Comitetul de reglementare al ANRE a aprobat în unanimitate, în ședința din data de 06.08.2024, rata reglementată a rentabilităţii capitalului investit (RRA) aplicată la aprobarea tarifelor pentru serviciile de transport și distribuție ale energiei electrice și gazelor naturale, pentru a cincea perioadă de reglementare. Aceasta, exprimată în termeni reali, înainte de impozitare, este de 6,94%.
Noua RRR se va aplica din 1 ianuarie 2025. Operatorii de distribuție au solicitat o RRR de 9,42%. Nivelul actual al RRR este de 6,39%.
Impactul în factură este, pe joasă tensiune, cumulat pe 5 ani, o creștere estimată de 50 de lei/MWh.
Preşedintele George Niculescu a subliniat, într-o conferință de presă, că ANRE nu este o frână în calea investițiilor: “Suntem de acord că este nevoie de investiții în rețele și îmi doresc să vedem că se fac investiții la un nivel fără precedent având în vedere noua RRR care stimulează. De aceea, pentru perioada a 5-a de reglementare am decis să stimulăm operatorii care înțeleg nevoia de investiții și care chiar fac aceste investiții, prin acordarea unei bonificații. În plus față de cei 6,94%, avem criterii prin care, în funcție de nivelul de investiții pe care le vor face, operatorii de distribuție să mai primească încă un procent. Astfel că pentru cei care fac investiții în plus față de planurile minime, rata reglementată va fi de 7,94%”.
Niculescu a mai anunțat: „Suntem dispuși să bonificăm aceste investiții cu încă un procent, dar consumatorii de energie din România trebuie să înțeleagă pentru ce plătesc mai mult. Şi aici mă refer la anumiți indicatori de performanță, care, de asemenea, sunt trecuți în principiile metodologice care se află în dezbatere publică astăzi și vorbim de ținte foarte clare cu privire la digitalizarea rețelelor de distribuție, precum și îmbunătățirea unor indicatori precum SAIDI sau SAIFI ce țin de răspunsul la intervenții în caz de avarii etc. Toate sunt trecute în metodologie și despre acești indicatori de performanță vorbim despre o extra- bonificație de 0,5% în cazul în care sunt atinși”.
În cazul în care acești indicatori de performanță nu sunt atinși, sunt în discuții cu Direcția de specialitate și cu colegii din Comitetul de reglementare ca această bonificație să se transforme într- o măsură coercitivă, pentru că ne dorim ca aceste ținte să fie îndeplinite, iar operatorii de distribuție care nu le îndeplinesc să aibă o măsură coercitivă, a precizat președintele ANRE.
La stabilirea RRR pentru a cincea perioadă de reglementare s-a avut în vedere atingerea unui echilibru optim între menținerea interesului realizării investițiilor necesare asigurării calității serviciilor de transport și distribuție de energie electrică și gaze naturale și asigurarea unui nivel rezonabil al profiturilor operatorilor de transport și distribuție, conform prevederilor art. 76 alin. (1) și ale art. 178 alin. (1) din Lege. De asemenea, s-a avut în vedere și sprijinirea dezvoltării, în cel mai rentabil mod, a unor sisteme sigure, fiabile, eficiente și nediscriminatorii care sunt orientate către consumator, în conformitate cu obiectivele generale în domeniul energiei electrice, respectiv în domeniul gazelor naturale, precizează ANRE într-un comunicat de presă.
„Am fost în permanent dialog cu operatorii economici din sectorul energiei electrice şi gazelor naturale interesaţi de ceea ce reglementăm. Autoritatea a avut în vedere ca valoarea indicatorului macroeconomic să se afle în concordanță cu realitatea din cadrul economiei naționale și europene, în scopul evitării recunoașterii în cadrul structurii tarifelor reglementate a unor costuri de capital excesive și în vederea menținerii unui echilibru între interesele operatorilor și ale utilizatorilor unor servicii publice, respectiv ale consumatorilor finali. Prin acest RRR dorim creșterea nivelului de investiții în rețelele de distribuție și transport, creșterea calității serviciilor prestate de operatorii de distribuție, astfel încât consumatorul de energie să nu resimtă o creștere în tarif,” a declarat George Niculescu, preşedintele ANRE
Autoritatea susține că a procedat la stabilirea valorii ratei reglementate de rentabilitate a capitalului investit pe baza datelor prezentate în studiul contractat prin licitație pe SEAP –“Stabilirea elementelor de calcul al costului mediu ponderat al capitalului pentru a cincea perioadă de reglementare, pentru activitățile de transport și distribuție gaze naturale și energie electrică”, elaborat de consultantul Pricewaterhouse Coopers Management Consultants SRL (PwC), cât și pe baza informațiilor de specialitate incluse în rapoartele anuale emise de Consiliul Autorităților Europene de Reglementare în Domeniul Energiei (CEER).