Se anunță schimbări importante în energie. Noul Guvern Orban vrea să facă într-un an ce n-au făcut alții în 10 ani: strategie energetică, deblocare investiții, depolitizare companii, definire consumator vulnerabil, relansare program nuclear

Publicat pe Categorii Energie, Opinii / Analize, Semnal
Prima Pagina Actual Semnal Se anunță schimbări importante în energie. Noul Guvern Orban vrea să facă într-un an ce n-au făcut alții în 10 ani: strategie energetică, deblocare investiții, depolitizare companii, definire consumator vulnerabil, relansare program nuclear

“Din punct de vedere al legislativului și executivului, trebuie definit consumatorul vulnerabil rapid și schema pentru acesta pentru a da posibilitatea pieței să fie cu adevărat liberă. OUG 114 trebuie cât mai repede eliminată de pe piață. Perioada maximă de tranziție este până la jumătatea anului viitor”


Virgil Popescu, ministrul propus pentru Ministerul Economiei, la Conferința anuală InvesTenergy
  • Ministerul Energiei, transformat într-un Departament de Energie în cadrul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, ce va fi condus de deputatul PNL, Virgil Popescu
  • Transelectrica și Trangaz trec la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, ministrul propus fiind deputatul Lucian Bode

Urmează schimbări importante în structura Guvernului, în plan legislativ și nu numai. La Palatul Victoria se va instala Guvernul condus de Ludovic Orban. În noua structură, Ministerul Energiei dispare, va fi doar un Departament de Energie în cadrul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, care ar urma să fie condus de deputatul PNL Virgil Popescu, în prezent Vicepreședinte al Comisiei de industrii și servicii din Camera Deputaților.

Companiile Transgaz şi Transelectrica vor fi transferate de la Ministerul Economiei la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor (unde se ca crea o direcție de administrare a infrastructurii critice a statului), ce va fi condus  de Lucian Bode, deputat PNL, ministru al Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri.

Departamentul de Energie va asigura coordonarea unitară în domeniului energiei. În cadrul Departamentului de Energie va funcționa un compartiment distinct, însărcinat cu monitorizarea realizării stocurilor de iarnă, coordonarea din punctul de vedere al Departamentului a acțiunilor specifice de sezon, în așa fel încât iarna să nu pună probleme în alimentarea cu energie electrică și termică, gaze naturale și combustibil a populației, se precizează în Programul de guvernare.

La Conferința anuală InvesTenergy, cu tema Energie cu responsabilitate, organizată pe 7 octombrie, ministrul propus să preia portofoliul Ministerului Economiei, care va înghiți și Ministerul Energiei, a făcut o scurtă radiografie a situației actuale a sectorului energetic, a venit cu propuneri și, totodată, a transmis  mesaje participanților la piață.

„Cred că trebuie să se reinstaleze unitate între jucatorii din piață. Există o vrajbă între producători și furnizori, în condițiile în care nu pot funcționa unii fără alții.

Din punct de vedere al legislativului și executivului, trebuie definit consumatorul vulnerabil rapid și schema pentru acesta pentru a da posibilitatea pieței să fie cu adevărat liberă. OUG 114 trebuie cât mai repede eliminată de pe piață. Perioada maximă de tranziție este până la jumătatea anului viitor.

Consumatorul vulnerabil trebuie definit până în iarna anului viitor Avem un an la dispoziție să rescriem Legea 123. Putem face asta împreună, să ne consultăm cu asociațiile, dacă acționați unitar. Dacă unii se duc la Bruxelles pentru creșterea perioadei de tranziție, ce credeți că o să gândească  Comisia Europeană? O să ia ce decizie dorește și  sigur nu va fi în favoarea României. Eu cred că trebuie să vă puneți la masă, împreună, să vedeți ce doriți. Să ajutați decidentul politic. Nu sunteți uniți. Tranziție de 2 ani să punem la loc un lucru prost făcut este de neacceptat”.

Măsuri propuse  pentru domeniul energetic pentru un an în programul de guvernare:

  • Adoptarea Strategiei Energetice și a Planului Național Integrat de Energie și Schimbări Climatice
  • Eliminarea, după consultarea Comisiei Europene, a prevederilor nocive pentru sectorul energetic generate de OUG 114/2018, eliminare care să permită reluarea investițiilor strategice în Marea Neagră. Această eliminare se va produce după o perioadă de tranziție stabilită în urma unui proces de consultare publică, de preferință în cursul anului 2020
  • Deblocarea investițiilor offshore de gaze naturale din Marea Neagră
  • Încurajarea utilizării gazului natural produs în România la producția de energie electrică și la crearea de produse petrochimice și chimice cu valoare adaugată mare
  • O analiză aprofundată a perfomanței financiare și manageriale a companiilor de stat din domeniul energetic care să conducă la depolitizarea și reprofesionalizarea acestora
  • Listarea pe piața de capital, în anul 2020, a unui pachet de acțiuni al companiei Hidroelelectrica deținută de stat
  • Definirea consumatorului vulnerabil de energie
  • Modificarea Legii energiei electrice, care să permită reluarea investițiilor în noi capacități de producție de energie electrică din surse cu emisii reduse de gaze ce produc efect de sera
  • Relansarea programului nuclear, cu o participare activă a companiilor locale, dar și din țări partenere ale României
  • Încurajarea producției de energie electrică și termică din surse regenerabile de energie, mai ales în zonele în care nu există o congestie a operatorului de transport
  • Inițierea unui program național de îmbunătățire a eficienței energetice în clădirile publice și în industrie, folosind o parte din fondurile structurale alocate României în viitorul exercițiu bugetar al Uniunii Europene
  • Revizuirea modului de organizare a rezervei strategice la carburanți, dar și a obligațiilor de stocare la gaz natural.
  • Creșterea performanței și a capacității de stocare pentru depozitele de gaze naturale.

“România a devenit un importator semnificativ de gaze și de electricitate, urmare a politicilor hazardate în domeniul energetic promovate de PSD în ultimii ani. Măsurile legislative dezastruoase, precum OUG 114 din 2018, au cauzat scumpiri în lanţ și au făcut ca fiecare român să plătească preţuri record pentru energia electrică și gazele naturale. Dintr-un stat aproape independent din punct de vedere energetic, România a devenit un importator net de energie electrică, la preţuri record”, se subliniză în programul de guvernare.

Cine este Virgil Popescu, propus ministru al Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri

Deputat PNL, Virgil Popescu este Viceptreședintele Comisiei de industrii și servicii din Camera Deputaților și Conferenţiar universitar la Universitatea din Craiova, Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor.

Experiență profesională:

Noiembrie 2013 – Februarie 2014: Secretar de stat, Ministerul Economiei

August 2013 – Octombrie 2013: Vicepreședinte ANRP -Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților

Perioada 2007 – 2008: Secretar de stat Guvernul Romaniei, Departamentul pentru Dialog Social

Perioada 2001 – 2008: Lector universitar Universitatea din Craiova, Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor

Perioada 1997 – 2001: Director S.N.P. PETROM S.A., Sucursala PECO Mehedinți

Perioada 1993 – 1997: Asistent universitar, Universitatea din Craiova, Colegiul Universitar Drobeta Turnu Severin

Perioada 1991 – 1993: Asistent programator S.S.I. Argus S.A. Drobeta Turnu Severin, Mehedinți.

Virgil Popescu este membru al Asociaţiei Managerilor şi Inginerilor Economişti din România, membru al Fundației naționale a tinerilor manageri – FNTM, Președintele Patronatului Județean al IMM Mehedinți, Vicepreședinte CNIMMPR. Este  autor sau coautor a12 cărţi şi manuale universitare. A absolvit Institutul Politehnic din București, Facultatea de Automatică, deține diplomă de doctor în Management Universitatea din Craiova, Facultatea de Științe Economice. Are Studii postuniversitare Geopolitică și geostrategie, Politici și strategii de securitate, Teoria relațiilor internaționale la Universitatea Națională de Apărare “Carol I”, Colegiul Național de Apărare, București. Deține o diplomă de Master în Analiza diagnostic și evaluarea afacerilor Universitatea din Craiova, Facultatea de Economie şi Administrarea Afacerilor, Craiova, Dolj.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *