INTERVIU Dumitru CHISĂLIȚĂ, voluntar pentru Preț Corect la Gaze pentru români: Să se înființeze urgent Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Gazelor Naturale (SAL-GAZ). Consumatorii casnici să știe să-și negocieze contractele de achiziție de gaze naturale pe o piață liberalizată

Publicat pe Categorii Esential, Interviuri InvesTenergy, Semnal
Prima Pagina Actual Esential INTERVIU Dumitru CHISĂLIȚĂ, voluntar pentru Preț Corect la Gaze pentru români: Să se înființeze urgent Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Gazelor Naturale (SAL-GAZ). Consumatorii casnici să știe să-și negocieze contractele de achiziție de gaze naturale pe o piață liberalizată
  • Chisăliță împreună cu alte 200 persoane vor organiza o licitație pe facebook pentru a vedea ce furnizori oferă Prețul Corect la Gaze
  • Lipsa evidențierii separate a marjei comerciale, adică câștigul furnizorului,  maschează neputința negocierii prețului gazelor de către furnizor

Dumitru Chisăliță, expert în domeniul gazelor naturale, va organiza o licitație pe pagina sa de facebook pentru a vedea ce furnizori îi oferă Prețul Corect la Gaze. 200 de persoane s-au alăturat demersului său. Mai sunt două săptămâni până la momentul liberalizării pieței de gaze. Românii, consumatori de gaze naturale, au șansa – dacă sunt bine și corect informați – să obțină un Preț corect la gaze de la furnizorul pentru care optează.

Vă recomandăm să parcurgeți interviul acordat publicației InvesTenergy de Dl Dumitru Chisăliță, expert în domeniul gazelor naturale, președintele Asociației Energia Inteligentă.

Se apropie 1 iulie, momentul liberalizării pieței de gaze. Subiectul este larg dezbătut în mass-media și în cadrul conferințelor de specialitate. Firește, toată lumea vrea să știe ce se întâmplă de luna viitoare. Dvs, în calitate de expert în domeniul gazelor naurale, ați fost foarte activ, ați venit în sprijinul consumatorilor cu explicații, recomandări/soluții, opinii. Ce credeți la acest moment, sunt consumatorii pregătiți, știu ce au de făcut?

-Asociația Energia Inteligentă, pe care o conduc, a lansat în urmă cu 5 ani Campania Preț Corect la Gaze din dorința de contribui la formarea pieței de gaze, prin programe de informare a consumatorilor de gaze. Reprezentanții Asociației s-au deplasat în peste 22 de localități din țară cu participarea a cca. 1200 de persoane prezentând oamenilor aspectele practice care stau la baza întocmirii unui contract de cumparare gaze și care sunt elementele de care trebuie să se ferească. Piaţa liberalizată a gazelor naturale și energiei electrice fără consumatori informaţi, încurajați să intervină, susținuți să negocieze, capabili să analizeze diverse oferte, determinați să acţioneze responsabil, prudent şi fără a se lăsa constrânşi, nu va fi decât o altă dezamăgire pentru poporul român. Piața se formează prin educare, prin legi funcționale și prin instituții profesioniste și capabile să verifice respectarea legilor și care mai ales să intervină proactiv pe piață. Piața înseamnă încredere. 

Din păcate, consumatorii casnici de gaze nu sunt pregătiți pentru liberalizarea pieței de gaze la 1 iulie 2020, reiese din analizele noastre. Însă acestia nu vor fi niciodata pregătiți în lipsa programelor de educare prin prezentarea avantajelor și dezavantajelor liberalizării pieței de gaze. Asociația a fost foarte activă în această perioadă deoarece a înțeles poziția inechitabilă în care se găsește consumatorul român de gaze în raport cu furnizorii și a încercat prin analize, studii, webinarii, interviuri, comunicate de presă să-i ajute pe aceștia cu îndrumări, sfaturi, recomandări.

V-aș propune, din poziția de consumator, să ne spuneți ce veți face dvs? Veți schimba furnizorul de gaze? Da, de ce? Nu, de ce?

 -În cursul lunii aprilie 2020 am primit o primă ofertă de gaze naturale de la furnizorul meu pentru locuința pe care o dețin în București. O ofertă personalizată pentru a continua relația comercială după liberalizarea pieței preconizată a avea loc la 1 iulie 2020.  Am analizat și am constatat că oferta era cu 163% mai mare decât prețul pe care îll aveam în prezent și mi-am exprimat nemulțumirea telefonic și în scris. Am obținut o noua ofertă în cursul lunii mai 2020 , de data aceasta  cu 0,2% mai mică decat prețul existent, dar nu suficient de avantajoasă pentru a o accepta. Am așteptat oferta lunii mai 2020 (furnizorii aveau obligația de a transmite clienților casnici minim 3 oferte de gaze pentru furnizarea  gazelor după data de 1 iulie 2020). Din păcate, oferta lunii iunie este similară cu oferta precedentă astfel încât dispare orice speranță de a mai contracta furnizarea de gaze cu furnizorul actual.

În curand voi organiza o licitație pe pagina mea de facebook pentru a vedea cine îmi oferă Prețul Corect la Gaze, mie și altor 200 de persoane care mi s-au alaturat.

V-ați schimbat furnizorul de energie? Care este experiența dvs?

-Am realizat o astfel de schimbare a furnizorului pe energie electrică în urma cu 5 ani. Am obținut un preț cu 5% mai mic în urma negocierii. Însă am avut parte de o experiență nedorită. Având în vedere că eram în preajma sărbătorilor de iarnă s-a întâmplat ca actele să nu poata fi procesate și astfel am ajuns în situația în care operatorul de distribuție energie electrică care făcea parte din același grup cu furnizorul de la care am plecat să mă debranșeze și pe perioada Crăciunului să rămân fără curent, caldură și apă. După câteva luni, a existat o defecțiune pe rețea și am stat din nou câteva zeci de ore fără energie electrică. Echipa de intervenție a motivate întârzierea:”prima data i-am rezolvat pe ai noștri” cu referire la consumatorii care primeau energie electrică de la furnizorul din care făcea parte și operatorul de distribuție. Din păcate chiar dacă isolate, astfel de experiențe negative trebuie să fie luate în calcul la schimbarea furnizorului. Acesta a fost motivul pentru care recomandarea mea a fost ca să se încerce o negociere cu furnizorul existent și doar în situația în care nu se reușește să se aleagă un alt furnizor.

 –Revenind la gazele naturale, ați recomandat în permanență să se analizeze cu atenție ofertele furnizorilor pentru a se lua decizia corectă. Dle Chisăliță, cred că majoritatea consumatorilor au nevoie de sprijin, neavând cunoștințe de specialitate. Ce îi sfătuiți?

 -Contractarea gazelor naturale presupune două etape: cea de analiză a ofertelor și cea de contractare. Prima, în general se limitează la comparații între prețul final al diferitelor oferte primite de consumatori sau identificate de consumatori pe site-urile furnizorilor. Această etapa trebuie atent analizată deoarece prețul final conține diferite componente: prețul gazului marfă (care conține și tariful de înmagazinare și marja comercială a furnizorului), tariful de transport și tariful de distribuție, la care în unele oferte se adaugă și un abonament zilnic. Tariful de distribuție pentru consumatorii casnici se încadrează în categoria C1 (consum annual sub 280 MWh) și este diferit pentru fiecare oraș (fiecare operator de distribuție), astfel este necesar ca operatorul de distribuție să cunoască unde se găsește locul de consum și astfel se poate determina acest tarif. Tariful de distribuție se stabilește de ANRE și este posibil să sufere modificări în interiorul perioadei de contractare. Astfel, modificarea tarifului de distribuție aduce și modificarea prețului final negociat și perfectat într un contract. Tariful de transport se stabilește tot de către ANRE și el diferă de la furnizor la furnizor, valoarea acestuia găsind-se în oferta înaintată consumatorului. Tariful de transport suferă modificări, în general anuale astfel că noile tarife de transport vor modifica și prețul stabilit în contract.

Cu alte cuvinte, chiar daca am semnat un contract pe un preț final este posbil ca acesta să sufere modificări odată cu modificarea tarifelor de transport, distribuție sau înmagazinare. Prețul gazelor marfă este prețul pe care îl plătește furnizorul pe gazele achiziționate. În ofertele prezentate de furnizori, prețul marfă contine și costurile cu înmagazinarea gazelor și marja comercială, adică câștigul furnizorului, acestea din urma nefiind evidențiate separat. Această abordare ascunde de ochii consumatorului marja comercială a furnizorului, care în fapt reprezintă baza negocierii. Lipsa evidențierii separate a acestei marje maschează neputința negocierii prețului gazelor de către furnizor.

În ultimii 5 ani, cu precădere in ultimele 3 luni, am publicat materiale pe site-ul www.asociatiaenergiainteligenta.ro, de informare a consumatorului, privind modul în care se formeaza prețul, instrucțiuni de utilizare a comparatorului de oferte și modul în care să-l folosim, prețuri corecte orientative pe care trebuie să le solicite consumatorii ca și baza de negociere cu furnizorii lor etc. De asemenea, Asociația a răspuns la toate solicitarile care au venit din partea consumatorilor pentru negocierea Prețului Corect La Gaze.

A doua etapă este cea a semnării contractului și acesta trebuie analizat cu atenție deoarece poate conține clauze contractuale care să blocheze plecarea consumatorului la un nou furnizor, care să-l oblige la realizarea unor servicii și plata la suprapreț a acestora etc.

Este suficient să se uite doar la prețul din oferte? Sau să analizeze
în ansamblu prețul și condițiile de furnizare? Ce să urmărească mai exact?

– Așa cum am arătat, analiza prețului ofertelor este primul pas pe care trebuie să-l facă consumatorii de gaze. Această analiză trebuie să fie una corectă. Astfel, dacă deschidem comparatorul de preț al ANRE vedem că pentru Municipiul București avem următoarele cel mai avantajoase oferte :

Ordinea prezentata pe site ul ANRE ca fiind cele mai bune oferte Furnizor Prețul prezentat pe site fără tarife de transport ANRE
Lei/MWh
Prețul prezentat pe site ANRE cu tarife de transport
Lei/MWH
Prețul real ofertat ținând cont de clauzele contractuale cu tarife de transport si abonamente (fără tarife de distribuție)
Lei/MWh
1 Energy Gas Provider 66 78        86.10
2 Restart Energy ONE SRL 74,5 85,5        85.50
3 CEZ ENERGY 3 luni 77 86,5        98.84
4 Electrica Furnizare 78,04 87,64  

După analiza clauzelor contractuale, constatăm că oferta cea mai bună, în fapt nu este cea mai bună, iar oferta de pe locul 3 este chiar una mult mai mare decât oferta furnizorului de gaze din Bucuresti – ENGIE. Astfel, iată cum necitirea atentă a contractului ne poate face să cădem într-o capcană, ce este favorizată de un comparator de pe site-ul unei instituții de stat care ar trebui sa vegheze la funcționarea pieței.

 Ce așteptări aveți dvs de la 1 iulie? Ce credeți, vor fi mulți cei care nu își vor schimba furnziorul de gaze?

-Asociatia Energia Inteligentă desfășoară voluntar, de 5 ani, activități de educare a consumatorilor de gaze naturale. Lipsa mijloacelor financiare a făcut ca numărul celor care au beneficiat de pe urmele Campaniei Preț Corect La Gaze este mic în comparație cu numărul mare de consumatori casnici care vor fi liberalizați la 1 iulie 2020. Peste acestea suprapunându-se si comportamentul furnizorilor mari de a refuza orice împărțire a profiturilor cu consumatorii, furnizorii fiind avantajați de modul în care s-a legiferat liberalizarea pieței de gaze și beneficiind de suportul unor instituții ale statului, probabil cei mai mulți consumatori nu vor avea nici o reacție ei fiind mari perdanți ai momentului 1 iulie 2020, deoarece furnizorii vor stabili unilateral prețul la care vor vinde gaze după această dată.

-Procesul de schimbare a furnizorului este unul simplu. Implică riscuri?

-Procesul de schimbare a furnizorului de gaze este unul facil. Din punct de vedere tehnic pentru client nu se schimbă nimic, noul furnizor va încheia cu distribuitorul local un act adițional în care va include și punctul de consum al clientului, astfel că distribuitorul local va administra și va asigura mai departe buna desfășurare a furnizării de gaze naturale către client.

-Campania Preț corect la gaze pe care o derulați de 5 ani. Cu ce rezultate? Probabil sunteți întrebat de unde interesul dvs, care este de apreciat, să-i învățați pe români să se descurce acum, în contextul liberalizării
și nu numai. Cine vă sprijină în acest demers susținut și curajos (pot spun așa), în care ajutați consumatorii, dar și deranjați probabil actori ai pieței energiei, autorități.

-Așa cum am menționat, reprezentantii Asociației s-au deplasat în peste 22 de localități cu participarea a cca. 1200 de persoane prezentând oamenilor aspectele practice care stau la baza întocmirii unui contract de cumpărare gaze și care sunt elementele de care trebuie să se ferească.  Întălnirile cu consumatorii de gaze, societăți comerciale și instituții publice la Timișoara, Suceava, Tg Mureș, Hunedoara, Botosani, Bucuresti, Craiova, Brasov, Campulung Muscel, Ploiesti, Galati, Sibiu, Dej, Tg Jiu etc. au avut ca și scop prezentarea unei analize corecte a procesului de liberalizare, mai ales din prisma consumatorului, cu tratarea corectă şi completă a consecinţelor şi limitarea speranțelor intangibile pentru crearea unei piețe echitabile.

O campanie de informare a consumatorilor de gaze în scopul realizării unei piețe funcționale a gazelor în România și obtinerea de prețuri corecte la gazele achiziționate, ce va avea raspunsuri la întrebările: Cine poate obține  prețul corect la gaze?  Cum poti obține prețul corect la gaze?  Când poți obține prețul corect la gaze?  De ce să ai prețul corect la gaze?

Ca rezultate a campaniei Preț Corect La Gaze, apreciem că:

Asociația Energia Inteligentă a organizat în perioada 2016-2019, 7 Conferințe la București, inclusiv cu invitați din afara țării, unde s-au discutat probleme specifice pieței de gaze. În Perioada 2016-2020, reprezențantii Asociatiei au publicat pe site-ul propriu și în diverse publicații naționale și internaționale peste 300 de articole, interviuri, opinii și puncte de vedere despre piața de gaze din România. Totodată, am realizat și publicat, în premieră, Buletinul Prețul Gazelor Naturale în România, care a ajuns la nr 5, singurul buletin care prezintă evoluția prețului gazelor naturale pe piața din România și din lume, precum și tendințele pentru următoarea perioadă.

De ce ați ales să faceți voluntariat în cadrul Campaniei Preț Corect La Gaze?

-La sfârșitul anului 2014 am plecat de la Ministerul Energiei și m-am reîntors la Catedră. Am avut ocazia să vad cum furnizorii de gaze au abuzat de consumatorii non casnici care au fost liberalizați forțați (așa cum se va întâmpla și cu populația la 1 iulie 2020). Mi-am depus candidatura pentru Membru în Comitetul de Reglementare al ANRE convins fiind că această instituție ar putea organiza piața de gaze și proteja consumatorii de gaze. Fără șanse de izbândă, în lipsa unei apartenețe politice. Atunci am considerat ca aș putea preîntâmpina situația în care consumatorii casnici sa aibă aceeasi soarta pe care au avut-o mare parte din consumatorii non casnici în anul 2015. Sunt profesor și menirea noastra este să-I învățăm pe alții. Am decis ca în intervalul de 5 ani (atunci era prevazut 6 ani) până la liberalizarea pieței de gaze să pot pregăti un număr cât mai  mare de consumatori pentru acest moment. Am sperat la o colaborare cu instituțile statului cu responsabilitate în domeniul protecției consumatorilor, dar am fost refuzat. Din păcate, nu am beneficiat de sprijin material nici din partea statului, nici din partea mediului privat, banii necesari activității i-am obținut din prestarea de servicii de către membrii asociației în numele acesteia: cursuri de pregatire, studii și analize. Cu această ocazie, doresc să le mulțumesc pentru implicare celor doi vicepreședinti ai Asociației – dlui Flavius Dordea și dnei Melania Amuza, precum și dlui Andrei Ceclan, Președinte Societatea Auditorilor și Managerilor Energetici din România, societate fără personalitate juridică care acționează în cadrul Asociației Energia Inteligentă.

Șansele unei asociații să reușească să facă piața funcțională sunt limitate. Cred că sunteți de acord….

-Din păcate, aveți dreptate. În România, ONG -urile sunt văzute ca și un “buzdugan” al intereselor aruncate în față, ca niște mecanisme de plată a unor susținători de cauze prestabilite. Atunci când vine cineva care face voluntariat și nu are nici un sprijin financiar sau de altă natură, este tratat la fel ca celelalte ONG-uri. În lumea civilizată, ONG urile au o putere aproape la fel de mare ca și instituțiile de stat. Probabil, în România comportamentul și precepția nu se vor schimba curând și atunci este corectă întrebarea dvs. Obligație de a face piata de gaze să fie funcțională aparține ANRE. Am încercat să mă alătur echipe de acolo din dorința de a corecta lucrurile, am participat la toate concursurile (simulacrele) care au fost organizate pentru comitetul de reglementare al ANRE, fără a avea vreo șansă. În fapt, refuzul de înregimentare politică în trecut, prezent și viitor, nu îmi dă nici o șansă să mă pot implica în asigurarea funcționării pieței din interiorul unei instituții de stat. Astfel, conștient că Asociatia Energia Inteligentă nu poate schimba lucrurile, dar le poate semnala, voi activa din această postură pe piața de gaze.

– Ce modificări legislative sunt urgente și necesare în domeniul gazelor naturale?

– Sectorul gazelor naturale este caracterizat de numeroase nefuncționalități, de nemulțumiri, de abuzuri, de dezorientare etc. Este cert că Lucrurile trebuie să se schimbe. Dar Cum? Ce? Unde? Cine? Când? Orice viziune asupra sectorului gazelor naturale trebuie să plece de la necesitatea reconstruirii acestuia, de la 0, pas cu pas, cu plasarea TRANZACȚIEI în centrul viitoarei construcții a noului sector al gazelor naturale.

Construirea unei piețe libere, transparentă, lichidă, responsabilă, atent supravegheată, dezvoltând modalități de susținere a clienților vulnerabili, unic dispecerizată energetic pentru prevenirea crizelor și în situații de criză, total integrată în Uniunea Energetică Europeană și promovând dezvoltarea durabilă a resurselor de gaze.

Toate activitățile din sectorul gazelor naturale (proiectare, construcție, explorare, exploatare, servicii aferente manipulării gazelor) trebuie să aibă un singur scop acela de a facilita tranzacționarea gazelor naturale cu scopul obținerii celor mai bune prețuri ale gazelor la un moment dat și pentru o anumită calitate a furniturii. Astfel, este necesar să se iasă urgent din cutuma ultimilor 16 ani în care activitățile conexe activității de furnizare, au devenit activități de bază și activitatea de furnizare activitate conexă. Proiectul ”liberalizarea pieții de gaze” derulat în ultimii 16 ani a pierdut din vedere obiectivul pieței, acela de a vinde-cumpăra gaze și necesitatea ca pentru a realiza acest deziderat să se realizeze anumite activități : explorarea zăcămintelor, extracția gazelor, dezvoltarea unei anumite forme de înmagazinare, proiectarea și construcția de conducte, explorarea obiectivelor din sector, dispecerizarea, măsurarea, alocarea, utilizare eficientă etc.

Un proiect al Asociatiei este Reproiectarea sectorului gazelor naturale din România în 10 pași (Nota redacției: Vom prezenta acest proiect într-un alt articol). Dar această abordare necesită ani de zile, consider însă de maximă urgență în perspectiva liberalizării pieței de gaze naturale la 1 iulie 2020, constituirea unei entități de tip SAL, așa cum este definită de Ordonanța 38/2015, care transpune directiva europeană 11/2013. Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Gazelor Naturale (SAL-GAZ) ar trebui să fie înființat ca să desfășoare programe de informare pentru pregătirea consumatorilor casnici, pentru ca aceștia să-și negocieze contractele de achiziție de gaze naturale pe o piață liberalizata și să permită soluționarea alternativă a litigiilor.

–   Atenție la neatenție! Dacă ați remarcat în deciziile autorităților, legislație și în comportamentul actorilor pieței inadvertențe/nereguli…

– Apreciez că decizia marilor furnizori de gaze de a nu scădea prețul la gaze are la baza următoarele:

  • Consumatorii casnici sunt confuzi în lipsa cunoștințelor minime privind negocierea, în general și a celor privind gazele naturale în special. Aceasta se datorează lipsei oricăror programe de informare privind liberalizarea pieței de gaze, deși acestea erau obligatorii conform înțelegerilor internaționale semnate de statul român;
  • Neîncrederea românilor față de nou (acordarea unui nivel de încredere altor companii de furnizare gaze în afara celor tradiționale);
  • Dezinteresul larg față de subiectul liberalizării pieței;
  • Atitudinea majorității românilor “noi nu putem face nimic” și ca atare “ce va fi, va fi”.
  • Intervenționismul din ultima perioada a ANRE, prin poziții publice neconforme cu realitatea, în care se explică consumatorului casnic că “prețul gazelor la furnizorii finali nu va scădea semnificativ la 1 iulie 2020”, respectiv că “prețul practicat de furnizori este corect datorită înmagazinării gazelor din anul 2019”, a legitimat comportamentul actual al furnizorilor de a nu scădea prețul gazelor la populație și le justifică poziția abuzivă de a practica prețuri incorecte pentru populație;
  • ANRE a defavorizat consumatorii casnici de gaze prin “legiferarea” dreptului furnizorilor de a impune unilateral prețul consumatorului casnic de gaze. Această abordare a permis furnizorilor să nu depună nici un efort în raport cu clienții lor, fiind interesați ca aceștia să fie cât mai neștiutori, cât mai liniștiti și astfel furnizorul să le poată impune ce preț doresc. În lipsa acestei intervenții a ANRE, era necesar un efort important din partea furnizorilor de a încheia un nou contract de gaze, situație în care consumatorul avea posibilitatea reală de a refuza prețurile incorecte și a încerca negocierea prețului, așa cum îi dă dreptul legea. Furnizorii nu au dorit acest lucru și ANRE le-a îndeplinit dorința.

Publicat de

Cristina Trefaș

Director Editorial

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *