„Comunicarea în energie”. Interviurile InvesTenergy. Andreea Negru, Romgaz: O comunicare eficientă nu lasă loc de întrebări! Cred că latura umană, tradițională, de interacțiune clasică nu poate fi inlocuită de strategia vizionară de new media

Publicat pe Categorii Comunicarea în energie, Esential, Interviuri InvesTenergy, Semnal
Prima Pagina Actual Esential „Comunicarea în energie”. Interviurile InvesTenergy. Andreea Negru, Romgaz: O comunicare eficientă nu lasă loc de întrebări! Cred că latura umană, tradițională, de interacțiune clasică nu poate fi inlocuită de strategia vizionară de new media
  • În viitor, mizez pe un mix eficient între PR tradițional și PR digital,  astfel încât în era digitalizarii să nu fie pierdută importanța și esența conexiunii fizice dintre oameni     
  • Putem observa la nivel național și internațional că managerii care conștientizează importanța comunicării conduc afaceri de succes

Andreea Negru este invitata InvesTenergy la Interviurile “Comunicarea în Energie”. Cu o experiență profesională de 16 ani, din care 2 ani în administrarea de companii de stat, având astfel expertiză relevantă în guvernanța corporativă și piața de capital, Andreea este, în prezent, Purtator de cuvânt al Romgaz, cel mare mare producător intern de gaze naturale. A fost director de PR& Comunicare și la Transelectrica, director de comunicare în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale și membru în Consiliul de Supraveghere al Hidroelectrica. În perioada 2004-2013 a lucrat la Bursa și Money Channel. Este absolventă a Facultății de Finanțe, Asigurări, Bănci și Burse de Valori din București, cu un doctorat în economie și diplomă de academician – Membru al Academiei Europene pentru Relații Economice și Culturale Roma (AEREC).

Omul de comunicare este imaginea companiei și a managerilor acesteia. Aș mai putea spune că este și omul din spatele scenei, care se asigură că totul este ok atât în vremurile bune, cât mai ales în cele de criză.  Este o mare responsabilitate. Te regăsești în acest tablou?

Nu doar că mă regăsesc în acest tablou, ci sunt unul din personajele principale. Este impresionant cum în această meserie poți fi și Pictor- zugrăvind în culori pastelate scena, personajele și acțiunea, dar și Personajul principal – cel care animează și dă sens picturii. Omul de comunicare este, fără doar și poate, însărcinatul cu succesul imaginii companiei. Alegerea persoanei care să transmită mesajele  companiei este o decizie de maximă importanță pentru managementul unei insitituții întrucât de această decizie depinde creionarea imaginii și succesul ulterior.

De ce este nevoie de Comunicare și PR? Doar toată lumea se pricepe  să comunice!!

Știu că la politică, fotbal și comunicare se pricepe toată lumea, dar mulți știu, puțini cunosc! Dacă privim la nivel personal, fiecare dintre noi are abilități de comunicare, relaționare și poziționare în sfera sa de activitate. La modul realistic însă, puțini sunt cei care au studiat profund și conștientizează importanța public relation și a comunicării atât în organizație, cât și înafara ei. Putem observa la nivel național și internațional că managerii care conștientizează importanța comunicării conduc afaceri de succes. Cred că nu-i suficient să fii doar un pasionat de domeniu ca să te descurci bine, trebuie să ai și ceva background. Multă lume nu pricepe acest aspect și, evident, că de aici apar derapajele.

De ce ai ales tu să faci comunicare?

Pentru mine comunicarea a venit natural. Țin minte că pe băncile facultății îmi căutam un job și am găsit un anunț în “România Liberă” unde se caută “jurnalist economic”. Nu am stat prea mult pe gânduri și m-am dus la interviu la Ziarul Bursa. Acel moment mi-a schimbat viața: eu studentă la științe economice, am îmbrățișat cu atâta drag sfera jurnalismului, încât ulterior am renunțtat la domeniul meu de specializare și am mers pe acest drum al vieții. Simțeam că mă definește cel mai bine căutarea adevărului economic și împărtășirea lui cu publicul larg decât lucrul efectiv în cadrul unei insitituții financiar-bancare. 

Ai lucrat în mass-media timp de 9 ani. Care profesie te reprezintă mai mult?

