Contractele bilaterale negociate direct pe piața de energie sunt permise și nu prea în România de la 1 ianuarie. Până se va modifica în Parlament, Legea 123 – mai presus de Regulamentul European!

Publicat pe Categorii Esential, Exclusiv, Semnal
Prima Pagina Actual Esential Contractele bilaterale negociate direct pe piața de energie sunt permise și nu prea în România de la 1 ianuarie. Până se va modifica în Parlament, Legea 123 – mai presus de Regulamentul European!
  • Asociațiile de profil cer explicații. ANRE răspunde: “Participanții la piața energiei trebuie să ia în considerare și să respecte prevederile legislației naționale aplicabile …Până la modificarea cadrului legislativ național, aceștia au dreptul de a încheia anumite tipuri de contracte bilaterale directe înafara piețelor reglementate, respectiv: cele prin care se realizează agregarea producătorilor sau a clienților finali; contractele de furnizare pe termen lung; contractele încheiate de producătorii din surse regenerabile cu puterea instalată mai mică de 3 MW “
  • Modificările la Legea 123, în dezbaterea Comisiei de industrii și servicii săptămâna viitoare, după 2 amânări. Preocupare pentru  definirea noțiunii „pe termen lung”, se avansează un termen de 5-10 ani pentru contractele de furnizare bilaterale directe

Sunt premise și nu prea contractele bilaterale directe pe piața de energie din România. Situația este neclară chiar dacă de la 1 ianuarie 2020 este în vigoare Regulamentul UE 2019/943 privind piața internă de energie electrică ce permite acest tip de contracte.  Lucru care nu se întâmplă încă în România! Este cât se poate de clar că  Regulamentele europene se aplică imediat la nivel național și au prioritate în raport cu legislația națională, însă după mai bine de o lună și jumătate se așteaptă modificarea Legii 123 în Parlament. Între timp, unii participanții la piață au încheiat contracte bilaterale directe, alții însă stau în expectativă și nu se riscă cât timp nu se știe cum stau lucrurile…

Trebuie aduse modificări legislației primare, în Parlament, pentru a se respecta prevederile Regulamentului European, susțin autoritățile. Comisia de industrii și servicii din Camera Deputaților are pe ordinea de zi un proiect de lege ce vine cu modificări la Legea 123/2012 a energiei electrice şi gazelor naturale, ce urmează să se dezbată săptămâna viitoare. Acest proiect, care a fost aprobat de Senat, în octombrie anul trecut, interzice însă contractele bilaterale negociate directe. Contrar prevederilor Regulamentului European 943. deputații Comisiei de specialitate trebuie să corecteze situația. În prezent, conform Legii 123, producătorii de energie sunt obligați să vândă întreaga producţie pe bursa, iar Ordinul 78/2014 al ANRE obligă la vânzarea/cumpărarea energiei la cantităţi şi preţuri fixe.

Cum lucrurile nu sunt clare, de la începutul anului, toate asociațiile de profil s-au adresat ANRE solicitând explicații cu privire la contractele bilaterale directe, dacă sunt premise sau nu la acest moment.

Participanții la piața energiei trebuie să ia în considerare și să respecte prevederile legislației naționale aplicabile, respectiv prevederile art. 23 din Legea 123/2012, potrivit căruia tranzacțiile cu energie electrică se desfășoară pe piața concurențială în mod transparent, public, centralizat și nediscriminatoriu, este răspunsul oferit de Autoritate asociațiilor de profil. Reamintim că, Autoritatea a stabilit, la finele anului trecut, în acord cu prevederile Regulamentului UE 943/2019, noi  regulile pe piața energiei  prin ordinul ANRE 236/2019. Iar articolul 4 prevede dreptul participanților la piață de a încheia contracte pe piețe nereglementate de energie, adică piețe extrabursiere. Practic, Autoritatea se conformează Regulamentului European, dar îi sfătuiește pe participanții la piață să respecte Legea 123!

În răspunsurile oferite, ANRE mai transmite: Până la modificarea cadrului legislativ național, participanții la piața energiei au dreptul de a încheia anumite tipuri de contracte bilaterale directe înafara piețelor reglementate, și anume:

  • cele prin care se realizează agregarea producătorilor sau a clienților finali;
  • contractele de furnizare pe termen lung;
  • contractele încheiate de producătorii din surse regenerabile cu puterea instalată mai mică de 3 MW.

Singurele situații în care legea națională nu produce efecte sunt cele prevăzute expres de Regulamentul european în care se stipulează contrariul în raport cu legea 123, este explicația oferită de ANRE.

Iată că sunt permise contractele de furnizare pe termen lung, prevăzute la art.3 lit. O) din Regulament (unde sensul noțiunii de furnizare este cel de la art 2 pct 41 din Regulament), după cum zice reglementatorul. Contracte de furnizare, adică vânzarea, inclusiv revânzarea de energie către clienți, atât pe piața angro, cât și cei finali. Ce nu este încă definită prin lege este noțiunea „pe termen lung”. Se discută ca termenul lung să fie definit la 5-10 ani, să fie o prevedere în acest sens introdusă în proiectul de lege care modifică Legea 123 și care ar urma să se dezbată la Comisia de Industrii și Servicii din Camera Deputaților săptămâna viitoare, potrivit unor surse parlamentare.

În continuare este o teamă generală pe piața de energie, reintroducerea contractelor bilaterale negociate direct fiind asociată cu reapariția băieților deștepți la Hidroelectrica și nu numai. Acesta este unul dintre motive pentru care se tergiversează luarea unor decizii  în aplicarea strică și imediată a regulilor europene, cu toate consecințele ce implică nerespectarea acestora, ne spun sursele noastre.

Modificările la Legea 123, în dezbaterea Comisiei de industrii și servicii săptămâna viitoare

 “Toate deciziile Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei – ANRE trebuie să țină seama de legislația primară. Dacă autoritățile române sunt în negocieri cu Comisia Europeană, trebuie să se aștepte soluția finală a negocierilor, care să fie transpusă în legislația primară și apoi să se vină cu setul de reglementări secundare. Ce permite însă Regulamentul european, ANRE trebuie să transpună în legislația secundară”, a declarat  Iulian Iancu, Președintele Comisiei de industrii și servicii din Camera Deputaților.

“Regulamentul European se aplică, nu se transpune. Ca să fie foarte clar: dacă nu există un angajament al Guvernului cu Comisia Europeană, dar există Regulamentul European, ANRE nu trebuie să întrebe pe nimeni, trebuie să îl aplice. Nu înțeleg de ce apar situații de conflict în spațiul public dacă se aplică Regulamentul European?!” , sublinia la finele anului trecut Iulian Iancu.

Modificările la Legea 123 a energiei electrice și gazelor naturale ar urma să intre în dezbaterea Comisiei de industrii și servicii săptămâna viitoare, după două amânări. Rămâne de văzut ce se va decide cu privire la contractele bilaterale negociate direct. Pe lângă faptul că Regulamentul European trebuie aplicat imediat și primează legislației naționale, România trebuie să respecte Directiva pe regenerabile și să elimine barierele de orice fel din calea PPA-urilor. Termen de aplicare – până la finele lunii iulie 2020.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *