Ultima oră: Poziția Enel -ANPC să aplice regula tuturor furnizorilor
Referitor la amenda aplicată de ANPC, compania Enel Energie Muntenia a venit cu următoarele precizări:
Clauza considerată de către ANPC agresivă, nu abuzivă, așa cum a fost preluat greșit în unele materiale, se referă strict la contractele încheiate pe piața liberă cu clienți persoane fizice. Aceste clauze nu se aplică și nici nu sunt incluse în contractele standard încheiate cu clienții casnici de pe piața reglementată (piață la care se raportează peste 90% din clienții noștri casnici). Penalitatea la care face referire comunicatul ANPC reflectă costurile adiționale pe care compania Enel Energie Muntenia le-ar putea avea dacă clientul rezidențial pe piața liberă decide să înceteze acest contract înainte de termen. Principiul reciprocității se aplică, iar în aceste contracte de pe piața concurențială există aceeași penalitate pentru furnizor, dacă acesta decide să înceteze contractul înainte de termen. Respectăm decizia ANPC și vom modifica acest tip de clauză în contractele destinate clienților rezidențiali pe piața liberă. În același timp, ar fi necesară o decizie ANPC care să aplice această regulă tuturor furnizorilor care activează pe piața concurențială pentru clienții rezidențiali.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a amendat cu 13.000 de lei societatea Enel Energie Muntenia pentru practici comerciale incorecte. O asociație de proprietari din Voluntari a reclamat faptul că în contractul standard de furnizare a energiei electrice ar exista clauze abuzive.
„În cazul în care consumatorii doreau să denunțe anticipat contractele, aceștia trebuiau să notifice „cu 30 de zile și să plătească celeilalte părți suma de 400 lei pentru fiecare lună pentru care operează denunțarea contractului”. Legislația specifică desfășurării activității din domeniu nu prevede posibilitatea ca SC Enel Energie Muntenia SA să denunțe unilateral contractul, existând situații limitative în care furnizorul este îndreptățit să rezilieze din inițiativa sa contractul de furnizare a energiei electrice, precizează ANPC într-un comunicat transmis presei.
ANPC susține că, în timpul desfășurării controlului, Enel Energie Muntenia a prezentat trei contracte de furnizare energie electrică încheiate de către Enel Energie Muntenia SA cu Asociații de Proprietari, respectiv trei contracte de furnizare energie electrica încheiate cu consumatori persoane fizice. În urma controlului s-a constatat că acea clauză de denunțare era menținută, fiind modificate doar termenele aferente notificării și sumele datorate în caz de denunțare anticipată.
„Enel Energie Muntenia SA utilizează o practică comercială agresivă. Operatorul economic impunea consumatorilor să rămână captivi în contractul de furnizare a energiei electrice, pe toată durata contractuală. SC Enel Energie folosea o poziție de forță, o influență nejustificată față de consumatori, putând limita libertatea de alegere și comportamentul consumatorilor de a denunța contactul de furnizare a energiei electrice. S-a constatat încălcarea prevederilor legii 363/2007 modificată, operatorul economic fiind sancționat cu amenda contravențională”, se mai menționează în comunicat.
Reprezentanții ANPC îi sfătuiesc pe consumatori să citească foarte atent contractele pe care aceștia le semnează cu furnizorii de diverse servicii.