Legea ce aprobă OUG 118, utilă doar pentru consumatori. AFEER și ACUE avertizează asupra efectelor măsurilor pentru furnizori și distribuitori și asupra mediului de afaceri

Publicat pe Categorii Business, Furnizare / Distributie / Transport, Semnal
Prima Pagina Business Furnizare / Distributie / Transport Legea ce aprobă OUG 118, utilă doar pentru consumatori. AFEER și ACUE avertizează asupra efectelor măsurilor pentru furnizori și distribuitori și asupra mediului de afaceri
  • AFEER: Atragem atenția că soluțiile sunt pe termen foarte scurt și cerem autorităților stabilirea imediată a unui cadru clar privind aplicarea acestei legi și să acționeze urgent pentru creșterea producției de energie. Intervențiile în piața energiei (suprataxarea unora dintre producatori și limitările în piata cu amanuntul), chiar dacă sunt pe termen scurt, nu sunt un semnal bun pentru investitori și participanții la piață
  • ACUE: Mecanismul de compensare și plafonare o să conducă la acumularea de costuri suplimentare pentru participanții la piață, într-un mod discriminatoriu

Consensul politic obținut în Parlament pentru adoptarea Proiectului de Lege nr 513 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.118/2021 privind stabilirea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrică şi gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022 este apreciat de Asociația Furnizorilor de Energie din România.  Și Federația ACUE apreciază ca fiind necesară intervenția autorităților pentru a compensa creșterile de prețuri ale energiei. 

“Considerăm că este o lege utilă și necesară, în contextul creșterilor explozive ale prețurilor la energie electrică și gaze naturale, pentru sprijinirea mai ales a consumatorilor casnici în vederea trecerii iernii 2020 – 2021. În actualul cadru legal, suntem convinși că furnizorii vor lua toate măsurile necesare pentru aplicarea prevederilor legii, respectiv a noilor măsuri de compensare si plafonare a facturilor”, precizează Laurențiu Urluescu, Președinte AFEER, citat într-un comunicat transmis InvesTenergy. În opinia noastră, o consultare prealabilă a mediului de business ar fi condus la găsirea unor măsuri mai ușor de aplicat si cu efecte mai mici asupra pieței de energie, a adăugat acesta.

Federația ACUE consideră că mecanismul de compensare și plafonare este complex și o să conducă la acumularea de costuri suplimentare pentru participanții la piață, într-un mod discriminatoriu. Iar  AFEER își exprimă îngrijorarea că soluțiile adoptate, în special cele cu privire la plafonarea prețurilor, instituie eforturi suplimentare, atât financiare, cât și administrative, din partea furnizorilor, care deja înregistrează pierderi curente. Efortul de finanțare este foarte mare, schema foarte complicată și birocratică, ceea ce poate duce la blocaje financiare în activitatea furnizorilor. AFEER mai atrage atenția că prin acest acest act normativ, care instituie o serie de măsuri temporare, s-au găsit soluții doar pe termen foarte scurt (cinci luni, respectiv perioada iernii), iar luna aprilie “vine ca mâine” și autoritățile trebuie să înceapă – de astăzi – să fie preocupate pentru ce va urma și să dispună măsuri urgente pentru creșterea producției de energie în România, să se asigure că se realizează investiții vitale pentru siguranța Sistemului Energetic Național.

“Vedem cu toții că situația investițiilor în noi capacități de producție este dramatică: numai vorbe, zero acțiune! Practic, la acest moment putem spune că nu avem investiții în curs de realizare, în condițiile în care proiecte importante stagnează de luni bune”, susține Ion Lungu, Director Executiv AFEER.

În același timp, AFEER reiterează că intervențiile în piața energiei (suprataxarea unora dintre producatori și limitările în piata cu amanuntul), chiar dacă sunt pe termen scurt, nu sunt un semnal bun pentru investitori și participanții la piață, din păcate, România fiind recunoscută pentru schimbările imprevizibile în legislație!

Un alt aspect care continuă să îngrijoreze AFEER este modul în care furnizorii de energie electrică și gaze naturale își vor recupera sumele alocate si impactul unor eventuale întârzieri asupra întregului sistem. Asociația face apel la autoritățile responsabile pentru stabilirea din timp a unor proceduri clare si usor aplicabile, pentru evitarea unui eventual blocaj financiar în plină iarnă, care ar fi devastator pentru siguranța sistemului energetic național.

De partea cealaltă, ACUE susține că mecanismul de compensare a facturilor pentru energie electrică și gaze naturale și cel de plafonare a prețurilor, adoptate recent, sunt complexe și generează impredictibilitate atât la nivelul furnizorilor, cât și în relația lor cu consumatorul final. Pentru a se asigura o înţelegere unitară a procesului de implementare și a se determina, în timp util, beneficiarii și modalitățile de aplicare a facilităților stabilite, ACUE solicită adoptarea cu maximă celeritate a reglementărilor secundare.

În ceea ce privește mecanismul de decontare propus, Federația ACUE își exprimă îngrijorarea și consideră că procesul avut în vedere va conduce la acumularea unor costuri suplimentare semnificative pentru furnizorii și distribuitorii de energie. Mai mult, mecanismul de decontare nu are la bază o evaluare reală a efortului bugetar care să permită previzionarea, respectiv anticiparea cheltuielilor în bugetul de stat, pentru a putea fi acoperite în mod cert, în termenele prevăzute.

Aceste aspecte, coroborate cu lipsa unei rectificări bugetare în timp util vor îngreuna/bloca recuperarea într-un interval de timp rezonabil a costurilor reale, ceea ce va duce la acumularea unor pierderi greu de suportat la nivelul furnizorilor și distribuitorilor și va pune companiile în imposibilitatea de a-și susține financiar operațiunile.

“Federația ACUE își reafirmă sprijinul pentru implementarea politicilor decise de autorități, dar este responsabilitatea noastră, ca partener de dialog implicat direct în implementarea acestor prevederi, să subliniem efectele asupra mediului de afaceri care, în opinia noastră, reprezintă un risc real asupra stabilității financiare a furnizorilor și distribuitorilor de energie, putând  genera dezechilibre majore pe piața de energie și, implicit, o presiune și mai mare pe prețurile la consumatorul final”, precizează  Dana Dărăban, director executive ACUE.

În opinia membrilor ACUE, modelul de plafonare a prețurilor adoptat nu stimulează concurența și nici o politică prudentă de achiziție a energiei. Prin impunerea aceluiași plafon tuturor furnizorilor, măsura va genera inechitate în rândul acestora. Tarifele reglementate din componenta prețului final sunt diferite, în funcție de operatorul de distribuție iar măsura va conduce la tratament diferențiat între furnizori. Mai mult, concurența prin preț este suspendată, urmând ca toți furnizorii să vândă energie electrică la prețul de 1 leu per kWh, respectiv gaze naturale la prețul de 0,37 lei per kWh. Nu în ultimul rând, prețul de referință pentru stabilirea sumelor ce urmează a fi compensate de către statul român nu se raportează la un interval de timp similar celui pentru care se alocă compensarea iar modul de calcul al prețului de referință nu reflectă valoarea reală a sumelor de recuperat pentru unii furnizori, în speță pentru cei care au o politică prudentă de achiziții a energiei din piața angro.

În același timp, elementele introduse în legătură cu tarifele reglementate interferează  cu independența autorității de reglementare, aceste tarife fiind în sarcina exclusivă a reglementatorului. 

Potrivit ACUE, exceptarea de la plata tarifelelor reglementate va priva operatorii de distribuiție și transport de principalele surse de finanțare. În forma adoptată, nu există o evaluare a efortului bugetar pentru compensarea diferențelor și nu este prevăzut niciun mecanism de recuperare a acestor costuri de către operatorii de transport și de distribuție de energie.În același timp, plafonarea tarifelor reglementate generează diferențe considerabile între valorile recunoscute de autoritatea de reglementare și prețul real, generând un venit amânat. Acumularea unor costuri suplimentare afectează viabilitatea financiară a acestora și poate duce, in extremis, până la incapacitate de plată și pierderea eligibilității de a accesa fonduri europene.

Nu în ultimul rând, supra-impozitarea veniturilor producătorilor de energie din surse regenerabile (în principal eolian și solar) este o măsură contraindicată, în condițiile în care, pentru a-și atinge obiectivele asumate prin PNRR și PNIESC, România trebuie să depună toate eforturile pentru a crește capacitatea de producție din surse regenerabile și să încurajeze investițiile în acest sector, se specifică în comunicatul ACUE.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *