Contractele bilaterale directe: România are obligația transpunerii prevederilor Directivei 2019/944 și Regulamentului (UE) 2019/943 până la 1 ianuarie 2021. Grup de lucru la MEEMA: Sunt gata noi modificări la Legea 123. Se dorește ca Guvernul să aprobe o ordonanță de urgență în decembrie

Publicat pe Categorii Business, Esential, Exclusiv, Semnal
Prima Pagina Actual Esential Contractele bilaterale directe: România are obligația transpunerii prevederilor Directivei 2019/944 și Regulamentului (UE) 2019/943 până la 1 ianuarie 2021. Grup de lucru la MEEMA: Sunt gata noi modificări la Legea 123. Se dorește ca Guvernul să aprobe o ordonanță de urgență în decembrie
  • MEEMA a selectat, în urma unei licitații, o firmă renumită de consultanță,  care a prezentat deja un prim draft cu modificări la Legea energiei și gazelor, ce a fost transmis la ANRE și alte instituții pentru opinii și recomandări
  • În România nu e ca în UE! Contractele bilaterale de energie electrică – permise și nu prea! Participanții la piață așteaptă reglementări clare și coerente de la autorități și viitorii parlamentari

Mulți dintre participanții la piața energiei se tem, în continuare, să încheie contracte bilaterale pe termen lung chiar dacă acestea sunt premise în România de la 1 ianuarie 2020, conform Regulamentului UE 2019/943 privind piața internă de energie electrică. Motivul: legislația națională – primară și secundară – permite acest tip de contracte, însă cu unele amendamente și derogări. Sunt mai multe acte normative care cuprind referiri la acest tip de contracte, care trebuie corelate și, în mod firesc, participanții așteaptă de la autorități, respectiv aleșii poporului din Parlament, să transpună în legislația națională prevederile legislației Uniunii Europene, respectiv Directiva 2019/944 și Regulamentul (UE) 2019/943 și să elimine toate obstacolele legislative care împiedică vânzarea liberă a energiei electrice prin tranzacții direct negociate în afara cadrului centralizat.

Regulamentele europene se aplică imediat la nivel național și au prioritate în raport cu legislația națională. Nu și în România!! Parlamentarii au aprobat noi modificări la Legea energiei electrice și gazelor naturale, ANRE a venit cu un Ordin în acest sens, astfel că, putem spune că la acest moment, contractele bilaterale negociate direct sunt permise explicit pentru unii, nu sunt interzise pentru alții!

Participanții la piața energiei, prin asociațiile de profil, cer reglementări clare și coerente pentru contractele bilaterale de energie electrică… însă trebuie să-i aștepte pe viitori parlamentari care să reia dezbaterile pe noi modificări la Legea 123.

Surse autorizate ne-au spus că s-a constituit un grup de lucru la nivelul MEEMA. România are obligația transpunerii prevederilor Directivei 2019/944 și Regulamentului (UE) 2019/943 până la 1 ianuarie 2021, motiv pentru care se lucrează, pe repede înainte, la noi modicări care să fie operate la Legea 123. Potrivit surselor noastre, a fost selectată, în urma unei licitații, o firmă renumită de consultanță,  care a prezentat deja un prim draft al noii legi a energiei și gazelor, ce a fost transmis la ANRE și alte instituții pentru opinii și recomandări. Este posibil ca Guvernul să vină cu o ordonanță de urgență până la finele anului ca să se îndeplinească obligația transpunerii prevederilor legislației europene în legislația națională.  

Între timp, o nouă decizie a CJUE, prin care se ”dă liber” la contractele bilaterale de energie electrică și producătorii români vor avea liber la exporturile de energie, obligă autoritățile să acționeze în consecință.  Hidroelectrica a câștigat în fața Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) în ce privește exportul direct de energie electrică. Se așteaptă ca Tribunalul București, în baza acestei decizii, să decidă în litigiul dintre Hidroelectrica și ANRE. După care autoritățile să ia măsuri în consecință…

Potrivit deciziei Curții de Justiție a Uniunii Europene, din 17 septembrie 2020, în Cauza C-648/18: ”Articolele 35 și 36 TFUE trebuie să fie interpretate în sensul că o legislație națională care, astfel cum este interpretată de autoritatea însărcinată cu aplicarea sa, impune producătorilor naționali de energie electrică să oferteze întreaga cantitate de energie electrică disponibilă pe platformele administrate de singurul operator al pieței naționale de energie electrică desemnat pentru serviciile de tranzacționare de energie electrică constituie o măsură cu efect echivalent unei restricții cantitative la export, care nu este susceptibilă să fie justificată pe motive de siguranță publică legate de siguranța alimentării cu energie, în măsura în care o astfel de legislație nu este proporțională cu obiectivul urmărit.”

Revenind la posibilitatea participanților al piața energiei de a încheia contracte bilaterale negociate direct, în contextul actual legislativ, situația se prezintă astfel:

  • Pot fi încheiate contracte de furnizare pe termen lung (PPA) cu o durată de livrare mai mare de 1 an în afara piețelor centralizate – Ordinul ANRE nr. 65/2020.  
  • Contractele de furnizare pe termen lung,  respectiv vânzarea, inclusiv revânzarea, de energie electrică către clienți angro și finali, prevăzute în Regulament, sunt negociabile pe piețele extrabursiere sub rezerva respectării dreptului Uniunii în materie de concurență.
  • “Tranzacțiile cu energie electrică se desfășoară pe piața concurențială, în mod transparent, public, centralizat șinediscriminatoriu”  – art. 23  Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012. Participanții la piață trebuie să ia în considerare și să respecte prevederile legislației naționale aplicabile, recomandă ANRE, cu precizarea că singurele situații în care legea națională nu poate produce efecte sunt cele prevăzute expres de Regulamentul european.
  • Urmare a modificărilor aduse Legii 123 în Parlament, ”prin excepție de la prevederile alin. (1), pe piața concurențială, angro sau cu amănuntul, producătorii pot încheia contracte bilaterale în afara pieței centralizate, la prețuri negociate, cu respectarea regulilor de concurență, pentru energia electrică provenită de la noi capacități energetice de producție, puse în funcțiune după data de 1 iunie 2020”.

Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *