În așteptarea unui răspuns favorabil de la Comisia Europeană, care întârzie, CE Oltenia cere încă o prelungire, cu 6 luni, a perioadei de acordare a împrumutului de 251 milioane euro. Ministrul Energiei speră că aprobarea de la CE va veni în cursul lunii ianuarie 2022

Publicat pe Categorii Business, Esential, Minerit, Semnal
Prima Pagina Actual Esential În așteptarea unui răspuns favorabil de la Comisia Europeană, care întârzie, CE Oltenia cere încă o prelungire, cu 6 luni, a perioadei de acordare a împrumutului de 251 milioane euro. Ministrul Energiei speră că aprobarea de la CE va veni în cursul lunii ianuarie 2022
  • Acționarii societății, solicitați să aprobe achiziția de servicii juridice în vederea încheierii contractelor de credit și de garanții aferente cu BERD pentru finanțarea proiectelor de investiții (parcuri fotovoltatice), precum  și pentru contractele cu băncile pentru finanțarea proiectelor de investiții – CCGT prevăzute în Planul de restructurare

Planul de restructurare al societății Complexul Energetic Oltenia nu a fost aprobat de către Comisia Europeană.  Acesta este motivul pentru care Directoratul societății cere acordul acționarilor pentru încă o prelungire – a patra –  a perioadei de acordare a împrumutului de 251.046 mii euro, cu  titlu de ajutor de stat individual pentru salvare, până la data de 30 iunie 2022.  În solicitare, se face precizarea că prelungirea perioadei de acordare a împrumutului nu va depăși data aprobării de către CE a Planului de restructurare. Urmează să se încheie un nou act adițional la Convenția de Împrumut.

Riscul major este că în situația în care CE nu va aproba Planul de restructurare a CE Oltenia, împrumutul va trebui rambursat integral, inclusiv dobânzile aferente.

Guvernul a aprobat, în data de 18 noiembrie, un Memorandum pentru încadrarea ajutorului de stat pentru restructurarea CE Oltenia în politicile economico-bugetare și financiare ale statului român, în perioada 2021-2025. Notificarea către Comisia Europeană a fost transmisă pe 4 decembrie 2020.

Perioada de acordare a împrumutului a mai fost prelungită, în 3 rânduri, în lipsa aprobării de către CE a Planului de restructurare al CE Oltenia. În urmă cu un an, Daniel Burlan, președintele Directoratului Complexului Energetic Oltenia, declara: ”Demersul de aprobare a Planului de restructurare și decarbonare urmează un parcurs procedural fără sincope pentru că autoritățile române au acționat prompt, astfel încât Comisia Europeană să aibă la dispoziție toate documentele și informațiile necesare. Această nouă etapă dovedește, așa cum am mai spus, că Planul de restructurare și decarbonare este robust și pragmatic, se bazează pe resurse importante pe care le vom folosi pentru a eficientiza activitatea complexului”.

În martie 2021, Comisia Europeană a criticat dur România pentru planul de restructurare a Complexului Energetic Oltenia, într-un document privind investigația aprofundată a ajutorului de stat pe care statul român intenționează să îl acorde Complexului Energetic Oltenia. „În acest stadiu, Comisia are îndoieli cu privire la faptul că planul de restructurare propus are o durată corespunzătoare și ar conduce la restabilirea viabilității societății CE Oltenia la sfârșitul perioadei de restructurare, deoarece nu este evident că CE Oltenia va obține o rentabilitate suficientă și că va putea rămâne pe piață fără ajutor suplimentar”, este una dintre concluziile Comisiei, potrivit hotnews.ro

Planul de restructurare a Complexului Energetic Oltenia este aşteptat să fie aprobat de Comisia Europeană în luna ianuarie 2022, afirma ministrul Energiei, Virgil Popescu, la finele anului trecut. „Ne aşteptăm ca în cursul lunii ianuarie să primim un răspuns favorabil de la Comisia Europeană privind restructurarea Complexului Energetic Oltenia”, a spus Popescu, după dezbaterile în care bugetul ministerului pe care îl conduce a fost aprobat de comisiile de specialitate, reunite, din Parlament, potrivit Agerpres.

Acționarii societății, solicitați să aprobe achiziția de servicii juridice în vederea încheierii contractelor de credit și de garanții aferente cu BERD pentru finanțarea proiectelor de investiții (parcuri fotovoltatice), precum  și pentru contractele cu băncile pentru finanțarea proiectelor de investiții – CCGT prevăzute în Planul de restructurare

În ședința AGEA, programată pentru data de 27 ianuarie 2022, Directoratul CE Oltenia mai cere aprobarea acționarilor pentru achiziția de servicii juridice în vederea încheierii contractelor de credit, a contractelor de garanții aferente și negocierea clauzelor contractuale, din contractele ce se vor încheia cu BERD pentru finanțarea proiectelor de investiții (parcuri fotovoltatice) prevăzute în Planul de restructurare al societății. De asemenea, este nevoie de servicii  juridice și pentru încheierea contractelor de credit, a celor de garanții aferente și negocierea clauzelor din contractele care se vor încheia cu băncile pentru finanțarea proiectelor de investiții – CCGT prevăzute în Planul de restructurare.

Conducerea CE Oltenia vrea să înceapă anul 2022 în forță cu demararea înființării de societăți cu capital mixt  (SPV-uri) cu investitorii selectați pentru implementarea a 10 proiecte fotovoltaice și dezvoltarea de unități de producere a energiei electrice pe bază de gaze naturale – CCGT cuprinse în Planul de restructurare notificat Comisiei Europene în decembrie 2020 și revizuit în iunie 2021.

Potrivit președintelui Directoratului CE Oltenia, Daniel Burlan, sunt 17 potențiali investitori interesați de ambele direcții, cel puțin 50% sunt interesat de ambele soluții  – centrale fotovoltaice și pe gaze.

Este vorba despre 10 proiecte cuprinse în planul de restructurare a CE Oltenia, și anume:

  • Proiectul 1: Constituire SPV privind implementarea unui parc fotovoltaic cu o putere instalată (PI) de ~ 83 MW pe depozitele de zgură și cenușă închise ale SE Rovinari; 
  • Proiectul 2: Constituire SPV privind implementarea unui parc fotovoltaic cu o PI de ~ 112 MW pe depozitele de zgură și cenușă închise ale SE Turceni;
  • Proiectul 3: Constituire SPV privind implementarea unui parc fotovoltaic cu o PI de ~ 85 MW pe depozitele de zgură și cenușă închise din SE Ișalnița;
  • Proiectul 4: Constituire SPV privind implementarea parcului fotovoltaic – EMC Roșia-Rovinari (construcția unui parc fotovoltaic cu o PI de ~ 132 MW pe halda interioară din Tismana – EMC Roșia – Rovinari);
  • Proiectul 5: Constituire SPV privind implementarea unui parc fotovoltaic cu o PI de ~ 128 MW pe halda interioară Tismana 1 ale SE Rovinari;
  • Proiectul 6: Constituire SPV privind implementarea unui parc fotovoltaic cu o PI de ~ 66 MW pe halda exterioară Pinoasa ale SE Rovinari;
  • Proiectul 7: Constituire SPV privind implementarea unui parc fotovoltaic cu o PI de ~ 19 MW pe halda exterioară Bohorelu ale SE Rovinari;
  • Proiectul 8: Constituire SPV privind implementarea unui parc fotovoltaic cu o PI de ~ 110 MW pe halda interioară Rovinari Est ale SE Rovinari;
  • Proiectul 9: Constituire SPV privind implementarea unui bloc de 475 MW pe gaz natural la SE Turceni care va înlocui o capacitate existentă de 330 MW pe lignit;
  • Proiectul 10: Constituire SPV privind implementarea unui bloc de 850 MW pe gaz natural la SE Ișalnița care va înlocui blocul 7 și respectiv blocul 8, ambele de 330 MW pe lignit.

Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.