Răzvan Nicolescu propune o Revoluție instituțională. Insistă pentru o fuziune rapidă între Consiliul Concurenței, ANRE, ANPC și Reglementatorul din Telecomunicații, ca în Olanda, Spania și Estonia. Se va lucra cu 600 oameni în loc de 3000!

Publicat pe Categorii Esential, Opinii / Analize, Semnal
Prima Pagina Actual Esential Răzvan Nicolescu propune o Revoluție instituțională. Insistă pentru o fuziune rapidă între Consiliul Concurenței, ANRE, ANPC și Reglementatorul din Telecomunicații, ca în Olanda, Spania și Estonia. Se va lucra cu 600 oameni în loc de 3000!

Pe fondul scandalului creat de lipsa de informare a consumatorilor privind liberalizarea completă a pieței de energie electrică de la 1 ianuarie 2021, Răzvan Nicolescu, fost ministru al Energiei, insistă pentru “integrarea ANRE, Oficiului pentru Protecția Consumatorilor și Reglementatorului din Telecomunicații într-o singură structură, respectiv Consiliul Concureței, așa cum este, de exemplu, în Olanda”.

“Sunt absolut convins că o fuziune între Consiliul Concureței, ANRE, Oficiul pentru Protecția Consumatorului și Reglementatorul în Telecomunicații este benefică reformării statului”, susține Nicolescu, pe pagina sa de facebook, arătându-se nemulțumit de prestația ANRE, care – spune el – “a aratat, din pacate, un profund dezinteres fata de acest subiect atat de important (liberalizarea pieței de energie electrică – n.r.)”.

Fostul ministru lansează această temă Guvernului Cîțu, adresând următoarele întrebări specialiștilor: Credeți că putem avea o fuziune rapidă între Consiliul Concurenței, ANRE, Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor și Reglementatorul din Telecomunicații, iar 500-600 de oameni să facă într-o singura instituție ce fac acum aproape 3000 în patru instituții? Ar fi această fuziune o Revoluție instituțională către o mai bună și eficientă administrație?

Pentru documentare, Răzvan Nicolescu indică structura autorității de concurență, energie și telecomunicații din Olanda, Spania și Estonia. Trei țări UE, una mare, una medie și una mica. Ele au o singură instituție. Atât de simplu și de eficient lucrează, subliniază Nicolescu.

Cu precizarea că nu este interesat de abordări politice, Nicolescu așteaptă  păreri de la oameni care au condus organizații, instituții sau, măcar, oameni mulți în sectorul energetic sau al concurenței. Am multe argumente de design instituțional pentru fuziune, începand cu misiunea și filozofia funcționarii acestor instituții, continuând cu modul în care se fac numirile în funcții și terminând cu pasarea responsabilității de la reglementatorul în energie la cel din telecom și inversîin privinta metodologiilor de stabilire a tarifelor pe stâlpii de energie electrică care găzduiesc echipamente telecom, precizează fostul ministru.

Referitor la modelul european (olandez și spaniol) de a avea autoritatea de concurență, energie și protecția consumatorilor împreună, Nicolescu spune despre comentraiile din spațiul public că denotă o necunoaștere a rolului unui reglementator/autoritate de control.

Iată precizările lui Răzvan Nicolescu:

“E bine să fie separați pentru că se controleaza unii pe alții” – Greșit. O instituție de control și reglementare independentă nu poate fi controlată de o alta. Este contrar spriritului și literei legislației europene și la ceea ce înseamnă principiu de bună guvernare.

“Se face o instituție mamut” – Greșit. Se creează premisele pentru o instituție eficientă, funcțională și performantă prin fuziune. În prezent aceste instituții au prerogative care se suprapun și se creează multă confuzie din această cauză. În România sunt 3000 de oameni care ar trebui să facă ceea ce fac 500 de olandezi. Rezultatul? Milioane de romani nu știu ce să facă în câteva zile când se liberalizează piața de energie.

“Se pierde controlul democratic al Parlamentului” – Greșit. Consiliul Concurenței (instituția absorbantă) este și va rămâne sub controlul Parlamentului.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *