Director General Enel Distribuţie, Federico PANONE: Investim în digitalizare. Obiectivul nostru: contoare inteligente la toți clienții

Publicat pe Categorii Interviuri InvesTenergy, Semnal
Prima Pagina Actual Semnal Director General Enel Distribuţie, Federico PANONE: Investim în digitalizare. Obiectivul nostru: contoare inteligente la toți clienții
  • “Contorul inteligent este ca un croitor care îi permite clientului să își aleagă hainele, începând de la cea mai potrivită mărime, la culoarea preferată, totul la cel mai potrivit preț pentru el. Cu ajutorul contorului inteligent, fiecare client devine unic” – Federico Panone

“Enel își propune să investească circa 630 milioane euro până în 2019. Compania noastră a respectat în totalitate prevederile contractului de privatizare şi niciodată nu a folosit echipamente second hand”, a declarat  Dr. Ing. Federico Panone, Directorul General al Enel Distribuţie Banat, Dobrogea şi Muntenia Sud pentru InvesTenergy. Reprezentantul Enel s-a declarat mulţumit de investiţiile realizate în reţeaua de energie electrică, remarcând că Enel a avut o performanţă bună în România. Acest lucru este confirmat de rezultatele bune în ceea ce priveşte continuitatea serviciilor precum şi de faptul că reușim să reducem durata medie a întreruperilor, an de an, a precizat Panone. Despre toate acestea, dar și alte teme interesante, puteți citi în interviul acordat InvesTenergy de  Dr. Ing. Federico Panone,  Directorul General al Enel Distribuţie Banat, Dobrogea şi Muntenia Sud începând cu februarie 2016. Cu o experiență de peste 20 de ani în grupul Enel, Panone a acoperit diverse funcţii la nivel internaţional, înainte de poziţia actuală, fiind Head of Global Infrastructure and Networks Audit la Enel SpA.

_T__5272

–  Enel deţine o treime din piaţa de distribuţie a energiei din România. Cum arată, la acest moment, reţeaua de distribuţie a Enel?

–  Încă nu arată cum ne-am dori noi, însă cu siguranță este intr-o situaţie mult mai bună decat cea constatată la momentul achiziţiei celor trei companii care operează în Banat, Dobrogea şi Muntenia Sud, unde distribuim peste 14 TWh de electricitate pe an prin intermediul unei reţele de 91,000 km şi a 274 staţii.

S-a investit foarte mult în ultimii zece ani iar rezultatele sunt vizibile în ceea ce privește calitatea serviciului. Permiteţi-mi să vă dau un exemplu: principalul indicator pentru serviciul de distribuţie, numit SAIDI (System Average Interruption Duration Index) – măsoară câte minute de întrerupere înregistrează un client, în medie, pe parcursul unui an. İn 2010 media pe ţară era de 630 minute/ client/ an. İn acelaşi an, pentru clienţii Enel durata unei astfel de întreruperi a fost de 574 minute.

İn 2014, conform ultimului raport oficial al ANRE (Autoritatea Naţională pentru Reglementări în domeniul Energiei), media SAIDI pentru cele trei distribuţii deţinute de Enel în România (Muntenia Sud, Dobrogea şi Banat) a fost de 259 minute/ client/ an, o scădere cu mai mult de jumătate în comparaţie cu 2010.

Suntem mȃndri că Enel a fost compania cu cele mai bune rezultate privind îmbunataţirea calităţii serviciului din Romȃnia iar aceste rezultate nu au fost simplu de obținut. S-a muncit foarte mult, s-au făcut investiții în tehnologii de ultimă oră, în îmbunătăţirea managementului reţelei  şi în relaţia cu clientul și e foarte plăcut să vedem rezultatele acestor eforturi.

–  Cât de mult aţi investit în cei 10 ani de distribuţie a energiei în România? Dar anul trecut? De asemenea, cât de veţi investi în 2016 şi în anii următori?

 În perioada 2004 – 2015, Enel a investit în România 1,482 milioane euro (inclusiv taxele de conectare), o suma considerabilă.

Anul trecut am depăşit suma de 110 milioane euro pentru investiţii (inclusiv taxele de conectare) iar filozofia noastră a avut la bază aceeaşi strategie:

  • Am continuat investiţiile în controlul reţelelor de la distanţă (Telecontrol), în mod special pentru medie tensiune. İn zona de înaltă tensiune, procentul de stații telecontrolate a ajuns deja la 86% din toate staţiile primare, ceea ce ne-a permis o reducere şi mai mare a indicilor SAIDI.
  • Am instalat 30.000 contoare inteligente într-un proiect pilot care a demonstrat viabilitate absolută în analiza cost / beneficiu.
  • Am început modernizarea reţelei de joasă tensiune în două cartiere importante din Bucureşti: Dorobanţi şi Cotroceni.
  • Am început modernizarea stației primare Bucureşti Nord, cea mai importantă din capitală.
  • Am finalizat construirea unei noi linii de medie tensiune în Delta Dunării, o zonă izolată în care este foarte dificil de intervenit. İn această privinţă, aş dori să subliniez integrarea perfectă a noii linii în mediul natural deosebit al Deltei Dunării, toate în conformitate cu conceptul de sustenabilitate care, pentru noi, reprezintă o componentă cheie a strategiei de dezvoltare.

În ceea ce priveşte paşii următori, aşa cum grupul nostru a anunţat la Londra, în noiembrie 2015, planul nostru de investiţii continuă să fie substanţial pentru următorii 5 ani. Ne propunem să investim circa 630 milioane euro până în 2019.

–  Au existat multe discuţii privind investiţiile, s-a spus că acestea nu au fost realizate conform prevederilor contractuale sau au fost făcute folosind materiale de mâna a doua. Care este poziţia Enel cu privire la investiţii?

–  Enel a respectat în totalitate prevederile contractului de privatizare şi niciodată nu a folosit echipamente second hand. Având la bază o politică de investiţii substanţiale şi prin introducerea unei tehnologii de calitate superioară, precum controlul de la distanţă menţionat anterior pentru staţiile primare, companiile de distribuţie locale au devenit cele mai performante din România. Rezultatul pozitiv al acestui program de investiţii a fost recunoscut de ANRE (Autoritatea Națională de Reglementare în Energie Electrică), în ultimul raport comparativ privind distribuţia, conform căruia, companiile de distribuţie Enel au înregistrat cele mai bune rezultate în ceea ce priveşte continuitea serviciilor pentru consumatorul final.

 – Unde întâmpinaţi cele mai mari probleme, care sunt zonele afectate şi care este natura problemelor?

–  O primă problemă ar fi starea de uzură a rețelei. Reţeaua de distribuţie din România a fost construită acum 40 – 50 ani pe baza tehnologiei de la vremea respectivă, care nu corespunde cerinţelor actuale. Reţelele găsite de Enel în momentul privatizării erau absolut uzate la toate nivelurile de tensiune. İn perioada anilor ’60 şi ’70, când România a trecut printr-o grea industrializare, reteaua a fost proiectată pentru a servi acestui model de mare consumator industrial şi mai puţină atenţie a fost acordată consumatorului casnic. İn prezent, situaţia s-a schimbat drastic, existând o reducere a industriei şi o creştere puternică în zona de consum rezidenţial și servicii, în special în Bucureşti şi în alte arii urbane. Gospodăria din zilele noastre are, în medie, nevoie de cinci ori mai multă putere decât avea acum 20 de ani.

Investiţiile în reţeaua electrică, înainte de privatizare, nu au ţinut pasul cu această schimbare dramatică a structurii consumului.  Enel, folosindu-şi know-how-ul recunoscut în întreaga lume, a început un program amplu de investiţii în tehnologie, având ca scop calitatea serviciilor oferite clienţilor.  Am pornit investiţia de la reţeaua de înaltă tensiune, urmată de cea de medie şi joasă tensiune; iar logica din spatele acţiunii constă în faptul că o avarie pe zona de înaltă tensiune are impact asupra unui număr mai mare de clienţi, comparativ cu o întrerupere de tensiune medie sau joasă.

O altă problemă cu care ne confruntăm este birocrația. Autorizaţiile pe care trebuie să le primim de la diverse autorităţi sunt adesea un obstacol foarte greu de depăşit pentru a ne putea apuca de lucru.

–  Plângerile clienților – care sunt cele mai frecvente plangeri și cât de multe dintre ele puteți rezolva? Aveți practic cei mai pretențioși clienți din România – București și Ilfov. Cum le îndepliniți cerințele?

–  Clientul se află în centrul tuturor activităților noastre. Scopul companiei noastre este de a îndeplini nevoile clienților conectați la rețeaua de distribuție. Astfel, anul trecut am inițiat un program intern de customer care, pentru a dezvolta chiar mai mult cultura apropierii față de cliențil. De asemenea lucrăm la îmbunătățirea canalelor de contact cu aceștia.

Clienții se plâng adesea de durata îndelungată în cazul lucrărilor de conectare. Din pacate, de multe ori aceste  întârzieri au loc tocmai din cauza amânărilor în obținerea autorizaţiilor şi a întregului proces birocratic. İn ceea ce priveşte întreruperile în alimentarea cu energie electrică, așa cum a fost certificat de autoritatea de reglementare, clienţii noştri au cele mai scurte întreruperi la nivelul ţării (cel mai mic SAIDI), dar asta nu înseamnă că ne-am terminat treaba, lucrăm constant la îmbunătățirea calității serviciului de distribuție de energie electrică.  

Faptul că avem clienți din ce în ce mai pretențioși reprezintă pentru noi o încurajare să ne îmbunătățim constant performanțele. Astfel, chiar dacă în București și Ilfov am înregistrat cel mai bun SAIDI, vom face tot mai multe investiții.

instalare-smart-meter-1-1-300x225

–  Cât de importante sunt investițiile în contorul inteligent pentru Enel? Pot fi făcute în paralel cu lucrările de mententanță?

–  Contorul inteligent reprezintă poarta către viitorul rețelelor inteligente. Cu ajutorul contorului inteligent, clienții devin liberi și informați. Clienții vor putea să știe cum să consume energia pe parcursul unei zile, luni sau unui an, iar aceste cunoștințe îi vor ajuta să aleagă liber care este cel mai potrivit tarif pentru profilul lor de consum. Să vă dau un exemplu: contorul inteligent este ca un croitor care îi permite clientului să își aleagă hainele, începând de la cea mai potrivită mărime, la culoarea preferată, totul la cel mai potrivit preț pentru el. Cu ajutorul contorului inteligent, fiecare client devine unic.

Contorul inteligent permite celui care gestionează rețeaua, Enel în cazul nostru, să implementeze o serie de procese de optimizare, astfel încât să realizeze mult mai eficient investițiile în ceea ce privește rețeaua de joasă tensiune. Spre exemplu, având contorul inteligent, nu mai trebuie să trimiți operatori pentru citirea contoarelor. Iar asta are un impact pozitiv pentru Enel, dar și pentru mediul înconjurător, dacă te gândești la reducerea în consumul de carburant, ce duce la mai puțină poluare în trafic.

Investiția în contoare inteligente este foarte importantă pentru Enel, aș spune că se află în centrul strategiei pentru rețelele noastre de distribuție din lume. Obiectivul nostru este să instalăm contoare inteligente tuturor clienților noștri. Anul acesta, într-un proiect pilot aprobat de ANRE, vom instala 110.000 contoare.

Ca să concluzionez, investițiile în contoare inteligente sunt perfect integrate cu toate celelalte tipuri de intervenții pe care le solicită modernizarea rețelei, prevăzute în planul de investiții aprobat de ANRE și vin ca o completare pentru programul anual de mentenanță.

–  Enel este renumit pentru experiența sa în contoare inteligente. De ce este contorul inteligent atât de important pentru clientul din România? Este scump? Cum vedeți viitorul rețelelor de distribuție, după instalarea contoarelor inteligente?

– Enel a fost prima companie din lume care a instalat contoare inteligente la scară largă pentru clienții rezidențiali, inventând această tehnologie. Enel are, cu siguranță, cea mai vastă experiență în acest domeniu, la nivel mondial.

În Italia, Enel a început să instaleze contoarele inteligente începând din anii 2000 pentru peste 30 milioane clienți, care sunt mulțumiți de această tehnologie și care, mai mult ca sigur, nu ar mai accepta să aiba un contor convențional. Ar fi ca și cum ai cere unui posesor de smartphone să se întoarcă la telefonul analog. Citirea continuă a consumului de energie permite clienților să devină cu adevărat liberi și activi pe piața de energie. Clienții pot economisi bani, având contracte create în funcție de nevoile lor de consum de energie.

În ceea ce privește prețul, acesta poate varia de la un operator la altul, sau în funcție de tipul de contor. La Enel, un contor inteligent trifazic costă la fel ca un contor electronic convențional. Pentru contorul monofazic, diferenţa dintre contorul convențional și cel inteligent este mică, însă această creștere poate fi compensată de durata de viată mai lungă a contorului inteligent.

Viitorul rețelelor de distribuție este, în mod sigur, unul digital, în linie cu evoluția lumii de astăzi.

Rețelele electrice vor trebui să facă față unei creșteri tot mai mari a energiei generate ce trebuie distribuită, în special din surse regenerabile. Fluxurile de energie nu vor mai fi predefinite de la înaltă tensiune la joasă tensiune, ci vor deveni bi-direcționale și variabile în timp. Clienții vor deveni prosumeri, adică nu vor mai fi doar consumatori, ci vor putea în același timp să consume și să producă energie (ex. prin panouri instalate pe acoperiș), în momente diferite din zi. Automobilul electric este doar o chestiune de timp, și va avea un cuvânt important de spus în lumea mobilității. Rețeaua electrică de distribuție trebuie să se schimbe într-un mod inovativ pentru a putea asigura în continuare stabilitatea de astăzi. Rețeaua de distribuția va trebui, de asemenea, să poată asigura stocarea de energie. Eficiența energetică va deveni o temă dominantă în viitor.

Contorul inteligent este, astfel, primul pas posibil și necesar, pentru a putea gestiona această nouă lume care va lua naștere, o lume care într-o anumită măsură este deja aici. Avem nevoie să putem gestiona informațiile asociate cu toate componentele instalațiilor. Rețeaua electrică va deveni tot mai mult o rețea digitală al cărei conținut informațional va fi la fel de important în ceea ce privește transportul energiei.

Inovația va fi cheia pentru gestionarea acestor schimbări.

–  Ar fi posibilă aducerea unor contoare de mâna a doua în România?

–  Nu de către Enel, cu siguranţă nu!

–  Digitalizare la Enel. Care sunt planurile companiei?

–  Procesul de digitalizare în Enel se va dezvolta în primul rând prin implementarea la scară largă a contoarelor inteligente; continuarea programului de Telecontrol şi retehnologizarea sistemului de informaţii pentru a putea oferi clienţilor noştri servicii din ce în ce mai bune, de actualitate şi care să întrunească aşteptările acestora.

–  Sunteţi mulţumit de modul în care s-au făcut investiţiile în companiile de distribuţie Enel? Exista posibilitatea de a face lucrurile mai bine?

–  Sunt mulţumit de investiţiile realizate în reţeaua de energie electrică, încă din momentul în care am intrat pe piaţa din România. İntotdeauna există loc pentru îmbunăţătiri, dar cu siguranţă Enel a avut o performanţă bună în România. Acest lucru este confirmat de rezultatele bune în ceea ce priveşte continuitatea serviciilor precum şi de faptul că reușim să reducem durata medie a întreruperilor, an de an.

Putem obține rezultate și mai bune în viitor, iar pentru aceasta avem nevoie de un set de reguli simple, clare şi stabile. Suntem pregătiţi să investim şi mai mult, daca ne vor permite condiţiile de reglementare.

–  Ce credeti că menţine o companie în poziţie de vârf, având în vedere că mediul de afaceri din România nu a fost şi nu este întotdeauna prietenos cu investitorii străini?

–  Compania noastră este ghidată de ideea că trebuie să te straduieşti de fiecare dată să fii şi mai bun în tot ceea ce faci, astfel încât să aduci un plus de valoare ţărilor în care îţi desfăşori activitatea şi clienţilor pe care îi deservești.

Filozofia noastră este “Open Power”. Suntem în totalitate deschişi către lumea externă pentru că suntem conştienţi de puterea noastră internă.  Ne dorim să continăm să facem lucruri bune în România şi să creştem împreună cu realitatea economică românească.

–  Ce parere aveţi despre ideea de a da părţi din managementul reţelei către alte companii? Credeţi ca este fezabil? Cum efectuaţi în acest moment achiziţia de servicii?

–  Reţelele de distribuţie a energiei electrice au fost preluate de către operatorii actuali, inclusiv Enel, ca urmare a unui proces de privatizare care a fost practic, o licitaţie pentru gestionarea reţelei. Jucătorii internaţionali au intrat în cursa pentru câştigarea managementului unei reţele de distribuţie dintr-o anumită zonă, pentru o anumită perioadă de timp.

İn plus, respectăm reguli stricte în ceea ce priveşte achiziţiile publice pentru orice tip de echipament sau servicii de care am putea avea nevoie, existând un proces deschis şi transparent în care toată lumea are posibilitatea de a licita.

Astfel, ţinând cont de faptul că o asemenea licitaţie publică a fost deja făcută pentru gestionarea reţelei în trecut şi de faptul că facem liciţatii publice pentru orice metru de cablu de care am putea avea nevoie – acesta este cel mai transparent şi eficient proces de gestionare a reţelei pe care l-ai putea avea.

– Vă mulțumesc.

 


Publicat de

Cristina Trefaș

Director Editorial

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *