MEEMA avertizează: Neadoptarea în regim de urgență a unui act normativ ce modifică Legea privind eficienţa energetică va conduce la declanșarea de către CE împotriva României a unor proceduri noi de infringement. Direcția Eficiență Energetică se află în imposibilitatea îndeplinirii obligațiilor

Publicat pe Categorii Eficienta energetica, Esential, Semnal
Prima Pagina Actual Esential MEEMA avertizează: Neadoptarea în regim de urgență a unui act normativ ce modifică Legea privind eficienţa energetică va conduce la declanșarea de către CE împotriva României a unor proceduri noi de infringement. Direcția Eficiență Energetică se află în imposibilitatea îndeplinirii obligațiilor
  • Motivul prezentat de reprezentanții ministerului: OUG 1/2020 nu tratează domeniul de competențe și activități specifice sectorului, aferente structurii menționate și creează un vid legislativ din punct de vedere juridic

Neadoptarea în regim de urgență a unui act normativ ce modifică și completează Legea nr. 121/2014 privind eficienţa energetică va conduce la declanșarea de către Comisia Europeană împotriva României a unor proceduri noi de infringement, generând posibilitatea de a crea o sarcină financiară semnificativă pentru Statul Român, atrage atenția Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.

România s-a angajat în fața Comisiei Europene la îndeplinirii țintelor asumate în domeniul eficienței energetice prin Planul Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice 2021-2030. Totodată, în calitate de stat membru al Uniunii Europene, țara noastră are obligația de a implementa legislația comunitară, respectiv raportarea valorilor naționale conform termenelor prevăzute în legislație. Au fost deja comunicate două cauze în etapa pre-contencioasă, existând riscul de neconformare a termenelor și măsurilor prevăzute în Directiva  europeană privind eficiența energetică. Este de subliniat și faptul că România participă în cadrul unor programe europene în domeniul eficienței energetice, finanțate de către Uniunea Europeană, contextul expus punând în dificultate și chiar în imposibilitate autoritatea competentă de a continua această cooperare, semnalează MEEMA.

În plus, nu se poate asigura funcționalitatea și continuitatea  sistemului de autorizare a auditorilor energetici pentru industrie şi de atestare a managerilor energetici pentru industrie și pentru localități.

Proiectul de OUG ce modifică legea eficienței energetice, inițiat de MEEMA, avizat ministrul Lucrărilor Publice, ministrul Mediului, ministrul Finanțelor și ministrul Afacerilor Externe, este în consultare publică.

Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, singura structură guvernamentală, abilitată să reprezinte statul român în relațiile bilaterale și multilaterale cu privire la politica de eficiență energetică a României, se află în imposibilitatea îndeplinirii obligațiilor și asigurării unui cadru funcțional în domeniul eficienței energetice, cu implicații complexe în piața internă de energie, se atrage atenția în nota de fundamentare a actului normativ.

“Atribuțiile Direcției Eficiență Energetică din cadrul MEEMA nu au un temei legal în legislația internă primară, consecință a faptului că Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2020 nu tratează domeniul de competențe și activități specifice sectorului, aferente structurii menționate și creează un vid legislativ din punct de vedere juridic”, precizează reprezentanții MEEMA.

Astfel, prin proiectul de OUG se propune stabilirea atribuțiilor și responsabilităților principale ale autorității competente în domeniul eficienței energetice – Direcția Eficiență Energetică, care funcționează în cadrul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, prin completarea Legii nr.121/2014 privind eficiența energetică. Aceste prevederi nu produc efecte juridice în prezent, fiind abrogate, dar creează un vid legislativ cu consecințe negative complexe, potrivit MEEMA.

Direcția Eficiență Energetică, care a fost organizată deja în cadrul Ministerului Economiei, are următoarele atribuții și responsabilități:

  • participă la elaborarea politicilor şi legislaţiei primare și secundare în domeniul eficienţei energetice;
  • elaborează legislația secundară în domeniul eficienței energetice;
  • monitorizează stadiul implementării şi a programelor aferente de îmbunătăţire a eficienţei energetice, la nivel naţional, precum şi a economiilor de energie rezultate în urma prestării de servicii energetice şi a altor măsuri de îmbunătăţire a eficienţei energetice;
  • elaborează și implementează măsuri de eficiență energetică, în vederea realizării de noi economii de energie, în perioada 1 ianuarie 2021-31 decembrie 2030, conform obiectivelor prevăzute în cadrul Planului Național Integrat în domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice, în forma aprobată prin act normativ;
  • elaborarează și dezvoltă o Strategie integrată de eficiență energetică, la nivel național;
  • autorizează auditorii energetici din industrie şi atestarea managerilor energetici;
  • participă la evaluarea tehnică, avizarea şi monitorizarea proiectelor de investiţii în domeniul eficienţei energetice, pentru care se cere finanţare de la bugetul de stat, aflate la dispoziţia Guvernului;
  • finanțează proiecte de eficiență energetică în cadrul fondurilor specializate pentru finanțarea proiectelor de eficiență energetică, gestionate la nivelul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri;
  • definește și elaborează cadrul legal privind aprobarea și implementarea Contractului cadru de Performanță Energetică și a cadrului legal de reglementare a societăţilor de servicii energetice de tip ESCO.

Actul normativ mai stabilește că Centrul de Pregătire pentru Personalul din Industrie Bușteni, ce funcționează în subordinea MEEMA va asigura sprijinul logistic pentru activitatea de atestare a managerilor energetici pentru industrie și autorizare a auditorilor energetici.

De asemenea, proiectul de act normativ modifică data raportării anuale a indicatorilor de consum ai operatorilor economici, pentru ciclul 2021-2030, aceasta reprezentând o obligație prevăzută exclusiv în legislația internă.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *