La Oil Terminal, veştile sunt bune: după o perioadă de stagnare a business-ului, compania a revenit pe profit, raportând – după primul trimestru al anului în curs – producţie cu 60% mai mare, cheltuieli mai mici, un profit net de peste 6,5 milioane de lei, de 13,6 ori mai mare decât nivelul realizat în primul trimestru al anului 2014. Rezultatele obţinute sunt urmare a creşterii cantităţilor de produse petroliere şi petrochimice realizate, precum şi a veniturilor din prestarea de servicii.
După luni bune de scandal cu vechii administratori, Oil Terminal are în sfârşit o conducere, desemnată în luna mai a.c. Marea provocare a administratorilor, pe lângă dezvoltarea business-ului, este să scape compania de numeroasele procese în care este angrenată, cu ANAF, Garda de Mediu, Sindicatul Oil Terminal, acţionari minoritari.
Aşadar, se caută avocaţi care să apere interesele Oil Terminal în cele câteva sute de procese înregistrate la diverse instanţe: Judecătorie, Tribunal, Curtea de Apel, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, litigii ce cuprind o paletă largă a ramurilor de drept: civil, conflicte de muncă, comercial, drept maritim şi fluvial, administrativ, penal.
Într-un război al primelor de Paște, salariații au câştigat în faţa foştilor administratori.Tribunalul Constanța a dat recent câștig de cauză sindicatelor care au solicitat drepul salariaților la primele de Paște pentru anul 2014, compania fiind obligată la plata primei în cuantum de 1.000 lei pentru fiecare dintre cei 910 angajați, hotărârea judecătorească fiind executorie. Fosta conducere a Oil Terminal a refuzat însă să achite primele salariaților, aşa cum a stabilit Tribunalul Constanţa, şi a cerut suspendarea executării silite
Complexitatea şi diversitatea naturii litigiilor, precum şi importanţa litigiilor penale, civile şi a conflictelor de muncă în care este Oil Terminal parte impune necesitatea achiziţionării unor servicii juridice de specialitate, se precizează într-un document consultat de InvesTenergy, ce urmează a fi supus aprobării AGA.
Ca operator portuar de produse petroliere, societatea intră în relaţii cu armatori-navlositori de nave, ce deţin asigurare internaţională şi care au proceduri specifice în materia shipping-ului, comerţului, dreptului maritim. Pentru a apăra interesele legale ale Oil Terminal în acest context, sunt necesare cunoştinţe ample de specialitate. Mai mult, societatea este supusă controalelor, inspecţiilor, verificărilor autorităţilor statului care acţionează în Portul Constanţa, respectiv autoritatea vamala, navală, portuară, poliţia de frontieră.
În prezent, Oil Terminal dispune de serviciile asigurate de jurişti, care însă nu sunt specializaţi în domeniul shipping-ului, explatării portuare, dreptului maritim. Reprezentanţii companiei atrag atenţia acţionarilor că, în România, nu există cursuri reale de drept maritim, acestea efectuându-se în universităţi specializate în străinătate, costurile fiind foarte mari, iar Oil Terminal are un buget limitat pentru şcolarizarea juriştilor. În documentul semnat de conducerea companiei, se mai precizează că nu sunt bani nici pentru a trimite un subaltern la astfel de perfecţionări şi nici pentru a plăti lunar un astfel de jurist.
Şefii Oil Terminal vor să aibă alături avocaţi specializaţi în negocierile cu sindicatul pentru noul Contract Colectiv de Muncă
Totodată, şefii Oil Terminal simt nevoia să se pregătească, cu sprijinul avocaţilor, pentru perioada negocierilor clauzelor noului Contract Colectiv de Muncă cu Sindicatul, actualul expirând la finele anului. Având în vedere lunga istorie presărată cu litigii şi greve, unele izvorând pe parcursul negocierilor clauzelor CCM, apreciem prezenţa unui avocat specializat în conflictele de muncă care să asigure suport legal societăţii, se menţionează în documentul consultat de InvesTenergy.
Un alt aspect evidenţiat de şefii Oil Terminal este numărul mare de litigii prin care au fost contestate hotărârile AGA pe parcursul ultimilor ani, motiv pentru care se consideră că se impune contractarea unor servicii de consultanţă în materie de drept corporativ – probleme de acţionariat care să ofere o a doua opinie legală privind diversitatea problemelor de drept apărute în această materie. Avocatul ar putea acoperi o arie diversificată de consultanţă privind majorarea de capital social, contractele de mandat ale administratorilor şi directorilor etc., susţin reprezentanţii Oil Terminal.
Oil Terminal are aproape 1.200 de angajaţi, iar statul controlează, prin Ministerul Economiei, 59,62% din capitalul companiei. Fondul Proprietatea are 8,45% din titluri, fondul de investiţii Broadhurst Investments deţine 7,63%, iar diferenţa aparţine mai multor acţionari.
Foto: sursa Observator de Constanţa