INTERVIU Petre STROE, CEO MET România Energy: “Dacă știm anul acesta ce vrem să facem anul viitor, putem rezista în piață. Companiile care nu au o strategie în privința digitalizării nu au viitor”

Publicat pe Categorii Esential, Interviuri InvesTenergy, Semnal
Prima Pagina Actual Esential INTERVIU Petre STROE, CEO MET România Energy: “Dacă știm anul acesta ce vrem să facem anul viitor, putem rezista în piață. Companiile care nu au o strategie în privința digitalizării nu au viitor”
  • Planurile pentru 2020: Digitalizare, creștere a profitului, consolidare a actualei poziții, proiecte de investiții în zona producerii de energie electrică
  • MET România Energy a încheiat anul 2019 cu un profit net de aproximativ 3 milioane euro, obiectivul pentru 2020 fiind o creștere de 5%, în contextul noilor modificări legislative
  • Compania a demarat procesul de digitalizare, care va dura aproximativ un an
  •  “Media de vârstă a angajaților este 28 de ani, lucru care spune foarte mult în ceea ce privește flexibilitatea, ambiția, precum și dedicarea acestora”

Nu aș spune că viitorul în energie în România sună extraordinar. Nu aș spune că provocările nu există zi de zi, dar asta este activitatea noastră, o înțelegem, ne-am obișnuit cu desele modificări  legislative, ne-am educat să fim prezenți și cu atenție maximă la tot ceea ce se întâmplă. Și, mai ales, să anticipăm viitorul. Dacă știm anul acesta ce vrem să facem anul viitor, putem rezista în piață”, spune Dl Petre Stroe, CEO MET România Energy.

Într-un interviu acordat InvesTenergy, Dl Petre Stroe ne dezvăluie cum a reușit să poziționeze și să mențină MET România Energy în topul marilor furnizori de energie și ce planuri de viitor are pentru compania pe care o conduce, pentru ehipă și pentru clienți.

Interviu pentru InvesTenergy cu dl Petre STROE, CEO MET România Energy

MET România Energy este prezentă în Topul celor mai mari companii din țară, realizat de Ziarul Financiar. Cum ați reușit această performanță?  Cum v-ați impus ca business în domeniul energetic?

În primul rând, am avut o strategie pe termen lung, desenată la începutul anului 2018 pentru următorii 5 ani. Evident, am urmărit pas cu pas strategia, pe care am corectat-o în funcție de evoluția pieței și în modul acesta am reușit să dublăm cifra de afaceri în fiecare an, 2017 spre 2018, 2018 spre 2019 și sa înregistram profit în toți acești ani.

Evident, profesionalismul echipei a jucat un rol deosebit în atingerea acestor ținte.

Cu ce rezultate încheiați anul 2019? Ce v-ați propus pentru 2020?

Am încheiat anul 2019 cu un profit net în jurul a 3 milioane euro, propunându-ne pentru anul 2020 o creștere de 5%. Aceasta în condițiile modificărilor legislative atât pentru gaze naturale, cât și pentru energie electrică, care sunt anunțate pentru anul în curs, unele fiind deja publicate pe site-urile insitituțiilor.

Aveți o strategie de diversificare a business-ului? Vă rog să prezentați prioritățile, proiectele de investiții.

După cum am spus, strategia este desenată pe următorii 5 ani, până în 2023. La momentul acesta, o diversificare a business-ului nu este luată în considerare, ci mai degrabă o consolidare a actualei poziții. În schimb, proiectele de investiții sunt în atenția noastră, îndeosebi în zona producerii de energie electrică, atât regenerabilă, cât și gaze naturale.

Nevoia urgentă de noi capacități de producție… Vă întreb ca specialist, care considerați că este mixul energetic optim  pentru România?

Mixul energetic pentru România este clar : energie nucleară, înafara energiei verzi, energie bazată pe gaze naturale pentru perioada de tranziție până în 2030.

Ați anunțat că analizați oportunităţi pe piaţa locală, continuând, astfel, achizițiile/investiţiile. Dacă puteți să ne dați detalii…Sunteți interesați de activele CEZ în România?

Într-adevăr, am anunțat planurile noastre de investiții/achiziții, Oportunitățile sunt însă legate și de evoluția reglementărilor pe piața locală. În contextul dat, pentru anul 2020 nu văd posibilitatea de a  avea achiziții, în afara celor deja anunțate, și anume vânzarea de active CEZ România, astfel încât – deocamdată – suntem în analiză. Privind detaliile interesului pentru activele CEZ, MET a participat în etapa de precalificare, din care însă a ieșit, în cursă au rămas companiile mari, cunoscute în piață.

Digitalizarea – o provocare sau o soluție pentru companii? O necesitate sau o opțiune pentru companii?

Putem spune că este și o provocare, dar și o opțiune, mai mult o obligație pentru că, în momentul de față, companiile care nu au o strategie în privința digitalizării nu au viitor. Pe de altă parte, digitalizarea numai ca scop în sine nu este de acceptat, dar dacă și strategia prevede o aplicabilitate în funcție de nevoile companiei, atunci da, este o opțiune și chiar o necesitate.

Înțeleg că ați demarat un proces de digitalizare la MET România Energy. În ce constă acesta? Ce implementați, cu ce așteptări?

MET România Energy a demarat procesul de digitalizare. Este un proces pe care l-am creionat în funcție de necesitățile și de mărimea companiei. Va dura aproximativ un an. Odată încheiat spre începutul anului viitor, va însemna trecerea MET România Energy într-o etapă superioară în care angajatul va avea libertatea să privească mai mult în piață decât să urmeze procesele, de multe ori birocratice, dar necesare și cerute de piața de energie.

Noi sperăm într-un salt calitativ la finalizarea integrării proiectului de digitalizare.

Ce înseamnă digitalizarea pentru companie? Dar pentru clienți? Care sunt beneficiile? Scăpăm de birocrație?

Digitalizarea înseamnă, în primul rând, un contact direct, o informare instantă atât a noastră, referitor la clienți, consumuri, evoluție, cât și a clienților, precum și o informare privind reglementările, propriile consumuri, beneficiile fiind importante. Prin digitalizare, nu numai că scăpăm de birocrație, dar în special pentru clienți urmează o etapă în care își vor reseta intern departamentele și specializările privind managementul consumului energetic în așa fel încât din diferența plătită pentru echilibrare sau dezechilibre, să își îmbunătățească prețurile produselor proprii. Cu o scădere de 10%  a dezechilibrelor, și implicit a costurilor, se poate obține un profit pentru fiecare client din desfacerea produselor proprii.

Ați implementat semnătura electronică pentru contracte?

Digitalizarea înseamnă și semnatura electronică, care este deja implementată de către MET România Energy, precum și un schimb redus de oferte, drafturi de contracte și, în final mai mult confort și mai puțină birocrație.

Cu ce se prezintă MET România Energy în fața clienților?

MET România Energy se prezintă în fața clienților săi cu o echipă tânără, profesionistă, care se împrospătează în permanență. Este evident că forța de muncă, îndeosebi cea specializată, nu acoperă necesarul pieței. Din această cauză, se remarcă existența unui procent de specialiști care migrează de la o companie la alta. Sunt și cazuri în care unii dintre ei au parcurs un cerc și s-au întors de unde au plecat. Noi suplinim lipsa de personal prin angajarea tinerilor care au absolvit o facultate sau sunt încă în facultate. Avem acum în echipă o colegă care este în anul 2 de facultate. Tinerii primesc asistența necesară astfel că, în cel mai scurt timp (2-3 luni), sunt capabili să îndeplinească sarcini care sunt considerate apanajul specialiștilor.

Care este media de vârstă a angajaților? Cum atrageți tinerii?

Media de vârstă în compania noastră este 28 de ani, lucru care spune foarte mult în ceea ce privește flexibilitatea, ambiția, precum și dedicarea angajaților noștri. Atragem tinerii îndeosebi prin condiții flexibile, o foarte clară traiectorie a carierei lor, un transfer de know-how rapid și corect și, bineînțeles, atmosfera de rigoare din companie.

De regulă, consumatorii se uită la preț, condiții de plată și durată într-un contract. S-a schimbat comportamentul acestora? Cu ce recomandări vine MET România Energy?

 Această paradigmă se va schimba.Prețul este transparent și poate fi urmărit pe site-ul OPCOM și nu numai. Condițiile de derulare a contractului, în principal condițiile de plată, chiar și durata, condițiile speciale din contract vor face diferența. De asemenea, diferența o va face și comportamentul consumatorilor. Cu asistență din partea  noastră, consumatorii vor putea să își gestioneze corect consumurile, cu dezechilibre mici, astfel încât reducerile de preț să devină importante.

Pentru moment, consumatorii nu și-au schimbat comportamentul, nici nu sunt obligați, motiv pentru care va trebui ca efortul să fie unul conjugat piață-reglementator-consumator.

Recomandarea noastra pe care o facem clienților este să își dezvolte departamentul de management energetic, care pe viitor va face diferența între clienții care acționează pe aceeași piață.

La ce vă uitați, cu maximă atenție, pe parte de schimbări legislative?

În privința modificărilor legislative atât pe gaze naturale, cât și pe energie, vor exista anul acesta două  puncte de cotitură. La gaze naturale, sunt noile condiții impuse producătorilor, iar la energie electrică, sunt schimbările privind piața de echlibrare. Sunt două modificări cu impact maxim, care transpuse în mod corect în activitatea de zi cu zi pot să îți asigure echilibrul. Dacă sunt transpuse incorect, acestea pot să te conducă la situații critice, să acumulezi pierderi ce pot  duce chiar la închiderea activității.

Cum sună viitorul în energie în România? Care sunt provocările pentru furnizori?

Nu aș spune că viitorul în energie în România sună extraordinar. Nu aș spune că provocările nu există zi de zi, dar asta este activitatea noastră, o înțelegem, ne-am obișnuit cu desele modificări legislative, ne-am educat să fim prezenți și cu atenție maximă la tot ceea ce se întâmplă. Și, mai ales, să anticipăm viitorul. Dacă știm anul acesta ce vrem să facem anul viitor, putem rezista în piață.

Vă mulțumesc.


Publicat de

Cristina Trefaș

Director Editorial

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *