Sectorul petrolier românesc va fi puternic afectat de creșterea tarifului de transport într-un context defavorabil de preț la țiței și supraimpozitare a operațiunilor. Presiunea suplimentară adusă de mărirea tarifului Conpet la aproape 80 de lei/tona de țiței transportată prin conducte poate amenința supraviețuirea unui întreg sector economic şi poate crea un precedent periculos pentru acţiuni similare viitoare, semnalează Asociația Română a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră (ROPEPCA).
Potrivit datelor Asociației, scumpirea serviciului de transport intern al țițeiului și produselor asociate cu peste 1,4% și scumpirea serviciului de transport al țițeiului din import va conduce la creșterea cu mai bine de 1 milion euro, raportat la anul trecut, a sumelor plătite de producătorii interni de hidrocarburi pentru acest serviciu, deși producția este în scădere, prețul de tranzacționare continuă să fie la niveluri nesustenabile, iar fiscalitatea se menține la cote superioare mediei europene. Majorarea este de natură să erodeze suplimentar competitivitatea țițeiului de producție autohtonă, în condițiile în care doar scăderea prețului la țiței a provocat creșterea ponderii tarifului de transport de la 3% din valoarea unui baril în 2014 la peste 7,5% la prețurile actuale. O asemenea măsură poate stimula importurile de țiței, în condițiile în care deficitul balanței comerciale a crescut cu 38% în 2015 față de 2014, se precizează în comunicat.
ROPEPCA susține că a primit cu surprindere vestea aprobării creșterii tarifului încasat de compania de stat Conpet în contul serviciului de transport prin sistemul național de conducte a țițeiului, gazolinei, condensatului și etanului extrase din zăcămintele românești. “Am aflat din presă că în Monitorul Oficial a fost publicat noul ordin privind tariful de transport al țițeiului intern. Suntem surprinși că procesul de dezbatere și consultare publică, așa cum a fost inițiat în luna ianuarie 2016, nu a fost finalizat conform calendarului propus și agreat de toate părțile implicate în dialog. În mod evident, decizia ANRM vine în contradicţie cu una dintre primele priorităţi asumate de Ministerul Energiei, şi anume aceea de a susţine producţia internă”, afirmă Artur Stratan, președintele în exercițiu al ROPEPCA.
De la an la an, cantitatea de țiței din producția autohtonă transportată de Conpet scade, o tendință accentuată de climatul general al sectorului de hidrocarburi global, care afectează și România. În opinia companiilor membre ale ROPEPCA, sistemul de transport al țițeiului și produselor asociate prin conductele Conpet poate reprezenta o alternativă viabilă comercial și eficace la transportul rutier sau feroviar, atât timp cât nivelul de tarifare, extinderea teritorială a conductelor și calitateaserviciilor oferite țin cont de climatul economic general și de condițiile specifice din piața de profil.
ROPEPCA beneficiază de adeziunea membrilor celor mai activi în industria onshore şi cuprinde acum 19 membri: ADX Energy, Amromco, Aurelian Petroleum, Bankers Petroleum, East West Petroleum, Expert Petroleum, Fora Oil & Gas, Hunt Oil, Moesia Oil & Gas, NIS Petrol, Oilfield Exploration Business Solutions, OMV Petrom, Panfora Oil and Gas (MOL Group), Raffles Energy, Repsol, Sand Hill, Stratum Energy, Winstar Satu Mare/Serinius Energy, Zeta Petroleum.