INTERVIU Ion LUNGU, Președinte AFER: Lucrurile trebuie să fie clare după liberalizare, să se găsească soluții să nu sufere consumatorul. Sunt necesare mesaje care să fie mai bine orientate și oamenii să le perceapă și sensul, și conținutul, dar și necesitatea de a acționa

Publicat pe Categorii Esential, Interviuri InvesTenergy, Semnal
Prima Pagina Actual Esential INTERVIU Ion LUNGU, Președinte AFER: Lucrurile trebuie să fie clare după liberalizare, să se găsească soluții să nu sufere consumatorul. Sunt necesare mesaje care să fie mai bine orientate și oamenii să le perceapă și sensul, și conținutul, dar și necesitatea de a acționa
  • Trebuiau reamintite lucrurile care s-au întâmplat deja (a existat liberalizare înainte de Ordonanța 114) și lumea a știut despre ce este vorba. Cu mai multă insistență spus: Dragi consumatori, de la 1ianuarie 2021 este liberalizare. Analizați și alegeți oferta de furnizare care vi se potrivește, cu prețul cel mai bun!

 “Liberalizarea – cerință a organismelor internaționale – este un proces menit tocmai pentru a sprijni consumatorul. Este cât se poate de clar că nimeni nu își dorește să facă ceva împotriva consumatorului! Aș dori ca lucrurile să fie clare. Sigur, au existat dificultăți, dar nu trebuie să le prezentăm ca pe un dezastru. Mai ales că există multe posibilități de reglare, aș spune relativ rapidă, a situației create. Mă aștept la o analiză a situației, astfel încât să se găsească soluții să nu sufere consumatorul”, a declarat Ion Lungu, Președintele Asociației Furnizorilor de Energie din România într-un interviu acordat InvesTenergy.

–        Domnule Lungu, asistăm de câteva săptămâni la un amplu scandal mediatic, iscat, din punctul meu de vedere, pe fondul lipsei de informare a consumatorilor casnici din România referitor la schimbarea furnizorului de energie, în condițiile liberalizării complete a pieței de energie electrică de la 1 ianuarie. Românii s-au trezit la început de an cu informații venite de la diverse persoane că le cresc enorm facturile la electricitate. Mai mult, nu știu ce au de făcut, dacă să-și schimbe furnizorul sau nu. Drept urmare, în plină pandemie, numeroși români s-au înghesuit la sediile furnizorilor de energie electrică din toată țara pentru a-şi schimba contractele, ca să nu plătească mult mai mult la facturi. Ce părere aveți dvs despre toată această situație? Putea fi evitată?

–       Dați-mi voie să fac unele comentarii și să transmit câteva precizări cu privire la această situație. Am urmărit mai multe dezbateri la TV și constat că sunt multe mesaje induse în mod eronat opiniei publice. De pildă, că la 31 decembrie s-a încheiat orice posibilitate de a schimba furnizorul, iar consumatorul rămâne cu prețul cel mare, de serviciul universal. Greșit!

Nu aș spune lipsă de informare a consumatorilor, ci, mai degrabă, o informare incompletă cu privire la schimbarea furnizorului sau a tipului de contract cu actualul furnizor. Au fost transmise destul de multe informații, inclusiv odată cu facturile transmise de furnizori. Probabil că nu au fost informații complete, suficient de bine gândite și explicate pe înțelesul tuturor și care să fie transmise țintit, astfel că s-au creat confuzii legate de obligativitatea schimbării furnizorului și s-a ajuns în situația pe care ați prezentat-o.

Pentru a fi mai bine informați, aș vrea să fac câteva precizări referitoare la actuala situație din piața energiei după liberalizarea sa completă. Primul lucru este legat de faptul că toți consumatorii casnici trebuie să înțeleagă că nu există niciun pericol de a rămâne fără alimentare cu energie electrică dacă își schimbă furnizorul sau tipul de contract cu actualul furnizor. Aceasta se poate întâmpla numai în caz de neplată a facturii la energia electrică.

Al doilea mesaj pe care vreau să-l transmit este legat de schimbarea furnizorului sau a tipului de contract cu actualul furnizor. Este un drept al consumatorului care poate fi realizat în orice moment, cu un preaviz de 21 de zile și, într-un viitor nu foarte îndepărtat, se va ajunge la 24 de ore. Nu există nicio altă limitare!

Al treilea lucru pe care vreau să-l spun este legat de termenul de 31 ianuarie sau 31 martie (termen stabilit în proiectul de ordin ANRE aflat în consultare publică – n.red.). Acesta reprezintă o facilitate pe care ANRE și Furnizorii de Ultimă Instanță o acordă consumatorilor, plecând de la faptul că prețurile la serviciul universal au fost publicate târziu, la finele anului trecut. Se poate realiza schimbarea tipului de contract cu actualul furnizor până la 31 martie, urmând ca furnizorul să acorde o regularizare financiară consumatorului, în sensul că îi va returna diferența dintre prețul pentru serviciul universal la care a fost automat trecut de la 1 ianuarie și prețul din noul contract pe care l-a ales consumatorul.

Aș dori ca lucrurile să fie clare. Sigur, au existat dificultăți, dar nu trebuie să le prezentăm ca pe un dezastru. Mai ales că există multe posibilități de reglare, aș spune relativ rapidă, a situației create. Mă aștept la o analiză a situației, astfel încât să se găsească soluții să nu sufere consumatorul. Liberalizarea – cerință a organismelor internaționale – este un proces menit tocmai pentru a sprijni consumatorul. Este cât se poate de clar că nimeni nu își dorește să facă ceva împotriva consumatorului!

–      Să dăm, totuși, consumatorului dreptul care i se cuvine: acela de a fi informat! La cum se prezintă situația în acest moment, suntem în continuare deficitari la capitolul informare?

–        Revenind la informarea consumatorilor, părerea mea este că a fost o informare cumva neadecvată datorată faptului că ne-am întors la liberalizarea totală a pieței de energie electrică la consumatorii casnici,  situație care deja a avut loc în România, în urmă cu 2 ani, până la apariția celebrei Ordonanțe 114. Există, totuși, o diferență, care ar trebui remarcată: atunci, liberalizarea s-a făcut pe fondul unui preț la consumatorii finali, care era tot pentru serviciul universal, dar care era bazat pe prețul pieței concurențiale la energia cumpărată de furnizori; nu era preț reglementat. Dar, prin OUG 114/2018 s-a reintrodus piața și prețul reglementate pentru populație. ANRE a ales să ofere un preț reglementat la energie, provenind, în special, din energie hidro și nucleară și ceva termo (n.r. – unii dintre cei mai ieftini producători din țară, cărora tot ANRE le-a calculat și prețul la care să vândă pentru consumatorii casnici). Pe de altă parte, trebuie să recunoaștem că exista și o presiune politică, netransmisă direct, dar explicată în mass media. Cel puțin așa am perceput eu deoarece se vorbea tot timpul că nu va crește prețul pentru populație. Și atunci a trebuit să se facă acest artificiu, să se ofere consumatorilor casnici o energie mai ieftină, la preț reglementat.

Pe de altă parte, în trecut, și prețul pentru serviciul universal a fost ținut în frâu, astfel încât prețurile la consumatorul final să nu crească, în condițiile în care prețurile pe piața angro erau destul de mari, iar furnizorii de la serviciul universal au acumulat pierderi, pe care ANRE, potrivit legislației în vigoare la acea dată, a trebuit să le compenseze până la liberalizarea de la 1 ianuarie 2021,  după această dată nemaiexistând nicio altă posibilitate de acoperire a acestora. Așadar, această nouă liberalizare s-a realizat în condiții diferite față de cea de acum 2 ani.

Vă reamintesc că a existat o piață concurențială, au fost campanii de informare în mass-media, AFEER a organizat Târguri de energie. Astfel că pentru noi – cei din domeniul energetic – a fost o surpriză această discrepanță care a apărut acum, de receptare a pieței liberalizate anul acesta față de anii anteriori.

Un alt aspect de care trebuie să ținem seama este acela că, anul acesta, informarea s-a făcut în condiții dificile. Multe centre de relații cu clienții ale furnizorilor au avut o activitate redusă foarte mult. Unele chiar au fost închise pe parcursul unor perioade de timp, din cauza pandemiei. Posibilitatea de informare directă a fost relativ scăzută comparativ cu anii anteriori. Subiectul-cheie al acestei perioade a fost, totuși, pandemia, pentru toată lumea. Să nu uităm că au existat și alegerile locale și parlamentare care au acaparat și acestea interesul publicului pentru informare. Astfel, informarea privind liberalizarea totală a pieței de energie electrică la consumatorii casnici s-a diluat, și în plus, consumatorii nu au știut care vor fi prețurile la serviciul universal, pentru a avea timp să le compare cu prețurile din piața concurențială. A fost și o ușoară manipulare, pentru că s-a prezentat diferența dintre prețul actual la serviciul universal și prețul reglementat, care a fost stabilit – după cum am arătat – pe alte principii. Mai mult, au fost creșteri de prețuri la distribuție și transport. Și să nu uităm că Parlamentul a impus ca noile racordări la rețea la energie și gaze să se facă gratuit, adică vor plăti toți consumatorii pentru noile racordări.

Anul 2020 a fost un an greu atât pentru reglementator, cât și pentru operatorii pieței de energie: au fost schimbări majore în piața angro, respectiv obligațiile impuse de Regulamentul European 943, obligativitatea de a transpune în legislația națională Directiva 944, schimbări importante pe piața de echilibrare…Au fost multe lucruri care au concurat, cumva, cu tratarea cu mai multă ușurință decât era necesar a liberalizării. 

Era necesară o campanie de informare la nivel național?

-Da, trebuiau reamintite lucrurile care s-au întâmplat și lumea ar fi știut despre ce este vorba. Cu mai multă insistență spus: ”Dragi consumatori, de la 1ianuarie 2021 va fi liberalizare. Analizați și alegeți oferta de furnizare care vi se potrivește, cu prețul cel mai bun”. Pe de altă parte, oricât ai recomanda consumatorilor să analizeze oferte, când lipsește prețul la serviciul universal, care a fost anunțat târziu, nu era posibil.

Acum, cred că este important să găsim soluții clare, cu calm, care să detensioneze situația. Este necesar să se găsească soluții care să ducă la stabilirea unei relații durabile și oneste între consumatorii casnici și furnizorii de energie electrică.

–        Care sunt recomandările dvs pentru autorități în ce privește informarea consumatorilor finali? Dar pentru furnizori?

–       Autoritățile să spună și să repete mesajele enunțate de mine la începutul interviului. Aceste lucruri să fie clare, ca lumea să știe foarte bine că nu este necesar să te duci să stai la coadă în pandemie, pentru că este timp să schimbi furnizorul sau tipul de contract la furnizorul actual. Nu se întâmplă nimic! Și în cazul nefericit în care nu reușești să iei o decizie până la termenul stabilit – 31 ianuarie, dar sunt mari șanse să se prelungească până la 31 martie – în cazul consumatorilor care se încadrează la categoria vulnerabili (altă problemă mare carenu s-a rezolvat – definirea consumatorilor casnici) să se explice foarte clar care ar fi pierderea acestora și, probabil, să se găsească eventuale soluții de compensare totale sau parțiale într-un timp limitat.

Iar furnizorii trebuie să fie mai agresivi în prezentarea și explicarea ofertelor. Vă dați seama că furnizorii trebuie să-și prezinte ofertele, iar recomandarea mea este să aleagă un mod de prezentare pe înțelesul tuturor. Sunt o serie de oferte sofisticate, care se adresează unui număr mai mic de consumatori casnici, dar pentru marea majoritate a oamenilor ar trebui să fie oferte mai simple.

–        Care sunt sfaturile/recomandările dvs pentru consumatori…

–         Să asculte și părerile autorităților, ale specialiștilor, dar să nu dea fuga la centrele de relațiile cu clienții, să se expună. Să se informeze întâi. Există acel comparator de prețuri pe site-ul ANRE, care nu este foarte ușor de accesat de către toată lumea, dar are elemente clare; îți oferă un clasament al ofertelor. Ai, astfel, o primă informare în privința ofertelor dacă vrei să schimbi furnizorul. Am discutat în această perioadă cu multe persoane, care mi-au adresat o întrebare relativ simplă: ”Unde (la ce furnizor) să mă duc?” Evident că le-am spus să analizeze. O altă întrebare: ”Cum fac să văd și care sunt ofertele actualului furnizor?” Am văzut și dorința de a analiza înainte de a decide o schimbare.

Românii sunt “bombardaţi” cu oferte de la furnizori. Este concurență acerbă pe piața de furnizare. Informaţii vin şi de pe alte canale – ANRE, facebook, recomandări de la specialiști – ceea ce este foarte bine. Marea problemă este că sunt mulți români care nu știu să aleagă… Ce îi sfătuiți? Ar putea apela la cineva care să îi sprijine în alegerea celei mai bune oferte pentru ei?

–  Este adevărat. O altă facilitate pentru consumatorii casnici: ANRE a lansat, în data de 7 ianuarie, un Call Center și se pot adresa telefonic pot a primi, astfel, răspunsuri, informații, lămuriri rapide la întrebările lor.

Cred că sunt mulți oameni cărora nu le este simplu să navigheze printr-un comparator de oferte, deși părerea mea este că se poate, și preferă să discute cu o persoană de la furnizor. În această perioadă este dificil, deoarece există restricții din cauza pandemiei.

Eu spun că ar fi necesar un efort de ambele părți, atât consumatori, cât și furnizori. Iar autoritățile să urgenteze definirea consumatorului vulnerabil, o masă surprinzător de mare de consumatori care s-ar încadra în această categorie. Este mai simplu să discute cineva în numele acestei mase. Și mai cred că trebuie să ne gândim cu toții, cei care suntem implicați, să găsim niște mesaje care să fie orientate mai bine și oamenii să le perceapă și sensul, și conținutul, dar și necesitatea de a acționa. Din partea furnizorilor, trebuie să recunosc că este necesar să facă eforturi suplimentare, pe lângă reclamele pe care le fac la TV, de a realiza campanii de atragere a consumatorilor, să ofere explicații clare acestora.

Vă mulțumesc.


Publicat de

Cristina Trefaș

Director Editorial

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *