Răspunsuri de la ACUE pentru cele mai frecvente întrebări despre facturile la energie și autocitiri

Publicat pe Categorii Esential, Info, Info Consumatori, Semnal
Prima Pagina Actual Esential Răspunsuri de la ACUE pentru cele mai frecvente întrebări despre facturile la energie și autocitiri

Cele 20 de modificări legislative privind piața energiei din ultimul an și jumătate au generat în rândul consumatorilor foarte multe întrebări, ceea ce a arătat o preocupare intensă pentru felul în care vor evolua costurile cu energia și a modului în care este facturat consumul.  Pe parcursul ultimului an, s-au remarcat  câteva teme constante i-au preocupat pe consumatori – de la detaliile legate de periodicitatea citirii contorului până la facturile de regularizare. Mai jos se regăsesc top 5 întrebări frecvente ale clienților de energie, iar un ghid complet de răspunsuri și informații actualizate permanent este disponibil pe www.autocitiri.ro.

1. Trimit indexul lunar, de ce mai am regularizare pe factură?

Facturile de regularizare le primești atunci când indexul a fost citit de tine sau de operatorul de distribuție. Este foarte bine că transmiți indexul lunar pe canalele indicate de furnizor. Monitorizarea lunară a consumului este un prim pas pentru controlul cheltuielilor cu energia și eliminarea risipei, acolo unde este cazul. Atunci când se întâmplă să uiți să transmiți indexul, furnizorul facturează un consum estimat care este precizat în convenția anexată contractului tău de furnizare, așa cum prevede legislația în vigoare. Acest consum estimat este stabilit în baza istoricului tău de consum și/sau a datelor puse la dispoziție de operatorul de distribuție din zona ta și poate fi schimbat printr-o solicitare către furnizorul tău.

2. Cum procedez dacă nu se poate efectua citirea contorului, cu periodicitatea stabilită, din cauza lipsei accesului la contor?

Dacă citirea nu se poate efectua din cauza lipsei accesului la contor, vei fi notificat de distribuitor, iar citirea se poate reprograma, de comun acord, între tine și distribuitorul din zonă. Dacă ai fost preavizat, întrucât delegatul operatorului de distribuție nu a avut acces la contor, este obligatorie respectarea termenului din preaviz în ceea ce privește contactarea operatorului.

3.De ce să citesc contorul, dacă este treaba distribuitorului să o facă?

Legislația în vigoare prevede obligația ca distribuitorul să citească contoarele la maxim 3 luni. Pentru a evita facturi de regularizare mari și pentru monitorizarea lunară a consumului astfel încât să te asiguri că rămâi în plafonul de consum compensat, transmiterea indexului lunar este cea mai bună modalitate de a plăti exact cantitatea de energie electrică sau de gaze naturale consumată. În plus te ajută să îți dai seama dacă poți elimina risipa de energie.

4.Sunt sau nu obligat să trimit indexul autocitit pentru a mă încadra la preț plafonat?

Autocitirea este un drept pe care îl ai și nu o obligație. Pe factură regăsești atât perioada în care poți transmite indexul, cât și canalele pe care îl poți comunica (telefon, platforma informatică, aplicație etc) furnizorului tău. Prețul de plafon nu mai depinde de media consumului lunar de energie electrică realizat în 2021. Acum, prețul se va calcula și aplica la consumul pe care l-ai realizat lunar. De aceea este importantă transmiterea lunară a indexului autocitit, în funcție de care furnizorul de energie electrică te încadrează automat la plafonul corespunzător tranșei. Chiar dacă plafonul de preț pentru gazele naturale nu este condiționat de consum, transmiterea indexului autocitit este importantă. În perioada sezonului rece cantitățile consumate sunt importante și este bine să ai predictibilitate asupra valorii facturii și să plătești exact cât consumi.

5.Prețul facturilor va crește de la lună la lună?

Prețul actual al energiei electrice este plafonat pentru clienții casnici. Conform reglementărilor actuale acest pret plafonat va fi acordat până în 31 martie 2025, speranța autorităților fiind că, în acest interval de timp se vor rezolva o parte din problemele care au dus la aceste creșteri explozive ale prețului energiei. Din 1 ianuarie 2023, încadrarea în tranșele de consum plafonat se face în funcție de consumul lunar. Astfel, prețul plafonat facturat poate varia în funcție de tranșa în care te încadrezi.

Toți clienții casnici de gaze naturale plătesc preț plafonat, indiferent de consum, de 0,31 de lei/kWh.

Creșterea prețurilor la energie s-a transformat rapid într-un fenomen global cu repercusiuni asupra fiecăruia dintre noi. La pachet cu îngrijorarea și preocuparea individuală, autoritățile locale și europene au luat în tot acest timp măsuri de protecție a consumatorilor. Dar realitatea arată că prețurile nu se vor stabiliza prea curând și este astfel necesar în continuare un efort coordonat pentru a lua cele mai bune măsuri care să răspundă dezechilibrelor de pe piața energiei și totodată – o atenție sporită asupra facturilor de energie.

La începutul anului 2022, Federația ACUE lansa website-ul www.autocitiri.ro – un instrument care și-a dovedit utilitatea întrucât a crescut semnificativ interesul consumatorilor pentru monitorizarea consumului.  Totul a pornit de la problemele frecvente pe care le întâmpină clienții, de la întrebărilor lor legate de facturi și nevoia de a le înțelege, până la preocuparea pentru eliminarea risipei de energie și optimizarea costurilor. Consumatorii – prin citirea lună de lună și transmiterea indexului către furnizorul de energie – pot monitoriza propriului consum în timp real, pot evalua consumul echipamentelor din locuință și ajusta comportamentul care implică lipsa de eficiență energetică.

Informații complete despre index, despre proceduri și reglementări legate de citirea contorului și modul în care este facturat consumul se găsesc pe website-ul dedicat www.autocitiri.ro. 


Publicat de

Redacția

Echipa InvesTenergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *