Asociaţia Prosumatorilor şi a Comunităţilor de Energie din România (APCE) cere Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) să sancţioneze furnizorii pentru întârzierea facturării cu mai mult de 30 zile calendaristice (faţă de data convenită în contract) cu penalizări în cuantum de 0,2%/zi din valoarea nefacturată, în favoarea prosumatorilor.
Zeci de mii de prosumatori din România nu primesc la timp facturile pentru energia consumată sau pentru cea livrată în reţea iar întârzierile de facturare depăşesc 12 luni, semnalează. Asociaţia.

„Această situaţie a fost sesizată de către prosumatori prin numeroase plângeri transmise către ANRE. A trecut mai bine de un an de la primele probleme de facturare şi situaţia nu s-a schimbat. Acţiunile întreprinse de ANRE pentru remedierea acestei situaţii nu au avut efect. Conform ordinului ANRE 15/2022, termenul de plată pentru energia în exces livrată de prosumatori în reţea este de „24 de luni de la data facturării”. De aici se poate observa că întârzierile în facturare generează îmbogăţirea fără justă cauză a furnizorilor de energie care nu emit facturi conform legii. Considerăm că aceste întârzieri nu sunt datorate unor probleme tehnice ci unor interese financiare care aduc prejudicii prosumatorilor. Furnizorii care folosesc astfel de practici au avut la dispoziţie suficient timp pentru a remedia orice probleme de ordin tehnic”, se precizează într-un comunicat al APCE.
Asociația a transmis o adresă către ANRE în data de 26 februarie 2024, evidențiind că este de notorietate faptul că zeci de mii de Prosumatori din România nu primesc la timp facturile lunare pentru energia consumată și cea injectata în rețea și că, în cazul multor furnizori de energie, întârzierile depășesc cu mult 12 luni, ajungând și la 24 de luni.
Soluția propusă ar duce la disciplinarea fiscală a furnizorilor și mai ales la și la eliminarea practicilor abuzive. Altfel, amenzi de câteva zeci de mii de euro pe an la câte un furnizor reprezintă de fapt o „mângâiere pe creștet” care conduc la perpetuarea problemei si nu la rezolvarea ei. A.P.C.E. subliniază necesitatea unei abordări mai ferme și coerente pentru a asigura respectarea drepturilor prosumatorilor.
Potrivit APCE, există şi furnizori în România care facturează la timp şi reprezintă un model de bune practice pentru toţi ceilalţi furnizori. Asociația a dat drept exemplu modelul de facturare CEZ.
Vrem sa demonstram ca se poate si invers : adică sa penalizam noi, furnizorii de energie care in mod rău voitor întârzie nepermis emiterea facturilor ca si cum ar „cumpăra/ vinde energia pe caiet”