Peste 200.000 consumatori nu și-au achitat facturile la energie și gaze în pandemie. Operatorii reclamă datorii restante de 249 milioane lei. Gata cu facilitățile! Ministerul Energiei intervine,OUG în consultare publică: Clienții rău-platnici vor fi deconectați

Publicat pe Categorii Business, Esential, Furnizare / Distributie / Transport, Info Consumatori
Prima Pagina Actual Esential Peste 200.000 consumatori nu și-au achitat facturile la energie și gaze în pandemie. Operatorii reclamă datorii restante de 249 milioane lei. Gata cu facilitățile! Ministerul Energiei intervine,OUG în consultare publică: Clienții rău-platnici vor fi deconectați
  • Clienții finali care au beneficiat de prevederile art. 72 ale Ordonanței de Urgență nr. 70/2020, vor avea la dispoziție 90 de zilesă identifice, împreună cu prestatorii de servicii din domeniile energie electrică și/sau gaze naturale și în funcție de situația proprie, soluții pentru achitarea debitelor restante

La solicitarea expresă a asociațiilor furnizorilor și companiilor de utilități și în baza datelor prezentate de ANRE, Ministerul Energiei propune spre aprobare Guvernului un proiect de Ordonanță de Urgență care are drept scop abrogarea prevederilor art. 72, alin (1) din Ordonanței de Urgență nr. 70/2020, în vederea revenirii la prevederile legislative care permit – în condiții contractuale reglementate – deconectarea clienților finali rău-platnici.

În actul normativ se are în vedere și includerea unei perioade de tranziție de 90 de zile pentru clienții finali care au beneficiat de prevederile art. 72, alin (1) ale Ordonanței de Urgență nr. 70/2020. Aceștia vor avea posibilitatea în această perioadă de timp să identifice, împreună cu prestatorii de servicii din domeniile energie electrică și/sau gaze naturale și în funcție de situația proprie, soluții pentru achitarea debitelor restante.

Proiectul de OUG privind abrogarea art. 72 alin. (1) al Ordonanței de urgență nr. 70/2020 privind reglementarea unor măsuri, începând cu data de 15 mai 2020, în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, pentru prelungirea unor termene, pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, a Legii educației naționale nr. 1/2011, precum și a altor acte normativ este publicat pe site-ul Ministerului Energiei, în consultare publică.

Pe perioada stării de alertă, operatorii de transport și distribuție energie electrică și gaze naturale au obligația legală să asigure continuitatea furnizării serviciilor, iar în situația în care este incident un motiv de debranșare/deconectare, amână efectuarea acestei operațiuni până la încetarea stării de alertă. În perioada de aproximativ un an de aplicare, aceste prevederi au generat dificultăți în relațiile comerciale din sectorul energiei electrice și al gazelor naturale, care afectează în mod evident activitățile tuturor participanților din piețele aferente acestui sector, respectiv ale furnizorilor, operatorilor de distribuție și de transport, precum și ale producătorilor de energie electrică și de gaze naturale, se precizează în nota de fundamentare a actului normativ.

Deși amânarea debranșărilor/deconectărilor prevăzută la art.72, alin.(1) din Ordonanța de Urgență nr. 70/2020 vizează expres doar operatorii de transport și operatorii de distribuție, impactul acestei reglementări se răsfrânge cu prioritate asupra furnizorilor de energie electrică și de gaze naturale, aceștia ajungând în imposibilitatea de a acționa pentru încasarea contravalorii energiei electrice sau a gazelor naturale furnizate. În aceste condiții, din cauza lipsei lichidităților generată de neplată, furnizorii sunt obligați să transfere către distribuitori și transportatori contravaloarea tarifelor de transport și de distribuție la termenele scadente, indiferent de data încasării contravalorii facturilor emise către clienții finali. Neîncasarea sumelor aferente de la clienții finali s-a resimțit în cascadă asupra tuturor părților implicate pe lanțul de alimentare, având în vedere că circa 90% din contravaloarea sumelor încasate de furnizori de la clienții finali reprezintă sume în transfer (costuri pass-through) către operatorii de distribuție, operatorii de transport și producători. Astfel, riscurile asociate imposibilității de deconectare/debranșare în caz de neplată, și consecințele suportării de către operatorii implicați în alimentare a costurilor asociate furnizării în ansamblu au un impact negativ la nivelul întregii economii naționale, se prezintă în documentul Ministerului Energiei.

Conform cifrelor prezentate de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei, AFEER – Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din Romania și ACUE – Federația Asociaților Companiilor de Utilități din România, numărul clienților finali casnici și non-casnici de energie electrică și gaze naturale care nu au achitat contravaloarea consumului de energie electrică și/sau de gaze naturale înregistrat în perioada vizată de amânarea debranșărilor/deconectărilor a ajuns la circa 209.000,  cu un cuantum al debitelor restante de circa 249 mil. lei la sfârșitul lunii mai a.c. Numărul clienților care nu și-au achitat facturile de energie electrică și nu au putut fi deconectați este de circa 173.000 la finalul lunii iunie a.c.

Astfel, mulți dintre clienții finali au un comportament neadecvat în relația contractuală cu furnizorii, chiar și în situația în care nu au fost afectați de problemele create de COVID 19, generând pierderi din ce în ce mai mari pe întreg lanțul de producție-transport-distribuție-furnizare energie electrică și gaze naturale.

Un alt aspect semnalat de asociațiile de profil reprezentanților Ministerului Energiei este că, imediat ce starea de alertă va fi încheiată, va fi un număr semnificativ de debranșări/deconectări ale clienților finali debitori față de furnizorii de energie electrică și gaze naturale având în vedere că furnizorii au aplicat în această perioadă toate măsurile care preced deconectarea (avertizări, executare garanții, propuneri eșalonare, etc.). În condițiile în care motivul deconectării este reprezentat de neplata facturilor, clienții finali aflați într-o astfel de situație nu vor putea încheia ușor noi contracte cu alți furnizori, din cauza unor posibile garanții majorate solicitate în cadrul noilor contracte de furnizare. De asemenea, astfel de clienți finali nu vor putea fi preluați nici de către furnizorii de ultima instanță, motivat de deconectarea pentru neplata debitelor. Mai mult, în cazul în care vor identifica soluții pentru plata debitelor restante, pentru reconectarea la rețelele de energie electrică și/sau de gaze naturale, respectivii clienți finali vor trebui să achite din nou taxa de racordare, conform legislației în vigoare.

Proiectul de OUG este supus avizului Consiliului Legislativ, Consiliului Economic şi Social și     Consiliului Concurenței. Ministerul Energiei precizează că proiectul de act normativ a fost elaborat în consultare cu Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei și că se va solicita și avizul ANRE referitor la măsurile propuse.


Publicat de

Redacția

Echipa InvesTenergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *