Silviu Tiron şi David Robert, FEL România: Ce trebuie să știi înainte să instalezi o stație pentru mașini electrice?

Publicat pe Categorii Esential, Info, Info Consumatori, Opinii / Analize, Semnal
Prima Pagina Actual Esential Silviu Tiron şi David Robert, FEL România: Ce trebuie să știi înainte să instalezi o stație pentru mașini electrice?

Știați că? Prima mașină care a depășit viteza de 100 km/h a avut un motor electric, în 1899.

InvesTenergy derulează împreună cu FEL România, parte a CNR-CME, un proiect de “Informare și conștientizare cu privire la energie și sistemul energetic”. Continuăm să publicăm articole, sub semnătura membrilor FEL România, pe teme de maximă actualitate și interes pentru consumatori, actorii pieței și, totodată, și pentru autorități. Astăzi, despre Clădirile inteligente – un avantaj sau doar o altă provocare?

Articol realizat de Silviu Tiron şi David Robert, FEL România

Mobilitatea electrică sau e-mobility (pe termenul ei englezesc) se strecoară ușor în viețile noastre. Fie ca avem o mașină electrică, cunoaștem pe cineva care are o astfel de maşină sau am mers cu un taxi electric, această tehnologie devine din ce în mai prezentă în societatea modernă.

Dar odată cu aceasta, vine și provocarea de a învăța despre ea și cum ne impactează viața.

În rândurile următoare vom explica ce informații trebuie sa le ai în cazul în care ți-ai cumpărat o mașină electrică (sau ai de gând) și vrei sa îți instalezi o stație pentru încărcarea ei la tine acasă. Vom trata cazul celor care stau la casa, dar se aplica în mare măsură și celor care stau la bloc și au un loc de parcare privat.

Ce trebuie să înțelegem despre încărcarea mașinilor electrice?

Curent continuu vs. curent alternativ

Mașina electrică funcționează pe baza de bateriilor electrice, care sunt încărcate utilizând curentul electric. Acesta este de două tipuri: curentul alternativ și curentul continuu. În engleză AC/DC. E important să înțelegem unde intervine diferența. Și fără a intra în detalii tehnice, tot ce trebuie sa reținem este ca noi utilizăm în rețeaua națională de electricitate, curent alternativ (inclusiv la prizele din casă). Doar că stocarea energiei se face în baterii electrice, ce se regăsesc în telefoane, laptopuri și mașini electrice, și folosesc curent continuu.

          History fact #1

Utilizarea curentului alternativ a fost descoperită de Nikolas Tesla, om de știință sârb, ce a brevetat primele invenții în 1888 (după care a fost denumit și celebrul producător de automobile electrice). Părintele curentului continuu este considerat Thomas Edison, cel care a inventat becul cu incandescență.

Cine face transformarea din alternativ în continuu?

Având în vedere că avem curent diferit la priză față de cel utilizat de bateriile mașinii, trebuie să aibă loc o transformare a curentului alternativ în curent continuu. Aici intervine un aparat numit redresor.

El exista deja la mașina ta, dar se poate regăsi și in stații de încărcare pentru mașini electrice, dar doar la cele de mare putere, pe care le găsim prin parcările publice.  Stațiile ce se utilizează pentru case nu conțin aceste echipament, iar în momentul în care încărcam o mașină la aceasta, transformarea din curent alternativ în curent continuu se face de redresorul maşinii. În acest caz, stația  are rolul de a crește/scădea puterea cu care se încarcă mașina ta și asigură protecția instalației electrice din casă în momentul încărcării.

De reținut, pentru încărcări rapide (de peste 50 kW), sunt utilizate echipamente mari, pe care ar fi cam dificil să le utilizezi în cazul unei încărcări de acasă.

History fact #2

Prima mașină care a depășit viteza de 100 km/h a avut un motor electric, în 1899.

Trecerea de la litri la kilowați

Suntem obișnuiți să auzim de kilowați (kW) când primim factura lunară de energie sau când transmitem indexul lunar. Dar și capacitatea unei baterii se poate măsura în kilowați. Cu cât mai mulți, cu atât mașina poate parcurge o distanță mai mare. merge mai mult.

În mașinile electrice aflate pe piața la momentul actual se regăsesc baterii începând de la 30 până la 80 de kWh, chiar și mai mult pe unele modele. O mașină poate consuma în medie pentru 100 de km între 15 și 20 de kWh.

Aceasta este capacitatea bateriilor, dar care este capacitatea stațiilor de încărcare?

Cum se menționa mai sus, exista 2 tipuri de stații:

  • cele ce utilizează curent alternativ și îl transmit către maşină, urmând ca aceasta să îl transforme în curent continuu și să îl introducă în baterii. Acestea au puteri între 2,3 și 22 kW. Sunt utilizate pentru încălcările de acasă sau la birou, deoarece pentru a face un “plin”, sunt necesare câteva ore.
  • cele ce transformă curentul alternativ în curent continuu și îl introduc direct în baterii. Acestea au puteri mai mari, începând cu 24 kW și ajungând chiar până la 400 kW. Sunt utilizate în parcări publice, spații comerciale, autostrăzi, fiind dedicate celor care au nevoie de încărcări rapide sau se află în tranzit. Durata pentru o încărcare poate varia între 20 – 60 minute.

Consultă tabelul de mai jos pentru a determina în cât timp se încarcă o baterie în funcție de capacitatea bateriei și puterea stației.

 2,3 kW11 kW50 kW
25 kWh~ 11 h~ 2 h 30 min~ 30 min
40 kWh~ 18 h~ 4 h~1 h
90 kWh~ 40 h~ 8 ore~ 2 h

Pentru a înțelege mai bine dimensiunile de mai sus, un apartament are, în general, o putere maximă pe care o poate utiliza (avizată de distribuitorul de energie electrică)  în jurul valorii de 7 kW. Iar dacă vă raportați la un consumator, un aparat de călcat rufe consumă 2 kWh.

Este important să înțelegem aceste aspecte, pentru a determina ce stație folosim acasă.

History fact #3

Denumirea de watt vine de la James Watt (1736 – 1819), cel care a adus îmbunătățiri motorului cu abur (1769), care a stat la baza revoluției industriale.

Ce informații trebuie să aflăm înainte de a instala o stație de încărcare ?

Când trebuie să stabilim o soluție pentru încărcarea unei mașini electrice la o casă, trebuie analizate următoarele:

  • Puterea disponibilă avizată de la distribuitorul de energie electrică. Aceasta este puterea maximă instantanee pe care o pot utiliza consumatorii din casă. Este important sa știm această valoare pentru a nu o depăși. În caz contrar, riscăm să se declanșeze siguranțele. Această informație o poți regăsi pe factura de energie (la unii furnizori) sau poți sa suni direct la distribuitorul de energie. Iar înainte de ne achiziționa stația, trebuie să vedem cât din această putere este disponibilă, deoarece există și alți consumatori în casă. Pentru acest lucru, se recomandă să îți o mică listă cu consumatorii casei tale.
  • Tipul de branșament, care poate fi monofazat sau trifazat. Cel monofazat este mai comun, fiind caracterizat de puteri mici (până în 11 kW). Poți sa afli ce tip de branșament ai întrebând distribuitorul de energie electrică sau verificând siguranța generală de la intrarea din casa.
  • Capacitatea bateriei mașinii tale. Este exprimat în kilowați și influențează cati kilometri poți parcurge. Acest lucru îl poți afla de la dealerul auto, din cartea tehnică a mașinii sau la o simplă căutare pe internet.
  • Puterea de încărcarea a mașinii tale. Mașina electrică se poate încărca atât la curent alternativ, cât și la curent continuu. De aceea, vei observa câte 2 puteri menționate pentru modelul tău de masina. Pentru încărcarea acasă, ne interesează puterea de încărcare în curent alternativ (valoarea mai mică). Foarte multe informații despre mașini electrice le poți găsi pe site-ul www.ev-database.org, precum capacitatea bateriei, puterea de încărcare a mașinii  și durata încărcării

Articol realizat de Silviu Tiron şi David Robert, alături de echipa de proiect Energy101 – FEL România, formată din Alisa Fleancu, Andrei Nistoreanu, Bogdan Roşca, Cezar Axintescu, Daniel Pascale, Daniela Goreacii, George Tecuşan, Georgian-Florentin Albu, Iulia Dorobanțu, Livia Marica, Lucian Pamfile, Luminiţa Ioana Vlaicu, Mihai Armăşel, Olivian Savin, Radu Răuţă, Răzvan Cristian Varlam, Sabina Strimbovschi, Ştefan Gaftonianu, Tatiana Fiodorov, Teodora Mîndra şi Vasi Vâlcu.

Silviu Tiron este absolvent al Facultății de Energetică, Universitatea Politehnică București și al programului de master din cadrul ASE, specializarea Antreprenoriat și Administrarea Afacerilor în Energie. Are o experiență de 7 ani în domeniul energetic, activând în diverse companii, cu specializare în dezvoltarea produselor și serviciilor specifice industriei.  În prezent, se concentrează pe dezvoltarea infrastructurii și soluțiilor pentru mobilitatea electrică.

David Robert este absolvent al facultății de Energetică din cadrul Universității Politehnica București și membru Future Energy Leaders România din anul 2021. În prezent administrează mai multe unități de producere a energiei electrice din surse regenerabile în cadrul companiei Eolian Project.


Publicat de

Redacția

Echipa InvesTenergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *