ROPEPCA, despre schimbările propuse de deputații Comisiei de Industrii și Servicii la regimul de taxare onshore: Lovesc industria de extracție și prelucrare a gazelor, dar și prețurile pe piața românească

Publicat pe Categorii Info Legislativ, Petrol / Gaze / Carbune, Semnal
Prima Pagina Info Info Legislativ ROPEPCA, despre schimbările propuse de deputații Comisiei de Industrii și Servicii la regimul de taxare onshore: Lovesc industria de extracție și prelucrare a gazelor, dar și prețurile pe piața românească
  • Impozitarea unui venit suplimentar determinat arbitrar prin raportare la un preț de referință care NU este realizat de către producătorii români de gaz natural este fundamental greșită
  • Impozitarea, discriminatorie, a unui venit nerealizat contravine principiilor fundamentale ale Constituției României

Asociația Română a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră (ROPEPCA) privește cu îngrijorare recentele discuții purtate în cadrul dezbaterilor comisiilor de specialitate ale Camerei Deputaților, privind impozitarea veniturilor suplimentare obținute ca urmare a dereglementării prețurilior din sectorul gazelor naturale. Mai precis, în data de 27.11.2018, membrii Comisiei de Industrii și Servicii, împreună cu cei ai Comisiei pentru Buget, Finanțe și Bănci, au propus eliminarea posibilității deducerii redevenței din impozitul pe veniturile suplimentare precum și să aplice acest impozit luând în calcul un preț de referință nerealizat.

Vă prezentăm comunicatul transmis de ROPEPCA:

Considerăm că aceste posibile decizii lovesc deopotrivă în industria românească de extracție și prelucrare a gazelor naturale și în buzunarele consumatorilor de energie.

“Astăzi, întreaga producție de gaze naturale a României, care asigură independența energetică de peste 90% față de gazele din import, provine din zăcămintele onshore. Modificările cadrului fiscal și de reglementare al industriei upstream onshore, inopinate și excesive în ultimii ani, nu fac decât să pună în pericol industria petrolieră autohtonă, precum și climatul investițional, transmițând semnale negative întregului mediu de afaceri cu privire la lipsa de stabilitate și predictibilitate. ROPEPCA solicită respectuos autorilor propunerilor de modificare a mecanismului de impozitare a veniturilor suplimentare să analizeze impactul pe care acestea le-ar avea asupra industriei petroliere românești și stă la dispoziția acestora în calitate de partener de dialog, precum și în calitate de platformă reprezentativă a actorilor care asigură siguranța aprovizionării cu energie a României, pentru informații, analize sau discuții pe acest subiect”, declară președintele în exercițiu al asociației, doamna Saniya Melnicenco.

Analiza realizată de membrii ROPEPCA prezintă succint efectele directe ale propunerilor de creștere a sarcinii fiscale a producătorilor autohtoni de gaze naturale:

  1. Impactul negativ semnificativ asupra industriei românești a gazului natural și asupra întregii economii: Acest nou regim fiscal va afecta negativ viabilitatea unei părți semnificative din industria gazului natural din România, punând în pericol investițiile noi și implicit producția internă de gaz. Este important de menționat că investițiile în industria ţiţeiului și a gazelor naturale au totalizat, în ultimii 5 ani, aproximativ 6 mld. EUR.
  2. Descurajarea investițiilor: Guvernul reține un maxim de 80% din venitul suplimentar, iar companiile ar trebui să păstreze 20%. Odată cu modificarea propusă, Guvernul va reține până la 18% ca redevență și 80% ca taxă suplimentară, lăsând companiile fără stimulente pentru a investi în continuare.
  3. Impozitarea unui venit suplimentar determinat arbitrar prin raportare la un preț de referință care NU este realizat de către producătorii români de gaz natural este fundamental greșită. Afectarea negativă a potențialului investițional privat va determina diminuarea veniturilor Bugetului Statului și va impacta negativ întregul sistem economico-social, întrucât impactul va cascada în întreaga economie, determinând pierderi semnificative de locuri de muncă și un efect negativ considerabil în PIB.
  4. Majorarea prețului gazului natural: Riscul creșterii prețului gazului natural pe piața din România ca o consecință a amendamentelor fiscale propuse este considerabil. Întrucât investițiile viitoare sunt descurajate, rata de declin natural al producției va accelera iar, într-un mediu cu cerere anticipată stabilă, volumele diminuate ale producției interne vor conduce la inflație și la diminuarea puterii de cumpărare. Impactul asupra consumatorilor vulnerabili va fi semnificativ, întrucât această categorie este deja afectată de creșterea ponderii cheltuielilor cu încălzirea în bugetul total al gospodăriei.
  5. Impactul negativ asupra securității energetice: Prin modificările anticipate, care determină creșterea în continuare sarcinii fiscale, România devine, în mod evident, țara cu cel mai puțin competitiv regim fiscal pentru sectorul onshore al gazului natural din Europa. Un astfel de regim fiscal necompetitiv va determina reducerea semnificativă a investițiilor în România. Fără investiții masive, producția internă de gaz natural va continua să scadă și România va fi nevoită să se bazeze pe importuri de gaz natural, fapt ce va conduce la diminuarea securității energetice și la afectarea balanței de plăți.
  6. Încălcarea Constituției României: Impozitarea, discriminatorie, a unui venit nerealizat contravine principiilor fundamentale ale Constituției României. Modificările propuse în sfera impozitării activităților onshore înrăutățesc și mai mult discriminarea evidentă ce deja există între producătorii interni de gaz naturale și alte entități care vând gaz pe piața românească și care nu fac subiectul acestei impozitări, încălcând astfel prevederile art. 16, alin. (1) din Constituția României, care asigură egalitatea în drepturi. Impunerea unui tratament fiscal care ignoră în totalitate realitățile economice și ale pieței în contextul cărora își desfășoară activitatea un agent economic contravine prevederilor art. 56 (2) din Constituția României, privind așezarea justă a sarcinilor fiscale.
  7. Concluzii: Orice schimbare a regimului fiscal aplicabil sectorului românesc de producție onshore a gazului natural trebuie să aibă în vedere atât impactul semnificativ pe care o astfel de schimbare îl are asupra dezvoltării economice a țării, asupra numărului de locuri de muncă, cât și impactul orizontal asupra industriilor suport, respectiv aspecte referitoare la securitatea energetică a României și efectul resimțit de consumatorul final de energie.

Context: Impozitarea veniturilor suplimentare a fost introdus în anul 2013 drept un impozit temporar, menit să protejeze consumatorii vulnerabili de efectele dereglementării prețurilor gazelor naturale. Inițial, acest impozit suplimentar se aplica prețului de peste 45,71 RON/MWh, într-un cuantum de 60% aplicat diferenței dintre prețul de vânzare și acest prag. Mai devreme anul acesta, impozitul a fost majorat la un cuantum de 80% pentru diferența de preț de peste 85 RON/MWh, diferența inițială de până la acest preț fiind în continuare impozitată cu 60%, producătorii având posibilitatea de a deduce din acest impozit valoarea redevențelor și cea a investițiilor făcute. Prelungit de la un an la altul, impozitul a devenit permanent anul acesta prin Legea nr. 73/2018. Acum, legiuitorii au revenit asupra impozitului, aducându-l în discuțiile purtate în cadrul comisiilor de specialitate din cadrul Camerei Deputaților.

Despre ROPEPCA

Asociația Română a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră (ROPEPCA) a fost fondată în noiembrie 2012, având scopul de a consolida imaginea sectorului onshore upstream din România și de a îmbunătăți relația și comunicarea acesteia cu autoritățile guvernamentale, regionale și locale, cu agențiile naționale și cu publicul general. ROPEPCA reunește 15 dintre cei mai importanți deținători de acorduri de concesiune petrolieră onshore încheiate cu statul român. Membrii asociației dețin majoritatea acordurilor de concesiune petrolieră pentru blocurile de explorare, dezvoltare și producție onshore din România, reprezentând pentru anii 2014-2017 investiții cumulate de peste 4 miliarde de Euro, contribuții către bugetul de stat de 5,5 miliarde de euro, precum și crearea și menținerea a 14,000 de locuri de muncă


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*