Guvernul a aprobat compensarea preţului la energie electrică şi gaze naturale pentru 65% din populația României. Ministrul Energiei: Plafonarea prețului la producător este exclusă

Publicat pe Categorii Flux energetic, Info Legislativ, Semnal
Prima Pagina Actual Flux energetic Guvernul a aprobat compensarea preţului la energie electrică şi gaze naturale pentru 65% din populația României. Ministrul Energiei: Plafonarea prețului la producător este exclusă

Întrebat ce se va întâmpla cu preţul la energie, după luna aprilie, după expirarea schemelor de ajutor, ministrul Virgil Popescu a răspuns: Eu nu aş mai vrea să văd pe piaţa europeană o speculaţie pe piaţa certificatelor de CO2, în aşa fel încât preţul să crească atât de abrupt cum a crescut de anul trecut până anul acesta

Guvernul a aprobat ordonanța cu privire la compensarea preţului la energie electrică şi gaze naturale. Vorbim de o compensare pentru 5,2 milioane de gospodării la energie electrică, aproximativ 13 milioane de români, ce înseamnă peste 65% din populaţia României şi 2,2 milioane de gospodării conectate la reţeaua de gaze dintr-un total de 3,6 milioane, aproximativ peste 65% din totalul populaţiei conectate la reţeaua de gaze,  a spus ministrul Energiei, Virgil Popescu, după ședința de guvern.

Ministrul a prezentat mecanismul: Va fi unul foarte simplu, va fi un mecanism prin care oamenii nu trebuie să facă absolut nimic, doar trebuie să urmărească să se încadreze în tranşele de consum. Pentru energia electrică vorbim de un consum mediu lunar între 30 de kW şi 200 de kW lunar. Practic, în perioada de 5 luni vorbim de un consum între 150 de kW pe perioada de 5 luni şi 1.000 de kW pe o perioadă de cinci luni maxim. Vorbim de o abatere atât lunară, cât şi pe perioada de iarnă de 10%, deci dacă cumva cineva consumă mai mult de 200 de kW, consumă 210-220 de kW, se va încadra, nu suntem absurzi, înţelegem că totul este estimat şi atunci avem o abatere de 10% atât la perioada lunară, cât şi la perioada celor cinci luni de zile. Vorbim de o compensare de 21 de bani pe kW, practic 210 lei pe MW, care reprezintă media aritmetică a tarifelor reglementate de transport şi de distribuţie şi de sistem a energiei electrice pe toate cele 8 regiuni ale României. Practic, de la bugetul de stat, din dividendul suplimentar al Hidroelectricii compensăm tariful de transport, de distribuţie şi de sistem al energiei electrice. Compensarea atât la energie electrică, cât și la gazele naturale se va face faţă de un preţ de referinţă de 68 de bani pe kW, deci orice preţ care este mai mare decât 68 de bani pe kW va beneficia de compensare.

Popescu a exemplificat:  la un consumator de 100 kW, pe care l-am mai dat, un consumator – ca să fie mai uşor de înțeles – dacă are un tarif de 90 de bani pe kW, atunci 100 kW înseamnă 90 de lei, 21 de bani pe kW înseamnă o compensare de 21 de lei, va plăti în total 90 minus 21, va plăti 69 de bani pe kW, asta înseamnă că este cu un ban peste acel preţ de referinţă. Dacă preţul este mai mic de 90 şi este 80 de bani pe kW, atunci minus 21 va înseamnă 59 de bani, dar este sub 68 şi va plăti 68 de bai. Practic sub prețul de referință, care este cel mai mic preț din piață, mai mic decât anul trecut, este prețul cel mai mic din piață, nu se va face o compensare. Vor fi avantajați cei care au un preţ în jurul preţului de referinţă să se mute de la un furnizor care are preţul mai mare pentru că compensarea va fi în sumă fixă. La gaze naturale vorbim de acelaşi lucru, prețul de referință este de 150 de lei al gazului, care este cel mai mic preț, este același preț ca cel de anul trecut pentru anumiți furnizori. Vom compensa 25% din valoarea gazului. Dacă această compensare va depăși 125 lei, atunci va lua întreaga compensare, dacă va fi sub 125 de lei, atunci evident vom plafona la 125 de lei.

Mai mult, pentru consumatorul vulnerabil, dacă din schema de compensare a consumatorului vulnerabil aceasta este mai defavorizată decât această schemă de funcționare, diferența pe care ar pierde-o clientul vulnerabil, pe care ar pierde-o românul va fi suplimentată prin această schemă. Nimeni în această iarnă nu va fi defavorizat. Dacă cumva o schemă de consumator vulnerabil aduce mai puține beneficii decât această schema, a subliniat ministrul Energiei. Prin această lege, de asemenea, reparăm o greșeală care s-a strecurat și care a fost votată și în Parlament, acele compensații de 50% pentru energia electrică, gazele naturale și energia termică pentru locuitorii din satele izolate din Biosfera Deltei Dunării și din Munții Apuseni, am reintrodus-o prin această ordonanță, iar acei oameni care trăiesc în acele zone vor beneficia de ce au beneficiat și în anii precedenți, separat, în afara acestei ordonanțe, a precizat acesta.

Dacă vor fi modificări esențiale ale prețului energiei și gazelor,  prin o hotărâre de guvern se vor modifica tranșele, respectiv ajutoarele de 21 de bani și 25% în cazul când situația la fața locului o va permite. Cam acestea ar fi pe scurt principalele lucruri. Aţi observat, vorbim de o altă cifră, vorbim de 21 de bani, nu 18 bani, pentru că am gândit să fie un sistem şi mai simplu decât l-am propus prima dată, practic tariful de distribuție și tariful de transport și alte sisteme adunate împreună dau o sumă mai mare decât 18 bani și am zis să vină în beneficiul cetățenilor, a precizat ministrul Virgil Popescu.

Plafonarea prețului la producător este exclusă

Ministrul Energiei: Nu a făcut-o nicio țară și nu o va face absolut nicio țară. Plafonarea prețului la producător înseamnă excluderea investițiilor sau întârzierea acestora. Spania, care nu este producător de gaze naturale, a plafonat prețul la gaz natural pe piața spaniolă, diferența de preț dintre prețul plafonat şi prețul pieței va fi suportată de la bugetul de stat. România este producător. Cred că trebuie să vedem specificul fiecărui stat. Putem spune că inclusiv sistemul pe care îl avem şi l-am aplicat în acest moment este un fel de plafonare indirectă, trage în jos prețul și permite un mecanism și mai abrupt, în cazul când prețurile se duc în sus, de tragere în jos a acestui preţ, de a pune un capac, să spunem așa, pe preț. Haideți să vedem cum evoluează lucrurile. Eu am citit mecanismul din Spania, știu și ce măsuri au luat Franța și Italia până acum. În afară de mecanismul spaniol, alt mecanism de plafonare nu există. Franța are un mecanism de acordare a unor vouchere pentru energie, în acest moment, practic, tot o compensare. Haideţi să vedem cum evoluează. Vreau să vă zic că mecanismul pe care l-am propus și l-am aprobat astăzi în ședința de guvern vine exact cu îndrumările pe care Comisia Europeană le va elabora. Ele trebuiau să apară mâine. S-a mai prelungit cu o săptămână. Acest lucru a fost deschis și pus pe masa Comisiei Europene la Consiliul de miniștri de la Ljubljana de către mine. Am fost primul dintre miniștrii de energie care a ridicat această problemă la acel Consiliu și să știți că inclusiv metoda pe care am prezentat-o le-a plăcut colegilor mei din alte state. Haideţi să vedem cum evoluează lucrurile și, desigur, dacă trebuie, vom lua măsuri suplimentare. Cu ceea ce nu o să fiu niciodată de acord: nu o să fiu de acord cu luarea unor măsuri care să blocheze investițiile pentru că, până la urmă, sistemul energetic și sistemul de extracție a gazelor naturale necesită noi investiții.

Întrebat ce se va întâmpla cu preţul la energie, după luna aprilie, după expirarea schemelor de ajutor, Virgil Popescu a răspuns: În funcţie de evoluţia certificatului de CO2 şi de evoluţia pieţei de energie electrică, vom vedea ce măsuri vor fi luate în continuare. Eu nu aş mai vrea să văd pe piaţa europeană o speculaţie pe piaţa certificatelor de CO2, în aşa fel încât preţul să crească atât de abrupt cum a crescut de anul trecut până anul acesta, de la 22,30 şi 60 de euro.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *