- ANRE a solicitat o situație privind impactul facturilor neplătite pe perioada stării de alertă
- Pe portalul instanțelor, se poate remarca gravitatea acestei situații, furnizorii având deja inițiate sute de procese cu clienți care nu și-au plătit facturile la energie
- AFEER propune să fie sprijiniți doar consumatorii care realmente au nevoie, să se creeze un fond care să sprijine o reeşalonare pe termen foarte scurt, 3-6 luni
De mai bine de un an, consumatorii care NU achită facturile la utilități nu pot fi deconectați de la reţea în timpul stării de alertă. Numărul locurilor de consum aflate în situaţia de a fi deconectate pentru neplată a depăşit 173.000 în luna iulie 2021, dublu faţă de anul trecut în aceeaşi perioadă, când în această situaţie erau 86.400 de locuri de consum, potrivit unei analize realizată de Asociația Furnizorilor de Energie din România.
Și ANRE a solicitat o situație privind impactul facturilor neplătite pe perioada stării de alertă.
„Este practic o invitaţie pentru consumatori să nu plătească facturile. Ne aşteptăm să se rezolve. Se poate face o eşalonare, dar nu aceasta este cea mai bună soluţie, pentru că cei care au abuzat de această prevedere legală sunt în continuare sunt dornici să nu plătească”, a precizat Ion Lungu, Președinte AFEER.
Pe portalul instanțelor, se poate remarca gravitatea acestei situații, furnizorii având deja inițiate sute de procese cu clienți care nu și-au plătit facturile la energie.
Potrivit OUG 70 din 14 mai 2020, pe perioada stării de alertă, operatorii de transport şi distribuţie energie electrică şi gaze naturale asigură continuitatea furnizării serviciilor, iar, în situaţia în care este incident un motiv de debranşare/deconectare, amână efectuarea acestei operaţiuni până la încetarea stării de alertă.
Guvernul a transferat astfel atribuțiile de protecție socială furnizorilor de energie, a sesizat Cristian Culea, membru Comitet Director AFEER. În alte ţări de pildă, au fost create fonduri speciale, cu bani europeni, destinate măsurilor anti-Covid.
„Am avut săptămâna trecută o întâlnire la Ministerul Energiei, cu domnul secretar de stat George Niculescu. Am sesizat și această problemă. Acesta ne-a promis că se va discuta. Ca soluție, propunem aplicarea măsurii doar pentru cei care realmente au nevoie, să se creeze un fond care să sprijine o reeşalonare pe termen foarte scurt, 3-6 luni”, a precizat Ion Lungu.
Prevederile OUG 70/2020 cauzează pierderi în plus furnizorilor și eforturi financiare extrem de importante. Furnizorii nu încasează facturi, dar trebuie să plătească tuturor companiilor de pe lanțul energetic: producători, transportatori, distribuitori, inclusiv bugetul de stat. Practic, furnizorii plătesc factura consumatorilor! Efortul financiar este extrem de mare, iar influențele asupra activității furnizorilor ar putea fi de nesurmontat. Este o situație dezechilibrată în piață, pe care au creat-o autoritățile, și pe care tot autoritățile trebuie să o reechilibreze!, susțin reprezentanții AFEER.