- Furnizorul de energie din cadrul Grupului CEZ în România are, în prezent, în portofoliu un număr de 31 de prosumatori. Pe partea de distribuţie, de la începutul anului 2019 au fost racordaţi 32 de prosumatori
- Cornelia Szabo, Director Executiv CEZ Vânzare: “Cererea pentru „Sisteme fotovoltaice pentru #Acasă” a fost mai mare decât ne așteptam….În urma acestei campanii, am constatat că românii sunt foarte interesaţi de sisteme fotovoltaice pentru locuinţele lor, majoritatea fiind bine informaţi sau dornici să afle mai multe despre acest subiect”
Furnizorul de energie din cadrul Grupului CEZ în România are, în prezent, în portofoliu un număr de 31 de prosumatori, din care 26 sunt clienţi casnici, iar 5 sunt entităţi economice. Reprezentanții Grupului se așteaptă ca, după contractarea prosumatorilor care vor beneficia de finanţare din partea AFM, să se depăşească numărul de 3 000 de prosumatori. Pe partea de distribuţie, de la începutul anului 2019 şi până la momentul actual, au fost racordaţi 32 de prosumatori, însă în condiţiile demarării programului de finanţare realizat de AFM în următoarea perioadă (martie 2020) se estimează un număr de 3500 de prosumatori racordaţi la reţea până la sfârşitul anului 2020, potrivit informațiilor companiei transmise la solicitarea InvesTenergy.

Viitorul va fi despre consumatorii finali, care vor deveni prosumatori. Tehnologia este în continuă dezvoltare. Ne-am adresat Grupului CEZ în România pentru a afla cât de pregătiți sunt operatorii de distribuție și furnizare pentru Prosumatori.
“Unul dintre principalele obiective strategice ale operatorului de distribuţie din cadrul Grupului CEZ în România este crearea şi menţinerea tuturor condiţiilor necesare racordării noilor utilizatori la reţeaua de distribuţie, într-un termen cât mai redus. Distribuţie Energie Oltenia va realiza racordarea viitorilor prosumatori în reţelele sale de distribuţie în conformitate cu prevederile legale în vigoare, urmând să efectueze pe cheltuială proprie lucrările necesare pentru asigurarea condiţiilor de racordare a acestora (amplificări trafo, înlocuiri cutii de distribuţie, reconductorare în vederea măririi secţiunii de reţea, etc). Este important de precizat faptul că în programele anuale de investiţii, operatorii de reţea alocă bugete pentru lucrări de întărire a reţelei în amonte de punctul de delimitare. Bugetul alocat poate fi cuprins între 5% şi 10% din valoarea programului anual de investiţii conform Ordinului Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei, nr. 204/2019”, precizează Grupul CEZ în România.
Furnizorul de energie şi gaze naturale CEZ Vânzare şi-a îndreptat atenţia către servicii conexe pentru clienţii săi, oferind consultanță și facilitarea instalării fotovoltaice on-grid, campanie adresată în principal clienților noştri existenţi. “Cererea pentru „Sisteme fotovoltaice pentru #Acasă” a fost mai mare decât ne așteptam, în mare parte datorită subvenției AFM şi datorită faptului că oamenii vor avea economii sau chiar venituri pasive datorită legislației privind consumatorii. În urma acestei campanii, am constatat că românii sunt foarte interesaţi de sisteme fotovoltaice pentru locuinţele lor, majoritatea fiind bine informaţi sau dornici să afle mai multe despre acest subiect. Suntem încrezători că am crescut interesul persoanelor în energia regenerabilă şi beneficiile acesteia”, afirmă Cornelia Szabo, Director Executiv CEZ Vânzare.
Această campanie reprezintă una dintre acţiunile concrete realizate de CEZ Vânzare pentru promovarea energiei verzi, parte a unui concept mai amplu, #CEZGreenGeneration. Compania promovează energia verde prin #SchimbareaPeVerde a viitorului elevilor de la Şcoala Gimnazială Muşăteşti, judeţul Arges, unde a fost instalat un sistem de panouri fotovoltaice, precum şi prin CEZ Verde, un produs de furnizare energie 100% regenerabilă, destinat atât consumatilor casnici, cât şi celor non-casnici, la care au aderat deja peste 5.000 de consumatori.
Interesul românilor să devină Prosumatori este foarte mare. Mai mulți potențiali Prosumatori ne-au apelat cu o serie de aspecte/probleme, dar și pentru a obține informații utile în demersul lor, relația cu operatorii de distribuție. Noi ne-am adresat Grupului CEZ România, iată răspunsurile oferite de specialiști.
Cum vedeți eficientă integrarea prosumatorilor în rețea? Ce presupune racordarea la rețea?
„Creşterea numărului de racordări ale prosumatorilor la reţea va determina unele provocări pentru operatorul Distribuţie Oltenia, care ţin de calitatea energiei distribuite, gestionarea reţelei electrice şi modificarea factorilor care influenţează funcţionarea reţelelor de distribuţie. Câţiva dintre aceşti factori sunt numărul prosumatorilor racordaţi la reţelele de joasă tensiune, caracteristicile reţelelor şi distribuţia geografica a prosumatorilor în reţea”, precizează Eugen Butoarca, Director Executiv Distribuție Oltenia.
Pentru a răspunde acestor provocări dar şi pentru păstrarea calităţii ridicate a energiei distribuite tuturor consumatorilor din zona sa operaţională, operatorul Distribuţie Oltenia a demarat în 2016 proiectul SMART Transformation cu scopul de a dezvolta gradul de automatizare şi modernizare a reţelelor, a eficientiza sistemele de IT, de a digitaliza procesele, de a implementa sisteme de contorizare eficientă precum şi de a creşte nivelul de securitate în operarea reţelei de distribuţie.
Care sunt problemele întâmpinate/ identificate în relația distribuitor-prosumator și cum le-ați rezolvat?
În opinia noastră, relaţia distribuitor-prosumator poate fi presărată mai debragă cu provocări decât cu probleme, spune Eugen Butoarca, Director Executiv Distribuție Oltenia. Dintre acestea, principalele surse de provocare sunt cele legate de îndeplinirea cerinţelor tehnice impuse prin Ordinele Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei nr.208/2018[i] şi nr. 228/2018 (pentru aprobarea Normei Tehnice privind cerinţele de racordare la reţelele electrice de interes public pentru modulele generatoare, centralele formate din module generatoare, respectiv Condiţiile tehnice de racordare la reţelele electrice de interes public pentru prosumatorii cu injecţie de putere activă în reţea, cu privire la invertoarele utilizate în instalaţiile de producere).
În acest sens, Distribuţie Oltenia a elaborat o procedură proprie pentru verificarea condiţiilor tehnice şi a protecţiilor pe care trebuie să le îndeplinească echipamentele electrice şi a încheiat un contract de prestări servicii pentru verificarea acestora, astfel că prosumatorii nu vor achita costurile suplimentare aferente acestor verificări.
Procesul pentru a deveni prosumator a fost simplificat în mod considerabil. Care este drumul prosumatorilor în relația cu CEZ (etape racordare, avize, durată etc)?
Etapele procesului de racordare a prosumatorilor la reţeaua de distribuţie sunt stabilite în conformitate cu prevederile Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei şi sunt corelate cu tipul şi caracteristicile instalaţiei de racordare din locul în care urmează să se racordeze instalaţia de producere a energiei electrice (fie că instalaţia de racordare există sau este una nouă).În acest sens, Distribuţie Oltenia a dezvoltat deja pe site-ul propriu o secţiune destinată prosumatorilor unde orice utilizator care intenţionează să devină prosumator găseşte toate răspunsurile la întrebările legate de etapele procesului de racordare, termenele de emitere ale avizelor tehnice de racordare, ale certificatelor de racordare, punerea în funcţiune a instalaţiilor de racordare şi utilizare, condiţiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească echipamentele din instalaţiile de producere.
Pentru eficientizarea activităţii, Distribuţie Oltenia a organizat întâlniri cu instalatorii selectaţi de AFM în cadrul cărora s-au discutat cerinţele pe care echipamentele de producere a energiei trebuie să le îndeplinească (detalii despre invertoare, panouri fotovoltaice, baterii staţionare, echipamente de măsurare), modul de comunicare, documentele necesare în diverse etape ale procesului de racordare.
ANRE a venit cu noi obligații pentru operatorii de distribuție în ce privește contorizarea prosumatorilor. Detaliați
Obligaţiile operatorilor de distribuţie în activitatea de contorizare a prosumatorilor sunt reglementate de Ordinul Autorităţii Naţionale de Reglementare în domeniul Energiei nr. 226 /2018 pentru aprobarea regulilor de comercializare a energiei electrice produse în centrale electrice din surse regenerabile cu putere electrică instalată de cel mult 27 kW aparținând prosumatorilor.
Discuţia pe subiect este una amplă întrucât în cazul prosumatorilor, în funcţie de tipul de investiţie (panouri, etc), sursa de investiţie (venituri personale, finanţare AFM) şi/sau existenţa unor baterii de acumuluare pentru stocarea energiei produse, obligaţiile operatorilor de distribuţie diferă. De principiu, operatorul trebuie să asigure şi să acopere costurile unui echipament de măsură de decontare (care măsoară energia consumată de prosumator şi cea generată şi transmisă în reţeaua de distribuţie). În funcţie de specificitatea fiecărui prosumator, operatorii preiau şi alte obligaţii.

Anumite subiecte de discuţie sunt încă deschise: aspecte legate de costurile necesare gestionării echipamentului de măsurare pe durata lui de viaţă, subiecte precum cui i se atribuie costurile privind comunicaţia contoarelor achiziţionate de către prosumator/ AFM, dar și costurile legate de mentenanţa periodică ale comunicaţiei şi echipamentelor de măsură în sine sau care este entitatea care trebuie să realizeze caculul datelor pe perioada de defectare a unui contor.
O potenţială provocare pentru Distribuţie Oltenia în cazul contorizării prosumatorilor este situaţia în care prosumatorul sau AFM suportă costul de achiziţie al contorului fără specificarea unor caracteristici tehnice specifice pentru echipamentul de măsură care să permită integrarea acestuia în aplicaţia noastră de achiziţie date.
Distribuitorii de energie vor fi obligaţi să conecteze, gratuit, consumatorii casnici aflaţi la cel mult 2,5 km de reţea, această prevedere urmând să se regăsească într-un proiect de lege care va modifica Legea energiei electrice şi gazelor naturale…
Proiectul de modificare a Legii energiei electrice propune ca operatorii de reţea să realizeze pe cheltuială proprie instalaţiile de racordare pentru utilizatorii agenţi economici aflaţi la cel mult 2,5 km distanţă de reţea.
În acest moment, operatorii de distribuţie au nevoie de
unele clarificări legate de natura juridică a terenurilor pe care se vor
realiza instalaţiile de racordare (doar intravilan sau intravilan şi
extravilan). În termeni generali, această prevedere impune ca orice instalaţie
de racordare realizată pentru un agent economic să se realizeze pe cheltuiala
operatorilor de distribuţie însă aprobarea legii în această formă implică şi
modificarea legislaţiei secundare în domeniu, respectiv Ordinele ANRE 59/2013, nr.
102/2015 şi nr. 204/2019.
Maine ,poimaine se va implini 1 an de la depunerea la AFM a dosarului pentru programul Casa verde PV. Daca ma uit pe site-ul AFM ma declar optimist pentru ca apare explicatia <Dosar depus<
Cand oare are sa inceapa efectiv derularea programului si companiile de distributie vor purcede la racordarea prosumerilor?
Cu trebuie să mă adresez pentru întocmirea dosarului şi depunerea acestuia la AFM învederea înscierii şi eligibilitătii la programul Casa verde, care o să demareze pentru montarea de panouri fotovoltaice ?
Nu spuneti nimic de ce avantaje pentru consumatorii casnici ? Ce calcule ?
Va rog sa-mi comunicati cand primesc raspuns la contestația depusă de CEZ la AFM .
Dosarul meu a fost aprobat dar cu suma de 20 lei.
Nu reusesc sa contactez pe nimeni de la CEZ.
Bună ziua.După multe lupte cu sistemul din România în sfîrsit am primit crertificatul de racordare ca și prosumator.Intru pe sit-eul CEZ vinzare să văd ce documente trebuie pentru contractul de prosumator și ce crededeti doar doua documente și anume- certificatul de racordare și o copie de pe actul de identitate. Fac programare online și cu mult entuziasm ma prezint la CRC TG JIU.De la usa încep cu stingul , un gardian imi cere nr de programare care trebuie introdus in aparat- surpriza -incorect. Nu ati notat bine codul. Mai vine o doamna si dupa mai multe tastari codul este acceptat.Astept cuminte sa fiu anuntat la ce ghiseu sa ma prezint. Sunt repartizat la ghiseul 10. Acolo o doamna care vorbea non stop la telefon ma intreaba -Da ce doriti? EU- vrea sa fac un contract de prosumator. Doamna intr-o pauza de convorbire-vreti sa spuneti ca intentionati sa deveniti prosumator? – si continua -estras de cont aveti ? ,la care eu raspund -pai pe siteul cez nu spunea nimic de extras de cont pentru a face contract? La care doamna imi spune ca nu poate sa-mi faca contrct fara extras de cont pentru ca nu imi pot recupera banii pentru energia furnizata in retea . Și cu asta m-a expediat. Care bani frate căci eu vreau compensare cantitativă , ce bani trebuie să mai primesc. Si uite asa se incheie aventura mea de a deveni prosumator in România. Tara în care daca doresti sa faci ceva esti prostul satului. Nu am fost numit sa pot intra si eu in programul casa verde , am facut investitia din fonduri proprii, dar nu sfatuiesc pe nimeni sa mai incerce o asemenea experienta, faceti instalatii offgrid cu acumulare caci nu aveti atitea batai de cap.Se pare ca si in tagma prosumatorilor trebuie sa fi numit sa intrii,altfel patesti ca mine.