ANRE a aprobat noul Ordin privind liberalizarea în energie. Clienții vor avea cel mai bun preț din oferta concurențială al furnizorului lor. Vor primi, cu factura, un formular cu trei oferte și pot încheia un nou contract. Obligații suplimentare pentru FUI

Publicat pe Categorii Electrica si termica, Energie, Semnal
Prima Pagina Energie Electrica si termica ANRE a aprobat noul Ordin privind liberalizarea în energie. Clienții vor avea cel mai bun preț din oferta concurențială al furnizorului lor. Vor primi, cu factura, un formular cu trei oferte și pot încheia un nou contract. Obligații suplimentare pentru FUI

Clienții vor beneficia de cel mai bun preț din oferta concurențială a furnizorilor și vor putea opta pentru o nouă ofertă în cadrul unui proces de contractare mult simplificat. Până la data de 30 iunie 2021, cel puțin, clienții casnici vor primi din partea furnizorului actual cea mai bună ofertă, fără abonament, și vor putea beneficia de o reducere comercială care să acopere diferența dintre prețul din oferta de serviciu universal aplicabilă în primul semestru al anului 2021 și prețul din oferta concurențială cu valoarea cea mai mică.

ANRE a aprobat Ordinul care  simplifică tranziția de la serviciul universal la piața concurențială pentru clienții casnici precum și prelungirea termenului de tranziție până la 30 iunie 2021. Astfel, Comitetul de reglementare din data de 20.01.2021 a aprobat Ordinul ANRE nr. 5/2021 pentru modificarea Ordinului ANRE nr. 171/2020 pentru aprobarea condițiilor de furnizare a energiei electrice de către furnizorii de ultimă instanță și pentru modificarea și completarea Contractului – cadru de furnizare a energiei electrice la clienții casnici ai furnizorilor de ultimă instanță aprobat prin Ordinul ANRE nr. 88/2015, în contextul derulării procesului de liberalizare a pieței de energie electrică, începând cu 1 ianuarie 2021.

Noile reglementări au în vedere necesitatea asigurării unei mai bune informări a clientului final de energie electrică de către furnizorii de ultimă instanță, precum și simplificarea încheierii contractelor de furnizare a energiei electrice în condițiile impuse de contextul pandemic actual, și pentru ca procesul să se desfășoare în beneficiul consumatorului final, precizează ANRE într-un comunicat. În elaborarea ordinului, au fost identificate soluțiile în acord cu legislația națională și europeană prin care se oferă clienților casnici o perioadă mai lungă de tranziție de la serviciul universal la piața concurențială concomitent cu creșterea gradului de informare a acestora asupra procesului de liberalizare.  Totodată, Ordinul ANRE nr. 5/2021 simplifică procesul de contractare și informare cu privire la ofertele furnizorilor de energie electrică, astfel încât clientul final să poată decide în cunoștință de cauză cu privire la oferta cea mai potrivită nevoilor proprii.

Obligații suplimentare pentru FUI. Clienții vor primi, lunar, o informare privind procesul de liberalizare precum și un Formular de selecție ofertă

Ordinul ANRE stabilește prevăzute obligații suplimentare pentru furnizorii de ultimă instanță de informare a clienților casnici, respectiv de a transmite, o dată cu fiecare factură emisă până la data 30 iunie 2021, o informare privind procesul de liberalizare precum și un Formular de selecție ofertă.

ANRE precizează că formularul de selectie ofertă conține oferta concurențială cu valoarea cea mai mică, o ofertă concurențială alternativă și oferta de serviciu universal, oferte aplicabile în semestrul I 2021, precum și valoarea reducerii comerciale acordate și perioada de aplicare. Prin completarea acestui formular clientul poate alege direct oferta concurențială optimă, iar transmiterea formularului prin selecția unei oferte constituie acordul de contractare și, implicit, obligație contractuală pentru ambele părți. Contractul intră în vigoare în 5 zile de la data primirii de către furnizor a formularului de ofertă completat și semnat de către client.

Ulterior, furnizorul are obligația ca, după cel puțin 5 zile de la data primirii formularului de selecție completat, să transmită clientului final, o dată cu prima factură, o copie a contractului de furnizare semnat. Prin această facilitate oferită clienților casnici, se simplifică procesul de contractare și se evită deplasările clienților și aglomerația de la centrele de relații cu publicul ale furnizorilor.

În noul ordin obligația de informare a clienților privind procesul de liberalizare este mai bine structurată, iar furnizorii de ultimă instanță trebuie să o transmită odată cu fiecare factură trimisă pe tot parcursul anului 2021, se specifică în comunicat.

Răzvan Nicolescu: Trei probleme mari rămân după adoptarea ordinului ANRE

Răzvan Nicolescu, fost ministru al Energiei, a făcut următoarele precizări pe facebook:

Asa cum am anticipat problemele consumatorilor casnici de energie electrica raman, din pacate, nerezolvate desi ordinul emis astazi de ANRE e cea mai buna versiune vazuta pana acum.

Trei probleme mari raman dupa adoptarea acestui ordin :

1. Lipsa de informare a consumatorilor coroborata cu indiferenta ANRE fata de aceasta problema. Nu te poti astepta ca furnizorii actuali sa ii invete pe oameni cum sa renunte la ei. E o utopie. Nu se va intampla iar liberalizarea exact despre acest lucru este : sa stii cum sa ii schimbi pe furnizorii care nu iti plac;

2. Avantajul pe care autoritatea il acorda ilegal furnizorilor care asigura serviciu universal in conditiile in care majoritatea ofertelor concurentiale cele mai bune ale acestora ii ard pe consumatori la buzunare si sunt inferioare celor oferite, de ex. de compania de stat Hidroelectrica;

3. Confuzia creata cu introducerea unui formular, a unor date care nu au relevanta si a unei oferte comerciale care nu are o data de referinta in ordin. Toate acestea sunt prezentate a fi pentru consumatori insa mai mult ii incurca decat ii ajuta.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Un comentariu la “ANRE a aprobat noul Ordin privind liberalizarea în energie. Clienții vor avea cel mai bun preț din oferta concurențială al furnizorului lor. Vor primi, cu factura, un formular cu trei oferte și pot încheia un nou contract. Obligații suplimentare pentru FUI”

  1. Nimic din ce se spune aici nu se respecta de catre furnizorii de energie electrica.. Eu am depus cererea de incheierea contractului de furnizare cu electrica furnizare in data de 20.01 on line, primind confirmarea :”Ai completat o cerere de solicitare contract online.Aceasta a fost inregistrata cu succes. Analizam documentele tale si vom reveni cu un raspuns in cel mai scurt timp.”Apoi in 04.02 neprimind nici un alt raspuns ci o oferta de serviciu universal i-am replicat “Asteptam contractul de furnizare ca urmare a inregistrarii cererii confirmate de dv.in data de 20 ian.2021. Surprinzator astazi am primit de la dv.oferta de serviciu universal, probabil din greseala. Sper ca voi primi acel contract de furnizare online in zilele urmatoare”.Apoi in data de 24.02 si 20.03. am trimis prin posta oferte de alegere pentru oferta cea mai mica de Stabil 30 crezand ca o sa pot primi acel contract de semnat. La alte interventii prin email ori telefonice am fost asigurat ca voi putea incheia acest contract.In data de 19.04 am facut personal interventie la Electrica furnizare Galati pentru reglementarea situatiei. Aici intr-un context de nervozitate generalizat in randul solicitantilor ingramaditi la usa unde trebuia sa fii dezinfectat, luata temperaturatura si sa primesti un bon de invitatie la unul din cele doua ghisee (cu toate ca mai sunt inca doua fara personal!) mi s-a spus ca trebuie sa astept trimiterea contractului in perioada urmatoare deoarece sunt foarte multe solicitari si nu se pot rezolva toate. Am revenit a doua zi cu copii dupa tot ce aveam referitor la solicitare, reveniri, alegeri de oferte, s.a. In aceeasi atmosfera de surescitare si nervozitate dusa la extrema in randul celor de la usa, ale caror tipete si vociferari se transmiteau salariatelor cu care eram in discutii, am reusit sa fiu preluat in biroul unde se incheiau contracte prin doua ghisee. In cca 10 minute mi s-a intocmit contractul pentru semnare. Am intrebat daca sa prevazut oferta Stabil 30 de consum si cu data de01.01.2021, raspunsul fiind DA.Ajuns acasa, frant de oboseala si transpirat de surescitarea in care am fost vreme buna, constat ca valabilitatea contractului e de la data de 21.04.2021 pe perioada nedetrminata.
    Asta e realitatea. Parca de la niveluri superioare si chiar ale furnizorilor se vorbeste foarte frumos si in spiritul respectului fata de consumatori, iar realitatea e indiscutabil de nesuportat.
    Sunt foarte curios daca voi primi de undeva minimum de respect, adica sa pot macar renegocia data de intrare in vigoare a ofertei acceptate cu data de 01.01.1.a.c. si nu cu 21.04. cum cred ca am fost dus in eroare.
    Nr. contractului incheiat cu electrica este 5911923- 02/20.04.2021
    Am omis sa arat ca poate hotarator in discutiile avute inainte de incheierea contractului a fost faptul ca din data de 30.04.a.c. nu mai sunt in tara fiind rezident undeva peste ocean si s-au….indurat salariatele sa rezolvam situatia in acest fel.
    E vorba de o lipsa totala de respect a majoritatii furnizorilor de energie ori de servicii pentru cei ce au tot mai multe greutati peste care trebuie sa treaca in viata prezentului romanesc! Peste patru decenii am lucrat cu legile financiare in functii in care interesul statului mi-au fost icoana, dar iata raspunsul primit! Cum sa nu plece din tara cel care primeste astfel de raspunsuri?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *