Fierbere și îngrijorare în piața de energie: insolvențele furnizorilor fac victime. Se cere intervenția ministrului Energiei în sprijinul furnizorilor: Protejați legal, consumatorii industriali – societăți ce aparțin statului – profită de un an de starea de alertă și nu achită facturile la utilități!

Publicat pe Categorii Business, Esential, Exclusiv, Furnizare / Distributie / Transport, Semnal
Prima Pagina Actual Esential Fierbere și îngrijorare în piața de energie: insolvențele furnizorilor fac victime. Se cere intervenția ministrului Energiei în sprijinul furnizorilor: Protejați legal, consumatorii industriali – societăți ce aparțin statului – profită de un an de starea de alertă și nu achită facturile la utilități!

E fierbere și îngrijorare în piața de energie după ce Getica 95 Com, furnizor de top, cu o cotă de 12% pe piața concurențială și 9,8% pe cea a clienților finali, și-a cerut insolvența. În piața energiei se știa despre problemele Getica, precum și ale altor furnizori – nu puțini la număr! – însă a surprins decizia administratorului Viorel Tudose de a depune cererea de deschidere a procedurii generale de intrare în insolvență, ca ultimă soluție să salveze business-ul, în baza unui plan de reorganizare, beneficiind astfel de protecţia statului.

Surse din piața energiei ne-au spus că mai sunt  furnizori care au probleme similare cu ale Getica în această perioadă când situația este extrem de încordată și complicată pe piața energiei. Se repetă situația din iarna anului 2017 când s-a lăsat cu falimente și insolvențe în rândul furnizorilor.

Insolvența Getica 95 Com va face victime așa cum a fost și cazul Transenergo, spun operatori din piața energiei: consumatori preluați în serviciu universal, la prețuri mai mari; parteneri plătiți cu întârziere sau deloc și altele. O spune și ministrul Virgil Popescu: “Insolvenţa Getica 95 va afecta în principal clienţii industriali, care s-au bazat pe un contract cu firma respectivă la anumite preţuri”. Ministrul a fost informat că sunt și alți furnizori în piață în situația acestei companii și avertizează clienții că ar trebui să-şi facă automat un backup la contracte. În opinia lui Virgil Popescu, Getica 95 a ajuns în situaţia de a cere insolvenţa pentru că “a riscat foarte mult, a tranzacţionat foarte mult pe Piaţa Zilei Următoare, care în acest an nu a mai fost ca în 2020, când preţurile erau foarte jos’.

Motivele invocate de Getica 95 Com pentru intrarea în insolvență sunt: neîncasarea facturilor de la clienți, majorarea prețurilor din piața de energie, lipsa unei legislații stimulative, retragerea unor finanțări bancare. Toate acestea au dus la o lipsă de lichidități, care poate conduce la un blocaj în activitate.

Neîncasarea facturilor de la clienți pe perioada de alertă este marea problemă reclamată la autorități de către mulți dintre furnizori. Consumatorii industriali, cei mai mulți societăți ce aparțin statului, profită de starea de alertă și NU își achită facturile la utilități, iar operatorii nu pot să-i deconecteze pe cei care nu plătesc, aceștia fiind protejați legal. Asta se întâmplă de mai bine de un an, timp în care furnizorii – neîncasând facturi considerabile – se confruntă cu o lipsă de lichidități, au apelat la împrumuturi bancare ca să poată să-și desfășoare activitatea. Însă, pentru unii dintre furnizori, situația s-a agravat, s-a ajuns la un blocaj, cum este și cazul Getica 95 Com.

Autoritățile cunosc foarte bine această situație, dar nu au făcut nimic să o schimbe (este în avantajul companiilor statului), iar starea de alertă se tot prelungește  în detrimentul furnizorilor de utilități, reclamă operatori din piața energiei5.

După cum se știe, pe perioada stării de alertă, operatorii de profil nu au dreptul să debranșeze niciun client de la rețelele de energie, gaze, apă și salubritate. Măsura este prevăzută în OUG nr. 70/2020 privind reglementarea unor măsuri, începând cu data de 15 mai 2020, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2. “Pe perioada stării de alertă, operatorii de transport și distribuție energie electrică și gaze naturale asigură continuitatea furnizării serviciilor, iar în situația în care este incident un motiv de debranșare/deconectare, amână efectuarea acestei operațiuni până la încetarea stării de alertă. Pe perioada stării de alertă, operatorii de apă, canal și salubritate asigură continuitatea furnizarea serviciilor de utilități respective, iar în situația în care este incident un motiv de debranșare/deconectare, amână efectuarea acestei operațiuni până la încetarea stării de alertă”, se prevede în actul normativ.

A existat o intenție din partea autorităților de modificare a interdicției de debranșare a clienților de la utilități pentru a contracara abuzurile, însă aceasta nu s-a materializat! Operatorii din piața energiei s-au întâlnit, în repetate rânduri, cu reprezentanții Minsiterului Energiei și ai ANRE pe această temă, discuțiile urmând să continue, potrivit unor surse autorizate. Iată ce declara Niculae Havrileţ, fost Secretar de stat, în prezent Consilier al Ministrului Energiei, cu câteva luni în urmă: “Există şi plângerile furnizorilor, pentru că anumiţi consumatori, în special din zona non-casnică, uzează imoral de acest drept şi nu plătesc factura, ştiind că furnizorii nu pot să-i decupleze, ceea ce generează elemente negative în impactul financiar al furnizorilor respectivi. Sunt discuţii pro şi contra pentru a putea fi modificată această ordonanţă”.

Ministrul Energiei, Virgil Popescu, cunoaște foarte bine situația delicată în care se află furnizorii din cauza neplății facturilor de către mari clienți industriali, companii ale statului, pe perioada stării de alertă. Operatorii pieței fac un apel la autorități să se implice pentru modificarea de urgență a prevederilor legale, altfel riscăm să asistăm la mai multe insolvențe care vor genera probleme mari în întreg sectorul energetic.

Și-au învățat furnizorii lecția după criza din iarna anului 2017?

În contextul insolvenței furnizorului de top Getica 95 Com, reamintim o declarație, din iarna anului 2017, a Președintelui AFEER, Ion Lungu: “Expunerea la risc trebuie eliminată și în situații de criză nu te ajută nimeni. Furnizorii și-au învățat lecția”

Situația din iarna anului 2017, când prețul energiei pe bursă a explodat , a condus la insolvențe, mulți furnizori având mari probleme în continuare. Atunci au dispărut 6-7 jucători din piaţă și au fost mulți furnizori cu mari dificultăţi în menţinerea portofoliilor de clienţi. Ca să scadă pierderile, unii  furnizori și-au redus portofoliul de clienți.

Într-un comunicat transmis ieri, AFEER susțin că furnizorii nu sunt cauza pentru actualele creșteri ale prețurilor la energie electrică și gaze naturale și că situația actuală pe piață energiei este mai complicată: prețurile combustibilor, cărbune, gaze naturale, petrol s-au majorat pe toate piețele europene și, în plus, datorită angajamentului clar al UE pentru decarbonare, prețul certificatelor de emisie a atins valori care nu erau de așteptat, în jur de 50 euro/tonă (comparat cu un preț de 21 euro/tona în iunie 2020), iar, pentru viitor, se estimează tot o tendință de creștere. Toate aceste creșteri se regăsesc și în prețul energiei electrice și de aceea nu ne putem aștepta ca prețurile la energie electrică și gaze naturale să fie apropiate de cele de anul trecut, potrivit AFEER.

Cititi mai multe pe: https://www.investenergy.ro/afeer-furnizorii-nu-sunt-cauza-pentru-cresterile-de-preturi-la-energie-factura-la-energia-electrica-reflecta-evolutia-de-pe-pietele-de-energie-lipsa-investitiilor-in-capacitatile-de-productie-si-co/


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *