiile privind proiectele RES
  • operatorii de rețea trebuie să beneficieze de aceleași proceduri rapide și simplificate în ce privește realizarea de proiecte de modernizare a rețelelor, noi conexiuni RES și adoptarea de noi tehnologii de rețea inteligentă.
  • să se asigure o colaborare transfrontalieră adecvată în ceea ce privește autorizația, integrand Convenția Espoo în sistemele de autorizații din toată Europa
  • extinderea valabilității autorizațiilor sau aprobărilor de proiect pentru cel puțin 5 ani.

Eurelectric a trimis un scurt chestionar membrilor săi pentru a evalua procedura de autorizare în totă Europa, problemele pentru instalațiile RES, atunci când apar în proces, și care este impactul asupra durata procesului, precum și costul acestuia. Membrii Eurelectric au raportat o serie de probleme care cauzează întârzieri în procesul de autorizare la nivel național și / sau local. Cauzele variază de la lipsa de coordonare între diferitele procese de autorizare și licențiere și autoritățile competente la nivel național și regional / local, încetinirea procesării permisului, aplicarea lipsei de resurse pentru diferitele autorități competente (precum și instanțe). Toate acestea pot adăuga ani la un proces de autorizare.

S-a mai semnalat că, într-un stat membru, pot exista discrepanțe importante între regiuni. Într-o țară de exemplu, procesul de autorizare poate dura de la 2 la 9 ani pentru eolian și de la 9 luni la 2 ani pentru energia solară, conform regiunii.

Contestațiile legale în instanță sunt foarte frecvente. Instanțele suferă de aceeași lipsă de resurse și expertiză ca autorități competente și procedurile conduc de obicei la transmiterea de informații suplimentare, evaluări tehnice. Se semnalează întârzieri mari până la adoptarea unei hotărâri, au fost raportați 7-10 ani, se prezintă în scrisoarea Asociației europene. Consecințele financiare sunt de obicei semnificative, se include pierderea veniturilor care s-ar fi obținut din capacitatea SRE nouă, costurile consultanților și avocaților. De exemplu, în cazul unei proceduri îndelungate între două proiecte concurente, aceasta a dus la o întârziere de 7 ani la un cost total de 1.750.000 € (pentru un proiect de hidrocentrală de 4 MW). Un alt proiect eolian terestru, de 35MW, a suferit o întârziere de 7 ani. Furnizorul de echipamente (a cărui tehnologie eoliană fusese aprobată) a renunțat la activitate, fapt ce a condus la solicitarea unei noi licențe pentru o nouă turbină, cu o întârziere a procesului de 2 ani, la un cost suplimentar de 250.000 EUR. Per total, întârzierea de 7 ani a costat 300.000 EUR în taxe legale și 650.000 EUR pe an în feed-in-tarif redus.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *