RO e-Factura devine obligatorie pentru 1,2 milioane de firme, din ianuarie 2024. Un antreprenor poate deține o singură microîntreprindere

Publicat pe Categorii Flux energetic, Info, Info Consumatori, Opinii / Analize
Prima Pagina Actual Flux energetic RO e-Factura devine obligatorie pentru 1,2 milioane de firme, din ianuarie 2024. Un antreprenor poate deține o singură microîntreprindere

De la 1 ianuarie 2024, toate companiile din România trebuie să se înroleze în sistemul Ro e-Factura, un antreprenor nu poate deține mai multe microîntreprinderi, TVA-ul crește de la 9% la 19% pentru accesul la festivaluri, iar impozitarea pentru tichetele de masă se dublează, potrivit unei analize a firmei de consultanță fiscală, audit și contabilitate Crowe România.

”Anul 2024 aduce schimbări de fiscalitate importante în toate sectoarele de activitate, iar managerii și antreprenorii au fost nevoiți să lucreze, în ultimele două luni, cu mai multe scenarii de business. Deciziile liderilor de business au fost diverse: de la eliminarea unor beneficii pentru angajați și înlocuirea lor cu altele mai avantajoase până la creșteri de prețuri menite să acopere majorările de taxe sau găsirea unor soluții pentru noile investiții necesare pentru digitalizarea relației cu autoritățile. Pentru microîntreprinderi, situația este mai dificilă și deciziile se iau mai greu, iar acest lucru se reflectă și în statisticile privind aderarea la sistemul RO e-Factura, la care s-au înrolat până acum doar 11% din totalul celor 1,2 milioane de firme din România. Noile investiții sunt primele care au de suferit în urma unei astfel de avalanșe de modificări fiscale, iar rezultatul lipsei de predictibilitate se va vedea în bilanțurile companiilor din 2024”, explică Mitel Spătaru, Tax Partner în cadrul Crowe România.

Crowe România a realizat o listă a celor mai importante modificări fiscale cu impact în mediul de afaceri care intră în vigoare de la 1 ianuarie 2024 și care au fost reglementate prin două acte normative publicate în Monitorul Oficial în octombrie, respectiv decembrie 2023:

1)       Un acționar/ asociat poate deține peste 25% din valoarea acțiunilor/ părților sociale doar la o singură microîntreprindere. Până acum, limita era de deținere a peste 25% din acțiuni/părți sociale la 3 microîntreprinderi. Dacă un antreprenor are, în 2024, peste 25% acțiuni/ părți sociale din mai multe microîntreprinderi, trebuie să decidă până la 31 martie la care dintre firme să aplice sistemul de impozitare specific microîntreprinderilor.

2)       S-a introdus o condiție suplimentară pentru a fi microîntreprindere: depunerea situațiilor financiare în termenul legal, respectiv până la 31 martie 2024. Aceasta se adaugă unor modificări fiscale anterioare aduse regimului microîntreprinderilor, respectiv impozitarea, începând cu 2024, cu 1% din venituri pentru cele cu încasări de 60.000 de euro/ an (5.000 de euro pe lună) și cu 3% pentru cele cu încasări de peste 60.000 de euro/an (până la 500.000 de euro/ an) sau care activează în anumite sectoare (IT, HoReCa, unele activități juridice, asistență medicală sau stomatologie etc.).

3)       Sistemul RO e-Factura, prin care facturile emise de către o firmă ajung în același timp și la autoritățile statului, dar și la firma/ instituția care trebuie să plătească acele facturi,  devine obligatoriu pentru majoritatea firmelor din România (cu câteva excepții). În prima etapă a aplicării RO e-Factura, respectiv în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2024, firmele au obligaţia să raporteze în sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura toate facturile emise în relaţia cu alte companii și în relaţia cu instituţiile publice. Ulterior, de la 1 iulie 2024, pentru firme devine obligatoriu să factureze direct prin RO e-Factura, altfel vor primi contravenții. Un ghid care detaliază ce trebuie să facă antreprenorii și managerii de companii pentru a se înrola în acest sistem menit să combată evaziunea fiscală a fost pus la dispoziție de Ministerul Finanțelor.

4)       Cota de TVA crește de la 5% la 19% pentru următoarele activități: utilizarea facilităților sportive, transporturile turistice (cu vehicule istorice, transport pe cablu, cu tracțiune animală, cu ambarcațiuni turistice), livrarea alimentelor bio-eco, montane și accesul la bâlciuri, parcuri de distracții. De asemenea, crește TVA-ul de la 5 la 9% pentru livrarea de panouri fotovoltaice și restul categoriei de bunuri pentru generarea energiei verzi.

5)       Laptele praf pentru nou-născuți, sugari și copii de vârstă mică se adaugă pe lista alimentelor cu zahăr adăugat care vor avea în continuare un TVA de 9%, pe lângă cozonac și biscuiți. Pentru celelalte produse cu zahăr adăugat, TVA-ul crește la cota standard de 19%  (față de 9%, până în prezent).

6)       Băncile datorează, pe lângă impozitul pe profit, un impozit suplimentar în procent de 2% din cifra de afaceri. Cota suplimentară de 2% se aplică în perioada 1 ianuarie 2024 – 31 decembrie 2025, iar de la 1 ianuarie 2026 va scădea la 1%.

7)       Freelancerii care obțin venituri din activități independente, determinate în sistem real, nu mai pot avea cheltuieli de sponsorizare care să fie deductibile. De asemenea, aceștia își pot deconta cheltuielile cu abonamentele de sport în limita a 100 de euro pe an (față de 400 de euro/an, cât era până în prezent).

8)       Firmele care susțin educația timpurie a copiilor angajaților pot oferi până la 1.500 de lei/ lună ca beneficiu pentru fiecare copil al angajaților, sumă menită să acopere taxele aferente creșei/ grădiniței copilului. Această sumă este deductibilă pentru angajator, deci nu se va mai plăti impozit pe profit pentru ea.

9)       Tichetele de masă și voucherele de vacanță nu vor mai fi scutite de CASS – contribuția la sănătate – și vor fi impozitate astfel cu 10%. Impozitarea totală pentru aceste beneficii ajunge astfel la 20%. Totodată, Ministerul Muncii a anunțat că din februarie 2024 valoarea maximă a unui tichet de masă crește cu 14%, de la 35 de lei în prezent la 40 de lei.

10)    Suma de 200 de lei/lună din salariile angajaților români rămâne neimpozabilă și în 2024. Aceasta nu se va include în baza lunară de calcul a contribuțiilor sociale. Această facilitate este în vigoare de la 1 ianuarie 2023.

Crowe România este membră a Crowe, rețea globală de consultanță, audit și contabilitate, dezvoltată ca suport pentru companiile care își asumă angajamente transfrontaliere. Cotată  în top 10 rețele de specialitate la nivel mondial, cu peste 33,000 de profesioniști grupați în 750 sedii, Crowe oferă expertiză detaliată și transparentă în peste 130 de țări din întreaga lume. Crowe România ocupă  poziția 7 la nivel național în topul firmelor de consultanță, contabilitate și audit, având prezență regională in București,  Cluj-Napoca și Timișoara.


Publicat de

Redacția

Echipa InvesTenergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *