Revoluție pe piața gazelor. Comisia de industrii și servicii din Camera Deputaților explică de ce a optat ca OPCOM să fie unica bursă a gazelor

Publicat pe Categorii Gaze, Petrol / Gaze / Carbune, Semnal
Prima Pagina Actual Semnal Revoluție pe piața gazelor. Comisia de industrii și servicii din Camera Deputaților explică de ce a optat ca OPCOM să fie unica bursă a gazelor

Ultima oră. Chiriţoiu, Consiliul Concurenței: Eliminarea BRM din piață nu este oportună

Bursa Română de Mărfuri este momentan singura platformă unde se realizează tranzacţii cu gaze naturale, iar eliminarea ei din piaţă nu este oportună, a declarat, joi, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, în cadrul evenimentului de aniversare a 20 de ani de existență a instituției, scrie Agerpres. Reprezentanții Consiliului Concurenței și ai ANRE au susținut menținerea ordonanței, inclusiv menținerea a două platforme de tranzacţionare, având în vedere faptul că BRM tranzacţionează deja gaze. Dacă nu suntem mulţumiţi de modul cum funcţionează BRM poate că varianta ar fi mai degrabă să îi punem anumite condiţii, să fie mai bine reglementat, dar nu ştiu dacă e o soluţie optimă să eliminăm un actor care e deja prezent pe piaţă, a spus Chiriţoiu, potrivit Agerpres. El a subliniat că situaţia este diferită faţă de sectorul energiei electrice, unde a fost posibilă licenţierea unei singure burse. Dacă piaţa nu va funcţiona bine în urma acestei decizii, populaţia nu va fi afectată direct de acest lucru, ci mai degrabă consumatorii industriali de gaze, a mai spus Chirițoiu.

Dacă modificările propuse vor fi aprobate de Plenul Parlamentului și legea va fi promulgată de Președintele României, producătorii de gaze vor fi obligaţi să tranzacţioneze public şi transparent toată producţia pe o singură bursă

Întreaga cantitate de gaze naturale produse, importate și exportate se va vinde pe platforma de tranzacționare angro  a OPCOM,  în mod transparent și nediscriminatoriu. Comisia pentru industrii și servicii din Camera Deputaților a finalizat marți, 16 mai, raportul privind Legea de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 64/2016 (emisă de Guvernul Cioloș) menită să modifice şi completeze Legea energiei electrice şi a gazelor naturale 123/2012. S-a optat pentru o singură bursă pentru tranzacționarea transparentă, concurențială și nediscriminatorie a gazelor naturale, respectiv OPCOM.

Ca modificările să devină operaționale este nevoie de aprobarea Plenului Parlamentului și  legea să fie promulgată de Președintele României.

Printre schimbările aduse legii energiei se numără și tranzacționarea gazelor naturale prin contracte bilaterale pe termen lung, acces nediscriminatoriu la Rețeaua de Transport de gaze naturale inclusiv pentru noua conductă BRUA; criterii minimale pentru acreditarea operatorilor pentru piața cu amănuntul fără a limita numărul acestora.

Urmare a reacțiilor venite mai ales din partea Bursei de Mărfuri, care susține că se vrea astfel o naționalizare a tranzacționării gazelor, Comisia pentru industrii și servicii din Camera Deputaților a venit cu explicații. În privința delicatului subiect al liberalizării prețului, trebuie spus că, în forma emisă de Guvernul Cioloș, principala modificare a fost liberalizarea totală a prețului gazelor naturale, cu toate că România negociase un calendar de liberalizare până în anul 2021, se precziează în comunicatul Comsiei.  “Din păcate, Guvernul Cioloș nu a avut în vedere ca, înainte de o liberalizate totală a prețului gazelor naturale, să creeze cadrul de tranzacționare transparentă, nediscriminatorie și în regim concurențial și astfel să fie eliminată posibilitatea ca unii operatori să crească prețul artificial și nu în baza cererii și a ofertei”, a declarat Iulian Iancu, președintele Comisiei pentru industrii și servicii.

Liberalizarea prețului gazelor naturale a intrat în vigoare pe data de 1 aprilie 2017 deși, același Guvern Cioloș, a creat cadrul de sprijinire a consumatorului vulnerabil începând cu data de 1 aprilie 2018 (prin Legea 196/2016 din 31 octombrie 2016). “Altfel spus, mai întâi creștem prețurile și abia după un an ne ocupăm de consumatorul vulnerabil din România”, a atras atenția Iancu.  Impactul negativ asupra consumatorului final a fost resimțit chiar din 1 aprilie 2017: prețurile gazelor naturale ofertate de producători și traderi au crescut cu aproape 27% , de la 60 lei/MWh la 72-80 lei/MWh. Prin urmare, există riscul ca la începutul iernii 2017-2018 prețurile la gaze naturale să crească cu mult peste 80 lei/MWh, afectând grav consumatorii finali inclusiv alimentarea cu apă caldă și căldură a populației, se semnalează în comunicat.

În expunerea de motive pentru noua formă a OUG 64/2016, se precizează și că ordonanța este promovată pentru a evita încălcarea art.35 și a art. 36 din Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene și a art. 40, lit.c) din Directiva 2009/73/CE. Articolele menționează ”eliminarea restricţiilor privind comerţul cu gaze naturale între statele membre, inclusiv dezvoltarea unor capacităţi trans-frontaliere de transport” și că ”sunt interzise restricţiile cantitative la export”. Așadar, respectivele prevederi europene nu conțin referiri la liberalizarea prețurilor, lucru confirmat și de reprezentanții Comisiei Europene din D.G. Energy, susțin reprezentanții comisiei parlamentare.

Totodată, se precziează că la dezbaterile Comisiei au participat toți factorii interesați, respectiv operatorii economici structuri asociative, autorități publice cu atribuții în domeniu, inclusiv cu reprezentanți de la București și Bruxelles ai DG Energy din cadrul Comisiei Uniunii Europene.

Modificările și completările aduse OUG 64/2016 în urma dezbaterilor din Comisia pentru industrii și service sunt prezentate detaliat în comunicat după cum urmează:

  1. crearea cadrului legislativ pentru tranzacționarea transparentă, nediscriminatorie și în regim concurențial a gazelor naturale:
  • obligativitatea tranzacționării pe platforma de tranzacționare angro a întregii cantități de gaze naturale produse, importate și exportate, în mod transparent și nediscriminatoriu;
  • operatorul pieței angro de gaze naturale va fi reprezentat de OPCOM S.A., la fel ca și la piața de energie electrică, venind în întâmpinarea strategiei energetice a Uniunii Europene de realizare a unei piețe unice a energiei în linie cu rezoluția “Către o Uniune Energetică Europeană” adoptată de Parlamentul European în decembrie 2015.

Scopul este de a crește lichiditatea  pieței concurențiale angro prin centralizarea activităților de tranzacționare. Aceste măsuri sunt identice cu cele instituite în Austria, începând cu ianuarie 2013, când prin Legea gazelor s-a stabilit crearea unui singur PVT national și administrarea tranzacțiilor în PVT prin operatorul unic Central European Gas Hub (CEGH). Situații identice, privind operatorul unic pentru bursă, se pot întâlni în Germania, Marea Britanie, Belgia, Danemarca, Franța, Italia, Olanda, Polonia, Ungaria, etc. – http://www.efet.org/EnergyMarkets/VTP_assessment.  OPCOM S.A. dispune deja de o infrastructură dezvoltată la standarde europene și internaționale pentru susținerea tranzacțiilor cu gaze naturale, iar activitatea sa se supune în integralitate reglementărilor emise și aprobate de către ANRE și documentelor operaționale avizate de către ANRE.

  • s-au creat condițiile legale pentru tranzacționarea gazelor naturale prin contracte bilaterale pe termen lung, ale căror condiții de vânzare vor fi stabilite de către vânzător, permițând astfel accesul oricărui cumpărător din România sau orice alt stat membru al Uniunii Europene;
  • s-au creat condițiile de acces nediscriminatoriu la Rețeaua de Transport de gaze naturale inclusiv pentru noua conductă BRUA, pentru toți operatorii economici din România și din orice alt stat membru al Uniunii Europene;
  • au fost stabilite criterii minimale pentru acreditarea operatorilor pentru piața cu amănuntul fără a limita numărul acestora, criterii care țin, în principal, de transparență și securitatea informațiilor;
  • transparentizarea pieței, prin obligativitatea ca toate preţurile şi cantităţile stabilite în urma tranzacţiilor efectuate pe toate pieţele centralizate de gaze naturale, precum și toate prețurile și cantitățile din contractele de pe piaţa reglementată, contractele de export, contractele de import, contractele intragrup, prețurile de transfer și cantitățile aferente să fie publice, în forme agregate și să nu afecteze interesele comerciale ale operatorilor;
  1. implementarea sistemului intrare-ieșire cu utilizarea punctului virtual de tranzacționare și realizarea echilibrării pentru fiecare zi gazieră în PVT – în conformitate cu recomandările UE – România fiind ultima țară din UE care nu a implementat încă acest sistem care aduce transparență și fluiditate în sistem;
  2. corectarea unor erori existente în prezent, cum ar fi:
  • scoaterea redevenței de concesiune a distribuției din prețul de distribuție, aceasta fiind un element competitiv negociat cu autoritățile contractante și nu o taxă deductibilă;
  • limitarea costurilor justificate pentru operatorii de transport și distribuție, strict legat la activitatea de bază și a profitului care nu poate depăși 10%;
  • simplificarea procedurilor și scurtarea timpului de obținere a avizelor prin transferarea de la Ministerul Energiei a dreptului de acordare a concesiunilor de distribuție și transport la Unitățile Administrativ Teritoriale (UAT);
  • pentru racordarea la rețeaua de gaze naturale a localităților și caselor izolate s-a introdus obligarea concesionarilor de distribuție să extindă rețelele conform necesităților din planurile de dezvoltare ale UAT-urilor.

Toate aceste măsuri propuse de Comisia pentru industrii și servicii pentru modificarea OUG 64/2016 sunt esențiale pentru realizarea, în România, a unui hub regional de gaze naturale, se precizează în raportul Comisiei parlamentare.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*