Mașinile “verzi” în România rămân o noutate! Mihai Marcolt, E-Motion Electric: Conduc, zilnic, de 4 ani și jumătate o mașină electrică, cu cheltuieli minime. Sunt un șofer mai liniștit în trafic!

Publicat pe Categorii Interviuri InvesTenergy, Mediu, Semnal
Prima Pagina Actual Semnal Mașinile “verzi” în România rămân o noutate! Mihai Marcolt, E-Motion Electric: Conduc, zilnic, de 4 ani și jumătate o mașină electrică, cu cheltuieli minime. Sunt un șofer mai liniștit în trafic!

• În România, s-au înmatriculat puțin peste 100 de mașini electrice noi și second-hand. Acordarea ecotichetului de 20.000 lei va stimula dublarea numărului de vehicule electrice
• Nu s-a instalat nici o stație de încărcare publică, deși România trebuie să aibă 6.000 până în 2020

Sunt tineri și cred în fenomenul electric, sunt pasionați de vehiculele electrice. Răspund la numele de E-Motion Electric – prima companie din România dedicată 100% transportului ecologic și singura companie din țară care produce stații de încărcare, având cea mai mare experiență în domeniu. Mihai Marcolt utilizează zilnic de 4 ani și jumătate un Mitsubishi i-MiEV, a învățat să conducă eficient, este un șofer mult mai liniștit în trafic, fără zgomotul motorului care încarcă cu adrenalină și, foarte important, nu are cheltuieli cu exploatarea acestui tip de vehicul. Mihai admite că singurul impediment este prețul, pe care nu-l vede ca o piedică în achiziția unui vehicul eficient. Despre pasiunea pentru mașinile electrice, diversificarea ofertei în România care va conduce la scăderea prețului, avantajele acestor vehicule, angajamentele României și, nu în ultimul rând, despre E-Motion Electric, ne spune Mihai Marcolt, Chief Technical Officer, într-un interviu acordat InvesTenergy.

Poza Mihai Marcolt
Mașina electrică în România: o idee bună? Sunt condiții să circuli? Stații de încărcare sunt?

– Cu siguranță mașina electrică în general, nu numai pentru România, este o idee bună pentru transportul în oraș și zonele adiacente acestuia. Condițiile de circulație sunt aceleași ca și pentru o mașină normal atât timp cât ai unde să o încarci. Stațiile de încărcare s-au înmulțit în ultima perioadă și noi lucrăm intens în acest sens. Gândiți-vă că avem curent electric peste tot într-un oraș, tot ceea ce trebuie să facem este să instalăm câteva stații în zonele de interes, deci pare mult mai ușor decât în cazul benzinariilor.

– Câte astfel de mașini sunt în România în prezent?

– Câte mașini electrice sunt înmatriculate în România până în acest moment sau câte modele se comercializează? Glumesc, am înțeles întrebarea, dar vroiam să ating și alt aspect important în răspândirea mașinilor electrice. În România până în acest moment s-au înmatriculat puțin peste 100 de mașini electrice noi și second-hand. Asta nu înseamnă că toate au ajuns la utilizatori care le folosesc zilnic și contribuie la scăderea poluării din orașe, deoarece multe dintre acestea aparțin importatorilor mărcilor respective și sunt folosite ca și mașini de test-drive în diferite scopuri.

Pe de altă parte, concurența în rândul producătorilor de mașini electrice este din ce în ce mai interesantă, deoarece aproape toți marii producători auto au sau vor avea în scurt timp cel puțin un model 100% electric în gamă și câte unul plug-in-hybrid. În acest moment în România poți alege dintre aproape 20 de modele electrice sau hibride plug-in. Un lucru bun pentru că o ofertă mai diversificată înseamnă și scăderea prețurilor. Acum că a fost aprobata și Ordonanța privind acordarea ecotichetului de 20.000 lei pentru achiziția de mașini electrice, sigur va stimula dublarea numărului de vehicule electrice din România.

Sper ca acțiunea să fie de succes astfel încât acest program să se repete și să dublăm numărul de vehicule electrice de la an la an.

E-Motion Electric este prima companie din România dedicată transportului 100% ecologic, Mihai Marcolt este primul român care și-a cumpărat o mașină 100% electrică și a înmatriculat-o în România. De câți ani ai această mașină? Mai circuli cu ea? Cum e să circuli cu o mașină electrică în România? Ce cheltuieli sunt?

– Da, într-adevar E-Motion Electric este prima companie din România dedicată 100% transportului ecologic și pot spune că este singura companie din România care produce stații de încărcare, având cea mai mare experiență în domeniu. Nu pot să spun că sunt primul cumpărător de mașină electrică, pentru că nu am cumparat-o eu, dar pot spune că sunt primul utilizator de mașină electrică la acest nivel din Romania, adica utilizare zilnică în orice sezon indiferent de condițiile meteo. Mașina, un Mitsubishi i-MiEV, o conduc deja de 4 ani și jumătate și, așa cum am spus, o folosesc zi de zi în continuare fără nicio problemă.

Este foarte interesant să conduci o mașină electrică, pentru că – deși nu pare – este mult mai Fun, având performanțe net superioare mașinilor clasice cu aceeași putere și din aceeași clasă. Trebuie să înveți să conduci eficient și să nu bruschezi comenzile mașinii pentru a maximiza autonomia. Această lecție te ajută ulterior și în cazul mașinilor propulsate clasic pentru a scădea consumul de combustibil.

Un alt aspect important este că trebuie să te obișnuiești să-ți planifici drumurile pe care le ai de facut astfel încât să știi dacă trebuie să încarci în ziua/seara respectivă sau nu. Oricum, autonomia de 150 de km îți ajunge pentru a acoperi necesitățile de deplasare prin oras de pe parcursul unei zile.

Oamenii încă mai admiră mașina la semafoare, ceea ce înseamnă că pentru unii reprezintă încă o noutate, lucru care nu știu dacă este neapărat bun. Mașina electrică te transformă și într-un șofer mult mai liniștit în trafic, pentru că nu mai există zgomotul motorului care să te încarce cu adrenalină atunci când mergi mai agresiv.

Cel mai important lucru este că nu prea ai cheltuieli cu exploatarea acestui tip de vehicul. Prețul pe care îl plătești pe energia electrică pentru 100 de km este undeva la 4 lei, reviziile foarte ieftine, pentru că nu ai ce să schimbi (nu avem ulei, filtre și alte piese care sunt consumabile la un alt tip de mașină) și taxe zero. Ansamblul propulsor este foarte fiabil, având o singură piesă în mișcare, singurul lucru de care trebuie să ai grija este bateria și să înveți să nu o lași descărcată dacă nu utilizezi mașina o perioadă mai lungă de timp, pentru că se deteriorează iremediabil.

Per total, mașina electrică este un companion de nădejede și lumea nu ar trebui să fie speriată de această noutate, pentru că noi și mulți alții am experimentat și aceasta se comportă foarte bine și pe perioade mai lungi de exploatare. Singurul impediment în acest moment este prețul, dar această alternativă este eficientă, deci merită achiziția unei astfel de mașini electrice.
IMG-20150522-WA002
Câte stații pentru încărcarea vehiculelor electrice a produs E-Motion Electric și unde sunt amplasate?

– E-Motion Electric a produs până acum aproximativ 25 de stații de încărcare amplasate în mediul semi-public (dealeri auto, restaurante, hoteluri, magazine de instalații etc.) și mediul privat.
Majoritatea sunt instalate în București (16), dar le puteți găsi și în orașe precum: Constanța, Ploiești, Sibiu, Pitești, Timișoara, Drobeta Turnu-Severin, Urziceni și Craiova. Noi actualizăm pentru utilizatori tot ceea ce instalam prin aplicația Plug Share (www.plugshare.com).

Obligația României de a monta în locuri publice șase mii de prize pentru încărcarea mașinilor electrice: când expiră și, daca poți spune, câte prize s-au montat? Unde anume se pot monta aceste prize?

– Nu știu dacă expiră, dar din câte știu eu termenul limită pentru atingerea cestei cifre este 2020, un termen tangibil din punctul meu de vedere. Până acum datorită acestei obligativități nu s-a instalat nici o stație de încărcare publică, pentru că cele realizate din invesții private nu se pot număra fiind instalate în spații private sau semi-publice. Astfel, mai avem doar 6.000 de stații de instalat! Noi suntem pregătiți pentru acest moment.

În principiu stațiile de încărcare se pot monta oriunde există alimentare cu energie electrică necesară. Din punctul nostru de vedere, acestea pot fi montate în principiu în orase, în zonele importante în care există trafic și lumea staționează din diferite motive mai mult de 30 minute și pe drumurile care leagă orașe importante, din 50 în 50 de kilometri.

După cum decurg lucrurile, credeți că România își va îndeplini angajamentul și toate orasele să dețină prize și stații de încărcare a mașinilor electrice? Ce instituție este responsabilă? Ce proiecte sunt în derulare?

Încă mai este timp pentru a realiza cifrele din angajament. Sper doar să fie totul planificat, iar dezvoltarea respectivă sa nu fie facută haotic prin apariția stațiilor în locuri în care nu au nici o utilitate. Dacă lucrurile vor porni serios undeva la începutul lui 2016, angajamentul poate fi realizat cu siguranță. Din câte știu, instituția responsabilă este Ministerul Mediului și Administrația Fondului de Mediu. Ce trebuie făcut este bugetarea concretă a acestor lucrări anual până în 2020, cu o creștere pentru fiecare an, și realizarea unui proiect de lege care să încurajeze și să susțină această dezvoltare.

E-Motion Electric a devenit distribuitor/importator exclusiv a bicicletelor electrice A2B și a mașinilor electrice Mia. Au căutare bicicletele?

– Da, noi am încercat să ne completăm portofoliul de produse din acest domeniu, devenind și importatori pentru mărcile menționate. Fiind niște biciclete care arată și foarte bine, pe lângă faptul că au performanțe de top, ne așteptam să prindă la iubitorii de gadget-uri, dar se pare că prețul are întâietate și bicicletele chinezești au mai mare succes, deși nici aici nu este vorba de cifre serioase. În România, toată piața de biciclete – fie normale sau electrice – este în scădere… În concluzie, răspunsul este că bicicletele au cautare, adica multa lume întreabă, dar foarte puțini cumpără. Vânzările se învârt în jurul cifrei de 5-7 bucăți/an.

Prin urmare, stațiile de încărcare sunt un produs mult mai bun pentru noi, poate și din cauza faptului că suntem unici, și în acelasi timp și producatori.

Despre E-Motin Electric: profit, cheltuieli, angajați…

– E-Motion Electric a plecat pe o nișă pe care știam că nu vom avea profit imediat, dar am riscat pentru că noi credem în fenomenul electric. Astfel, în anul 2014 am avut o cifră de afaceri de 61.475 lei și un profit de 6.000 lei, iar pe primele 6 luni ale anului 2015, aceasta a crescut cu 400% față de aceeași perioada a anului 2014, ajungând la 123.479 lei … Sperăm să continuăm aceeași creștere sau, de ce nu, să o amplificăm în anul 2016. Funcționăm cu 4 angajați în acest moment, ghidați și motivați în mare parte de pasiune.

Nota redacției: Ministerul Mediului, prin Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM), a decis să ofere o subvenţie în valoare de 20.000 de lei (circa 4.500 de euro) la achiziţia unui vehicul electric. AFM va emite în total 100 de ecotichete, valabile pentru automobile cu sistem electric de propulsie.

Cea mai accesibilă maşină electrică în România este Renault ZOE în România , de la 20.900 euro. Dacă se achiziţionează prin programul ”Rabla 2015” şi beneficiază şi de noul ecotichet de 20.000 de lei pentru maşinile 100% electrice, preţul de bază ajunge la 15.000 de euro! Cu precizarea că bateria nu este inclusă în preţul maşinii, aceasta se achiziţionează în cadrul unui abonament separat. Potrivit Promotor.ro, celelalte modele electrice în vânzare actualmente pe piaţa noastră sunt: VW e-up! (peste 26.000 de euro), Mitsubishi i-MiEV (peste 32.000 de euro) sau KIA Soul EV (peste 37.000 de euro).


Publicat de

Cristina Trefaș

Director Editorial

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *