Autor:
După ce toate Guvernele s-au străduit să-i oblige pe producătorii interni să vândă gazele pe burse, după ce actuala guvernare a reușit să impună prin Legea offshore ca producătorii de gaze din Marea Neagră să-și vândă minim 50% din producție în România, pe bursele locale de gaze, prin OUG 114/2018 se anulează tot acest efort și se trage cortina la bursele de gaze, acestea mai mult ca sigur nu vor mai avea activitate.
În ”Normele de aplicare a OUG 114/2018” se stabilește că pe bursele din România vor fi tranzacționate exclusiv gaze importate din Rusia. Gazele din import care ajung în România, au o singură sursă de bază, GAZEXPORT , indiferent de firma care vinde efectiv gazele în granița românească. Impunerea unei cote obligatorii de import (chiar dacă în anumite zile gazele din producția internă teoretic vor trebuie sistate), dar mai ales impunerea unor ”taxe” firmelor licențiate vor determina ca vânzarea gazelor naturale din import să se facă exclusiv în afara granițelor prin contracte bilaterale. Nu există nici o posibilitate să impui GAZEXPORT să vândă gazele pe bursele Românești (nu când impui un procent care este obligatoriu să-l vândă în România). Apreciez că în următorii 3 ani nu vor exista cantități de gaze din import tranzacționate pe bursele din România.
În situația în care totuși se aplică ”Normele” așa cum sunt scrise apare întrebarea: Ce o să facă ANRE? Va amenda furnizorii că nu au asigurat livrarea continuă a gazelor la client sau vor amenda furnizorii că nu au cumpărat de pe bursă conform procentului stabilit?
În urmă cu 2 ani se discuta aprins problema închiderii Bursei de Gaze administrată de Bursa Română de Mărfuri și menținerea pe piață a unei singure Burse – OPCOM (atunci atrăgeam atenția că o astfel de opțiune poate fi periculoasă, având în vedere un eventual ”control” care se poate exercita asupra acestei burse prin persoanele numite în funcții de conducere).
Începând cu data de 1 aprilie 2019, BRM își va reduce aproape de 0 activitatea, practic din punctul meu de vedere fără să aibă posibilitatea supraviețurii timp de 3 ani, până în 2022, când oricum nu se știe ce se va întâmpla cu piața de gaze naturale. De ce va muri doar BRM, deoarece OPCOM este o Filială a Transelectrica, care are capacitatea financiară să susțină pierderile financiare ale acestei activități timp de 3 ani?
Astfel, un deziderat de acum 2 ani se atinge prin prezentele ”Norme”, este adevărat recurgând la mijloace indirecte.
Alte elemente, care nu au putut să fie impuse în mod direct, în trecut, probabil le vom regăsi în acte normative.