INTERVIU Bogdan BADEA, Președinte Directorat: Am demarat actualizarea strategiei investiționale. Ne dorim ca Hidroelectrica să fie un lider al proiectelor din sistemul energetic

Publicat pe Categorii Esential, Interviuri InvesTenergy, Semnal
Prima Pagina Actual Esential INTERVIU Bogdan BADEA, Președinte Directorat: Am demarat actualizarea strategiei investiționale. Ne dorim ca Hidroelectrica să fie un lider al proiectelor din sistemul energetic
  • Hidroelectrica nu a suspendat investițiile, însă problemele generate de pandemie ne afectează și pe noi la fel cum este afectată întreaga economie. Ne confruntăm cu o diminuare a ritmului de lucru care va conduce – cel mai probabil, la modificarea graficelor de execuție și, implicit, la decalarea termenelor de finalizare
  • Ne interesează investiții în centrale hidroelectrice noi, dar și parcuri fotovoltaice, precum și parcuri eoliene on shore și off shore
  • Trebuie fructificate la maximum oportunitățile oferite de Green Deal. Vedem în Hidroelectrica principalul pilon al tranziției către o energie mai curată și mai prietenoasă cu mediul

Acum, mai mult decât oricând, este cu adevarat nevoie ca populația să fie protejată. Dacă până acum unele firmele au profitat financiar de cadrul creat de OUG 114, acum este momentul ca, măcar în al doisprezecelea ceas, populația să câștige din reglementări”, susține Dl Bogdan Badea, Președinte Directorat Hidroelectrica. “Hidroelectrica nu așteaptă ca solidaritatea să fie impusă de lege. Am intervenit pentru a ajuta spitalele care au unitați de primiri urgențe din țară cu peste 10 milioane de lei. La fel facem și în relația directă cu clienții noștri. În noile oferte de furnizare către clientii casnici, Hidroelectrica a modificat deja termenele de plată ale facturilor în sensul prelungirii acestora de la 30 la 60 de zile”, afirmă șeful Hidroelectrica.

Vă invităm să citiți Interviul acordat InvesTenergy de Dl Bogdan Badea, Președinte Directorat Hidroelectrica.

Cum apreciați proiectul de lege, respectiv măsura de amânare la plata a utilităților pentru aproape toți consumatorii, adoptată de Parlament?

– Trebuie să avem în vedere că întreaga societate romanească traversează o perioadă extrem de dificilă pe fondul pandemiei. Trăim vremuri unice, care cer măsuri fără precedent, inclusiv de ordin economic. Este o perioada grea, pe care o vom depăși împreună, fiind solidari.  

Așa cum ați văzut, Hidroelectrica nu așteaptă ca solidaritatea să fie impusă de lege. Am intervenit pentru a ajuta spitalele care au unitați de primiri urgențe din țară cu peste 10 milioane de lei. Ne-am implicat acolo unde am simțit că este nevoie de noi. La fel facem și în relația directă cu clienții noștri. În noile oferte de furnizare către clientii casnici Hidroelectrica a modificat deja termenele de plată ale facturilor în sensul prelungirii acestora de la 30 la 60 de zile. Este o măsură menită să ridice presiunea de pe umerii clienților, o măsură care să ajute în viitor la relansarea cat mai grabnică a economiei post-pandemie. În plus, măsura aduce un confort clienților noștri în vremuri de adânci îngrijorări.

Care va fi efectul asupra furnizorilor, dar și producătorilor dacă Președintele României promulgă legea în forma adoptată de Camera Deputaților? Cum va fi afectată Hidroelectrica? Dacă furnizorii vor avea probleme, cum vor impacta acestea activitatea producătorilor, respectiv a Hidroelectrica?

-De mai bine de un an, producătorii – Hidroelectrica în mod deosebit, subvenționează furnizorii de ultimă instanță, în numele unei așa zise protecții a consumatorilor casnici. Este o acțiune care a fost motivată prin nevoia de protecție a consumatorilor vulnerabili, care însă nu s-a reflectat în factură, așa cum de la început am avertizat că se va întâmpla. Acum însă, situația este foarte diferită. Toată lumea trebuie să ajute. Acum, mai mult decât oricând, este cu adevarat nevoie ca populația să fie protejată. Dacă până acum unele firmele au profitat financiar de cadrul creat de OUG 114, acum este momentul ca, măcar în al doisprezecelea ceas, populația să câștige din reglementări.

Așa cum am mai afirmat și cu altă ocazie, Hidroelectrica este pregătită să preia consumatorii casnici, dacă unii furnizori nu își pot îndeplini datoriile contractuale, deși este clar că au beneficiat și beneficiază încă de foarte multe înlesniri primite din partea autorităților, asta în condițiile în care prețul la care se tranzacționează energia pe piețele concurențiale este mult mai mic decât prețurile cu care acestia vând către populație.

Cum ar fi corect să se acorde aceste faclicități și căror categorii de consumatori?

-Considerăm că facilitățile trebuie să se îndrepre către acea categorie care are cu adevărat nevoie, prin definirea foarte clară a consumatorilor vulnerabili și crearea unor mecanisme de sprijin ale acestora care sa nu conduca la distorisonarea pieței si la încălcarea legislației europene în materie.

Totuși trebuie avut în vedere că în această perioadă aproape toată lumea este vulnerabilă din acestă perspectivă, ca urmare a efectelor crizei, și trebuie să arătăm solidaritate. Vom vedea, când lucrurile se vor liniști și vor reveni la normal, cine rămâne pe lista celor care au nevoie de protecție și cine nu.

Cum se descurcă Hidroelectrica în această perioadă în care este declarată starea de urgență în România? Cum decurge activitatea? Cum gestionați investițiile?

-Hidroelectrica a luat toate măsurile impuse de necesitatea asigurării continuității în producție. Energia este un bun de care pur și simplu nu ne mai putem lipsi, fără consecințe grave pentru societate.  Angajații noștri au înțeles importanța misiunii pe care o au, mai cu seamă în aceste vremuri în care lumina este asociată mai mult decât oricând speranței. Suntem punctul de sprijin al celor care luptă cu pandemia în linia întâi.

În prezent,  Hidroelectrica are oameni care lucrează izolați în cele mai importante 43 de hidrocentrale din Romania. Sunt 335 salariați (308 bărbați și 27 de femei), electricieni  și mașiniști, care stau la posturi, despărțiți de familii.Nu este ușor. Mai ales de sărbători, izolarea a fost și mai acut resimțită. Este un efort pe care acești oameni îl fac pentru semenii lor, pentru români, și le sunt recunoscător că nu își abandonează misiunea nici în cele mai grele momente.

În ceea ce privește restul personalului, mare parte din acesta își desfășoară  munca la docmiciliu, iar în zona de management se utilizeaza semnături electronice și se poate lucra de oriunde. Nu întâmpinăm dificultăți. Oamenii s-au adaptat rapid și răspund prompt, astfel că nu avem sincope în activitatea curentă și, cel puțin la fel de important, până la acest moment nu înregistrăm cazuri de îmbolnăvire la nivelul companiei.

Hidroelectrica nu a suspendat nici investițiile, ne dorim ca acestea să își urmeze cursul, însă problemele generate de pandemiene afectează și pe noi la fel cum este afectată întreaga economie. Ne confruntăm cu o diminuare a ritmului de lucru care va conduce – cel mai probabil, la modificarea graficelor de execuție și  – implicit, la decalarea termenelor de finalizare.

Cum ar trebui să se pregătească sectorul energetic pentru perioada de după pandemie?

-Aceasta situație a testat capacitatea de mobilizare a sistemului energetic mai mult ca oricând. Este o experiență care ne arată însă că este nevoie de digitalizare, eficientizare și automatizare în regim de urgență. Sistemul energetic trebuie să funcționeze continuu, iar pentru asta prezența fizică a factorului uman în instalații trebuie diminuata treptat, o dată cu avansul tehnologic, astfel încât centralele viitorului să poată fi operate exclusiv de la distanță.

În ceea ce privește Sistemul Energetic, este mai mult decât evident că e nevoie de o infuzie de investiții noi. Pentru a realiza acest lucru este necesar să profităm cumva cu toții de această perioadă pentru optimizarea procesului birocratic la nivelul tuturor autorităților, astfel încât, atunci când se reia activitatea, ritmul de lucru să poată fi cu totul altul.

Ceea ce am vazut în această perioadă este că este posibil ca deciziile bune să fie luate cu repeziciune.  Ar trebui să tranferăm această experiență și pentru perioadele de normalitate, iar lucrurile asupra cărora cu toții suntem de acord că sunt benefice, să se poată întâmpla cu altă viteză, fără atâta birocrație. Adevărul este că avem un interes național pe care să-l urmărim în comun. Dacă vrem ca lucrurile să se materializeze în energie, toată lumea să își asume că avem nevoie de aceste proiecte, și să acționăm în sensul simplificării, al urgentării avizelor pentru investiții critice. Energia este a tuturor, nu doar responsabilitatea investitorilor sau ministerului de resort.

Cum comentați ordinul Ministrului Economiei cu privire la accelerarea ritmului investițiilor?

-Apreciem îndemul domnului ministru, mai ales că acesta se pliază pe ceea ce a propus deja managementul companiei. Noi ne dorim diversificarea activităților, utilizarea celor mai noi tehnologii pentru producerea energiei din surse regenerabile, precum și dezvoltarea și consolidarea Hidroelectrica la nivel național și regional.  Trebuie fructificate la maximum oportunitățile oferite de Green Deal, și vedem în Hidroelectrica  principalul pilon al tranziției către o energie mai curată și mai prietenoasă cu mediul.

În acest sens. am demarat deja actualizarea strategiei investiționale a companiei și intenționăm să o propunem Adunării Generale a Acționarilor în termenele solicitate. Ne dorim ca Hidroelectrica să fie un lider al proiectelor din sistemul energetic. Ne interesează investiții în centrale hidroelectrice noi, dar și parcuri fotovoltaice, precum și parcuri eoliene on shore și off shore.

Vă mulțumesc.


Publicat de

Cristina Trefaș

Director Editorial

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *