INTERVIU Martin ZMELIK, Country Manager CEZ România: Planul de investiții asumat de CEZ Distribuție, realizat 100.01% la finele lui 2015  

Publicat pe Categorii Interviuri InvesTenergy, Semnal
Prima Pagina Actual Semnal INTERVIU Martin ZMELIK, Country Manager CEZ România: Planul de investiții asumat de CEZ Distribuție, realizat 100.01% la finele lui 2015  
  • Am mai rămas 4 expați cehi în grup. La CEZ România sunt promovați managerii români
  • Ne așteptăm la o susținere clară a regenerabilelor în concordanță cu obiectivele Directivelor Europene și asigurarea integrării acestora în SEN cu restricții minime
  • Contractele bilaterale, reintroduse cu unele limitări cel puțin în perioada imediat următoare

 Consolidarea portofoliului actual, optimizarea proceselor interne și a producției de energie reprezintă scopul principal al grupului CEZ România. Totodată, CEZ România cercetează unele posibilități de stocare a energiei și se îndreaptă către îmbunătățirea iluminatului public, prin parteneriate cu autoritățile locale pentru o mai bună eficiență energetică în zona Olteniei. Referitor la investițiile în rețele electrice, acestea continuă să fie o prioritate. “Am schimbat abordarea și am mizat pe un sistem de prevenție și mentenanță mai activ. La sfârșitul anului, planul de investiții asumat de CEZ Distribuție a fost realizat în procent de 100.01%”, a declarat Dl Martin Zmelik, Country Manager CEZ România. În ceea ce privește strategia energetică, CEZ România se așteaptă la o susținere clară a regenerabilelor în concordanță cu obiectivele Directivelor Europene și asigurarea integrării acestora în SEN cu restricții minime. CEZ are o poziție neutră privind reintroducerea contractelor bilaterale, însă susține punctul de vedere al ACUE de reintroducere cu condiția existenței unor limitări cel puțin în perioada imediat următoare, a spus Zmelik.

Citiți despre ultimele noutăți în activitate și planurile CEZ România într-un amplu interviu acordat InvesTenergy de Dl Martin Zmelik, Country Manager CEZ România.

MZ45

 Cu ce planuri pentru grupul CEZ în România ați început anul 2016? Cum apreciați că va fi acest an pentru CEZ Distribuție, CEZ Vânzare, precum și pentru partea de producție?

–  Dorim să rămânem același partener stabil de pe piața de energie pentru clienții noștri din ultimii 10 ani. Scopul nostru principal rămâne consolidarea portofoliului actual și optimizarea proceselor interne. Aceste două obiective vor fi realizate prin programul amplu de modernizare a rețelei electrice, prin produse și servicii create special pentru clienții noștri și prin continuarea și adoptarea unor proiecte în domenii precum eficiența energetica, servicii ESCO, stocarea energiei și alte tehnologii noi. Încă din 2005, viziunea noastră a fost aceea a unei creșteri graduale, dar solide, iar acum suntem în faza de consolidare.

Dacă ne raportăm la evoluția pieței, aș spune că este un moment propice pentru testarea unor noi tendințe, pentru monitorizarea atentă a așteptărilor clienților noștri, dar și pentru o gândire în perspectivă în vederea alegerii unor proiecte care ar putea răspunde acestor așteptari, pe termen lung.

În general, planurile noastre vizează perioade medii și lungi și credem că doar așa putem vorbi despre un parteneriat între piață și comunitate, în ansamblu.

–  Mai aveți în intenție vânzarea parcului eolian? Ați primit ofertă de la Hidroelectrica?

– Răspunsul meu la această întrebare rămâne același de anul trecut: nu căutăm activ un cumpărător pentru Parcul Eolian CEZ. În acest moment, ne concentrăm pe optimizarea proceselor interne și a producției de energie și cercetăm unele posibilități de stocare a energiei. Avem o echipă foarte dinamică de tineri specialiști care a pus pe masă câteva inițiative foarte interesante din acest punct de vedere.

De la 1 ianuarie 2016, ați înființat Direcţia strategie de grup şi agenda UE, condusă de Adrian Borotea. S-a stabilit deja o strategie a Grupului? Cum și-a propus CEZ România, prin această Divizie, să relaționeze cu autoritățile europene?

–  Strategia noastra a fost mereu clară, fiind concepută pe termen mediu și lung. În prima fază, prin crearea portofoliului în România (distribuție, vânzare, producție), iar apoi prin consolidarea acestuia.

Prin crearea direcției de Strategie Grup și Agenda Europeana la începutul anului 2016, cristalizăm la nivelul CEZ România analiza mediului extern, identificăm oportunitățile și amenintarile și ne pregătim pentru viitor.

De asemenea, vom stabili liniile interne în ceea ce privește prioritățile de investiții și strategiile individuale pentru companiile Grupului CEZ în Romania.

În ceea ce privește agenda UE, prin direcția menționată, vom continua discuțiile cu Comisia Europeană pe partea de notificări individuale ale parcurilor eoliene. O altă prioritate o reprezintă identificarea oportunităților legislative europene și participarea activă la transpunerea lor în legislația românească.

– Aveți o divizie în cadrul grupului care se ocupă și de relația cu autoritățile române?

Pentru noi, dialogul este mai mult decat o prioritate corporativă, este chiar unul dintre avantajele pentru care România surclasează alte țări din regiune. Punem un preț deosebit pe relația transparentă și constructivă pe care am reușit să o consolidăm la nivelul autorităților din România. Prin urmare, am gândit structura și procesele companiei astfel încât să avem mereu un dialog deschis, atât la nivel central, cât și la nivel local. Avem departamente și interfețe pentru relația cu reglementatorul, responsabili pentru relația cu instituțiile de control și analiză, proceduri care stabilesc în mod clar cursul comunicării cu aceștia, inclusiv sisteme de informare, întâlniri regulate, evenimente și workshopuri cu autoritățile locale. Mai mult, în cazul unor schimbări sau noutăți punctuale pe care le introducem în activitate, autoritățile sunt unul dintre publicurile principale pe care le informăm cu prioritate și cu care ne consultăm. O facem de 10 ani și credem că funcționeaza foarte bine.

– Începutul de an a venit și cu o serie de schimbări în managementul grupului. Ați păstrat managerii vizați în grup? Cei schimbați din funcție au acum responsabilități mai mari? S-au creat Departamente noi în grup?

La noi exista doar promovați (râde). Schimbările din echipa de management au însemnat în totalitate consolidarea managementului local sau, mai clar, manageri români cu poziții superioare. Acum am mai rămas 4 expați cehi în CEZ Romania. CEZ Distribuție și CEZ Vânzare au CEO și Președinte de Directorat români, compania de producție hidro are director general român, iar operațiunile Grupului sunt conduse de un alt manager român, cu o carieră notorie. De asemenea, toate departamentele din eșalonul secund al organigramei sunt conduse de manageri români, la fel ca proiectele operaționale și strategice pe care le derulăm. Nimic din toate acestea nu este la întâmplare. Obiectivul nostru declarat încă din 2005 a fost să creștem și să consolidăm echipa locală de management. Pe de altă parte, expații care au lucrat în România au plecat, la rândul lor, pe poziții superioare la nivelul Grupului CEZ. Pot spune ca am atins o mare parte din obiectiv deja.

Promovați în continuare managerii români în CEZ România?

Vă spuneam că mai suntem doar 4 expați, dar asta nu înseamnă că ne oprim aici (râde). Sigur că da. Eu cred cu convingere că avem o echipă foarte valoroasă și este motivul meu principal de satisfacție. Merg frecvent în Oltenia unde am ocazia să îi cunosc mai ales pe cei mai noi angajați și închei vizitele, invariabil, cu un sentiment de mândrie față de “familia” noastră. E foarte tonic să îi auzi pe oameni că au inițiative pentru companie, ca și când ar fi a lor. Și este, într-adevar, în cea mai mare măsură a lor.

– Care este politica CEZ România pe linie de investiții? Prioritare sunt în continuare investițiile în rețele? Dar în contoare inteligente; eficiență energetică?

În 2016, avem planificate investiții în rețeaua electrică în valoare de 166.709 mii lei. Vom continua derularea proiectelor strategice (reducerea pierderilor de energie electrică, respectarea legislației, programul de transformare într-o companie smart și altele), modernizarea rețelei electrice pentru îmbunătățirea parametrilor tehnici și a calității energiei distribuite (de exemplu reducerea indicilor SAIDI /SAIFI), alături de investiția în personal și satisfacerea așteptărilor acționarilor prin livrarea planului de business pe următorii 5 ani.

Bineînțeles, investițiile în rețelele electrice continuă să rămână scopul nostru principal. Avem rețele de joasă tensiune instalate pe suprafețe mari, astfel situația este mai dificil de gestionat. Am schimbat abordarea și am mizat pe un sistem de prevenție și mentenanță mai activ. Însă acest proces este unul de lunga durată, cu o perioadă de implementare de 3-5 ani, ceea ce e ok pentru că suntem aici pe termen lung.

– Cum face CEZ România “performanţă energetică”?

– Momentan ne îndreptăm către îmbunătățirea iluminatului public, prin parteneriate cu autoritățile locale pentru o mai bună eficiență energetică în zona Olteniei. Ca de obicei, Grupul CEZ oferă produse conforme cu nevoile consumatorilor și solutii concrete de economisire a energiei electrice pe care aceștia le pot implementa pe termen lung. Am implementat deja un proiect – pilot in Giurgita – un sistem de iluminat mai eficient pentru drumul județean DJ. 561, Segarcea – Barca, porțiunea corespunzătoare comunei Giurgita. Estimăm că această măsură de eficientizare a consumului de electricitate va duce la o reducere de 25 % a consumului de electricitate față de facturile anterioare.

Principalul obiectiv al proiectului a fost acela de a reduce consumul de electricitate fără a reduce parametrii calitativi și cantitativi ai iluminatului public.

Proiectul din Giurgita a însemnat pentru CEZ România un proiect pilot prin care a reușit să dezvolte acest concept foarte amplu. În acest moment avem alte astfel de proiecte propuse autorităților locale care sunt în stadii diferite de aprobare.

Oferim informații cu privire la modalitățile prin care consumatorul poate să-și controleze consumul de energie, informații complete despre potențialele riscuri în pierderea de energie și nu în ultimul rând despre impactul consumului iresponsabil de energie asupra mediului înconjurator.

– Potrivit datelor publicate de ANRE, CEZ Distribuție a realizat 50% din investițiile prognozate pe primele 8 luni ale anului 2015, respectiv 81,59 milioane lei. Care este procentul real la sfârșit de an? De ce nu s-a reușit 100%?

– La sfârșitul primelor 8 luni ale anului 2015 s-a realizat 49.68% (80.41 mil RON) din valoarea planului de investiții prognozat pentru anul 2015 (161,84 mil RON). La sfârșitul anului, planul de investiții asumat de CEZ Distribuție a fost realizat în procent de 100.01% (161.85 mil RON).

– În cazul CEZ Distribuție, tarifele de distribuție pe 2016 au fost reduse de ANRE cu 11,14% (înaltă tensiune), 10,98% (medie tensiune), 13,63% (joasă tensiune). A apelat CEZ la Instanță aidoma altor distribuitori care au cerut  suspendarea executării și anulării ordinului ANRE prin care a modificat recent metodologia de stabilire a tarifelor de distribuție de energie electrică?

Da, și noi am declanșat acțiunea în justiție: Cerere de chemere în judecată nr. 9142/10.02.0216 înaintată către Curtea de Apel București, prin care solicităm anularea Ordinului ANRE nr. 165/2015.

La Ministerul Energiei se lucrează la realizarea Strategiei Energetice, iar la Comisiile de specialitate din Parlament au început dezbaterile pentru modificarea legislației primare în energie, respectiv Legea 123 și Legea 220. Care este poziția investitorului CEZ în România, ce așteptări aveți de la autorități? Sunteți pentru reintroducerea contractelor bilaterale de energie negociate direct?

Pe Strategie asteptăm o susținere clară a regenerabilelor în concordanță cu obiectivele Directivelor Europene și asigurarea integrării acestora în SEN cu restricții minime. Bineînțeles că asta în contextul mixtului energetic existent și cu asigurarea rezervelor de sistem necesare funcționării sigure și atunci când nu bate vântul.

Referitor la reintroducerea contractelor bilaterale, CEZ are o poziție neutră și nu a solicitat expres modificarea articolului 23 din legea energiei, însă susține punctul de vedere al ACUE de reintroducere cu condiția existenței unor limitări cel puțin în perioada imediat următoare. După o perioadă de monitorizare a comportamentului participanților la piață și a impactului asupra pieței de energie în general, restricțiile se pot elimina, dar rămâne rolul Autorității de supraveghere a corectitudinii de operare în piață.

ANRE a pregătit un proiect de decizie privind obligația operatorilor de rețea de a publica, lunar, pe site-urile proprii, toate costurile (chetulieli aferente CPT, de operare și mentenanță, cu piese de schimb,de reparații și întreținere, precum și cheltuielile cu salariile și retribuțiile, dar și cele rezultate din plata impozitelor, redevențelor, taxelor).  De acord cu această transparență totală?

Costurile de operare și mentenanță sunt deja publice pe site-ul CEZ Distribuție. Menționez că obligația a fost aprobată prin Decizia nr. 618 din 18.03.2015 privind aprobarea machetelor pentru publicarea costurilor privind operarea, menţinerea şi dezvoltarea reţelelor electrice, postarea trimestrială a acestor date pe site-ul CEZ fiind efectuată începând cu luna martie 2015.

Din punctul nostru vedere, transparența este constructivă. Pe de altă parte, ar trebui sa urmărim daca absolut toate datele au utilitate pentru clienții, partenerii și consumatorii operatorilor de rețea sau sunt de natură să creeze alte tipuri de confuzii.

– CEZ Vânzare a lansat proiectul ‘Biblioteca de energie’ destinată nevăzătorilor. Lăudabilă această inițiativă, vă rog să o prezentați…

-Îi îndemnăm pe clienții noștri să renunțe la facturile clasice în favoarea celor electronice să ne susțină în construirea unei “Biblioteci de energie”, abonându-se la e-factura CEZ Vânzare. Fiecare abonat nou care „transformă hârtia în energie” înseamnă 1 leu donat de CEZ cauzei nevăzătorilor din România.

Primii 25.000 de lei donați în cadrul campaniei „Transformă hârtia în energie” vor fi alocați pentru deschiderea „Bibliotecii de energie”, o platformă care va pune la dispoziția persoanelor cu deficiențe de vedere nu mai puțin de 300 de titluri de audiobookuri. Organizată în parteneriat cu Asociația Nevăzătorilor din România și cu Audio Librăria, campania dă startul unui program mai amplu destinat accesibilizării culturii pentru cele aproape 103.000 de persoane cu deficiențe de vedere din România.

„Biblioteca de energie” (bibliotecadeenergie.ro) este o platformă care va fi populată la finalul campaniei cu peste 300 de titluri din literatura națională și universală. Folosind un nume de utilizator și o parolă generate în baza certificatului de handicap, persoanele cu deficiențe de vedere vor putea împrumuta audiobook-urile la fel cum ar accesa o bibliotecă tradițională. Noua bibliotecă va avea și o variantă mobilă, dezvoltată pentru Android și iOS. Fiecare dintre cei 1,4 milioane de clienți CEZ Vânzare poate contribui la construirea acestei biblioteci renunțând la factura tradițională, tipărită pe hârtie și transmisă prin poștă, și abonându-se în perioada campaniei la efactura CEZ Vânzare.

Aceasta reprezintă un serviciu gratuit de transmitere electronică a facturii de energie electrică prin intermediul poştei electronice, printre avantajele sale numărându-se reducerea duratei de transmitere și recepţie a facturii, rapiditate în efectuarea plăţii, dar și acces în timp real la informaţii – posibilitatea vizualizării facturii imediat ce aceasta este emisă, precum și arhivarea electronică a facturilor, cu impact minim asupra mediului.

Ideea campaniei a fost inspirată de povestea lui Vasile Tiucșan, un nevăzător în vârstă de 45 de ani din localitatea Bala (Mehedinți), care este abonat de câțiva ani la serviciul efactura CEZ Vânzare și care a reușit, folosind un program de redare vocală, să acceseze această facilitate pentru toți colegii săi de serviciu, familie și cunoscuți, care au scăpat astfel de teama de a primi facturile târziu sau deteriorate (https://youtu.be/zUKoym7PJEc).

Felul în care persoanele cu deficiențe de vedere folosesc noile tehnologii a reprezentat o reală inspirație pentru noi. Faptul că aceste persoane reușesc să-și facă viața mai ușoară prin primirea și plata electronică a facturilor ar trebui să ne deschidă tuturor noi orizonturi și să ne facă să alegem calea mai simplă, mai rapidă și mai firească pentru timpurile pe care le trăim atunci când vrem să primim și să ne plătim factura de energie electrică.

Campania „Transformă hârtia în energie” are și o componentă internă, angajații Grupului CEZ fiind provocați să înregistreze în luna ianuarie 2016, printr-un efort colectiv, un prim audiobook care va fi postat în noua bibliotecă.

Astăzi, în România sunt înregistrate, conform statisticilor Autorității Naționale pentru Persoanele cu Dizabilități, aproximativ 103.000 de persoane cu deficiențe de vedere, dintre care 54.000 cu deficiențe grave. Numai în județele în care activează CEZ, respectiv Argeș, Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt, Teleorman și Vâlcea, trăiesc aproximativ 17.100 de persoane cu deficiențe vizuale (grave, accentuate sau medii).

Organizată în parteneriat cu Asociația Nevăzătorilor din România și cu Audio Librăria, prima etapă a campaniei se derulează începând cu 23 decembrie 2015, până la atingerea numărului de 25.000 de noi abonați la factura electronică.

–  Ce noutăți pregătiți pentru clienții CEZ România?

–  Intenționăm să ne consolidăm poziția în zona noastra de operare și să ne extindem către piețe noi prin canale noi mai eficiente, acest lucru constând într-o creștere a serviciilor oferite, cu ajutorul experienței naționale și internaționale de până acum. Suntem un partener puternic și de nădejde care poate furniza nu numai energie dar și servicii și soluții, și promovăm cea mai noua tehnologie, resurse pentru creșterea confortului pentru partenerii noștri, fapt demonstrat de activitatea noastra de zi cu zi.

Pe lângă dorința noastră de a ne îmbunătăți constant serviciile, aș dori să adaug grija permanentă pentru schimbările de pe piața energetică în vederea găsirii de soluții care să ne ajute să le oferim clienților prețuri competitive.

–  Vă mulțumesc.

 


Publicat de

Cristina Trefaș

Director Editorial

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*