Pot spune cu mândrie ca am trecut prin toate etapele profesionale de lucru în mass-media. De la jurnalist economic, semnatar de articole economice în presa scrisă de specialitate, am trecut în televiziune ca realizator de programe economice, editor coordonator, redactor șef, director de programe speciale. Ulterior, am trecut din barca jurnalismului în cea a public affairs și comunicare.Ceea ce am învățat în tot acesti ani este ca prima dragoste nu se uită niciodată, iar pentru mine postura de realizator de emisiuni economice a reprezentat practic cea mai frumoasă, creativă și provocatoare perioadă din carieră.

De unde și de la cine ai învățat tainele comunicării?

Cred că ne naștem cu unele talente și dacă le șlefuim pe parcursul vieții putem face performanță. La început, comunicarea a venit de la sine, însă ulterior descoperind magia acestui domeniu am aprofundat cunoștințele, fiind un autodidact și, evident, punând în practică și confruntându-mă de-a lungul anilor cu situații diverse care mi-au dat posibilitatea să mă perfecționez.  Am învățat de la oameni dragi sufletului meu, profesioniști recunoscuți pe plan național și internațional:  Florian Goldstein (MAKE cum ii zic prietenii) fondatorul Ziarului BURSA si Lucian Sârb, fost director al TVR , director al The Money Channel, în prezent, directorul editorial al Euronews, un român care a scris istorie la nivel internațional, sunt doar două personalități care îmi vin acum în minte.

Prezintă-ne parcursul tău în comunicare…

Cum spuneam, de la sfera televiziunii cu specific economic am trecut în altă etapă a vieții – cea de public affairs, PR și comunicare. Am lucrat timp de 4 ani în cadrul Companiei Naționale de Transport a Energiei Electrica Transelectrica coordonând segmentul de comunicare și reprezentare, apoi am fost purtător de cuvânt si director de comunicare în cadrul Ministerului Dezvoltarii Regionale și Administrației Publice și, în urmă cu mai bine de doi ani, am preluat funcția de purtator de cuvânt al Societății Naționale de Gaze Naturale Romgaz și, în paralel, pe cea de director de public affairs al Confederației Naționale pentru Antreprenoriat Feminin.

Cum se face comunicare la Romgaz, o companie de stat? Pe ce se pune accent? Dacă ai putea să schimbi câte ceva pe partea de comunicare, mă refer la reguli, ce anume ai elimina și ce ai pune în loc?

Punctul forte al Romgaz îl reprezintă faptul că este o companie listată nu doar la Bursa de Valori București,  ci și la London Stock Exchange și din acest punct de vedere transparența este maximă și deschiderea către investitori, presă și publicul larg este una vizibil crescută față de alte societăți din sector. Accentul în abordarea strategiei de comunicare se pune pe transmiterea de informații corecte, coerente și unitare spre informarea concomitentă a tuturor celor interesați cu privire la proiectele strategice de dezvoltare ale companiei.

Cât de multe ai învățat despre sectorul energetic, din această poziție?

Periplul meu în sectorul energetic a început în august 2013, la CNTEE Transelectrica și continuă de atunci. Evident, că am învățat extrem de multe lucruri, am aprofundat cunoștințele în perioada când am fost membru în Consiliul de Supraveghere al Hidroelectrica și, în ultimii doi ani, am acumulat informații și am învățat multe despre sectorul oil&gas. Practic, fără falsă modestie, pot spune că am reușit în ultimii 8 ani să acumulez și să aprofundez cunoștințe în sectorul energetic în toate sferele de activitate specifice: transport energie electrică, hidro, petrol și gaze. Evident că mai sunt multe de învățat! Am însă colegi extraordinari care au răbdarea sa îmi explice atunci când nu înțeleg, în special termeni tehnici și le sunt recunoscatoare pentru asta. Știi cum se spune: omul cât trăiește învață!

Cum este să lucrezi cu și pentru adevărați specialiști în domeniu?

Este o onoare și o mândrie personală să pot lucra cu oameni care au scris și scriu în continuare istoria în domeniul energiei. Fiecare interacțiune reprezintă o lecție de viață și plec cu un bagaj de cunoștințe mai amplu, mai vast și cu explicații concise și clare. Nu pot menționa nume sonore din domeniu pentru că, pe majoritatea domnilor și doamnelor din energie le cunoști și reprezintă repere ale valorii umane în acest domeniu și modele de urmat pentru generațiile care vin. Fiecare în felul lui este o legenda vie!

În comunicare și PR, rezultatele muncii nu apar imediat, se văd în  timp. Trebuie perseverență și multă răbdare, să crezi în ceea ce faci.  Prezintă-ne câteva astfel de situații în care ai fost implicată și ai avut satisfacția activității depuse…

Pentru mine fiecare zi de muncă reprezintă o reușită în parcursul profesional. Satisfacțiile vin pe măsura muncii depuse, însă succesul nu se lasă așteptat dacă ești perseverant și consecvent în ceea ce faci. Fie că vorbim de satisfacții pe moment, reușite mărunte ale unei zile normale de lucru sau bucuria unui success amplu, fiecare zi este un test în drumul către performanță, succes și recunoastere al fiecaruia dintre noi. Trebuie să știm să ne bucurăm de fiecare reușită măruntă ca și de un real succes, căci acestea ne definesc atât ca persoană, cât și parcursul profesional.

PR tradițional versus PR digital….

Un mix al celor doua creează combinația perfectă! Trăim în era digitalizării și informatizării proceselor, iar PR este parte a acestui proces, diversificându-se în ultimii ani prin social media și alte platforme digitale de comunicare. Cred însă că latura umana, tradițională, de interacțiune clasică nu poate fi inlocuită de strategia vizionară  de new media.

Am parcurs o perioadă dificilă, marcată de pandemia de Covid 19. Cum consideri că s-a realizat comunicarea în sectorul energetic? Dar la Romgaz?

Pentru că am vorbit de comunicare în era digitalizarii, cred că în perioada pandemică întreg sectorul energetic și-a dat testul de maturitate în materie de comunicare digitală. Din fericire, am asistat la adaptabilitatea rapidă la noile schimbări impuse de pandemie în sfera comunicarii, iar efectele au fost unele favorabile. Pot spune că nu mare mi-a fost surpriza când am constatat că evenimentele on line, platformele de comunicare digitale au funcționat perfect, oamenii s-au adaptat rapid acestui mod nou de a comunica și chiar continuă să folosească astfel de metode ca fiind ușor de accesat, rapid și eficient  în unele cazuri. De asemenea, am simțit – cu toții – lipsa acută de interacțiune fizică, socializare și networking, iar reducerea restricțiilor a fost un prilej de a reveni la normalitate.

La nivelul Romgaz, principalul scop a fost acela al siguranței personalului, iar comunicarea internă continuă a fost vitală pentru ca fiecare dintre noi să ne simțim în siguranță. De asemenea, cu ajutorul colegilor de la IT și cei din departamentele suport s-a reușit în timp record să se lucreze de la domiciliu fără sincope.

Relația omului de comunicare cu jurnaliștii, cum ar trebui să fie? De ce sunt importanți aceștia în activitatea de comunicare?

Pot spune, din experiența personală, că atunci când provii din rândul jurnaliștilor, relația omului de comunicare cu aceștia este una mult mai ușoara. De ce? Pentru că știi deja care sunt cerințele , la ce să te aștepți ca și mod de abordare a subiectelor, vii tu practic comunicatorul în sprijinul jurnalistului cu informațiile de care acesta are nevoie pentru o comunicare eficientă și un articol de impact. Presa reprezintă a patra putere in stat, ca urmare, nimeni nu poate contesta importanța jurnaliștilor în activitatea unei companii. Pe de o parte, ei te ajută să faci cunoscută public activitatea companiei, aspecte ce țin de strategie de dezvoltare, să explici, pe înțelesul tuturor, atunci când este cazul, anumite decizii ale managementului și să informezi opinia publică în legatură cu unele aspecte ce țin de buna funcționare a companiei. De asemenea, nu trebuie să uităm că presa este vigilentă și în legătură cu aspecte nefavorabile care țin de viața unei companii și aici cred că intervine rolul esențial al omului de comunicare de a reuși să facă înțeles, explicit și nepărtinitor punctul de vedere al companiei/instituției pe care o reprezintă.

Mesajul tău pentru autorități, directori de companii. Ce așteptări ai de la aceștia pe linie de comunicare?

Cred că fiecare reprezentant al autorităților, fiecare director de companie își alege omul de comunicare, purtătorul de cuvânt în funcție de structura sa personală și profesională. De asemenea, sunt de părere că atunci când realizezi o comunicare transparentă, corectă, clară și concisă, nu vor ezita să apară și aspectele favorabile, beneficiile atât la nivel personal (cele de tip branding personal), cât și cele la nivel de imagine pentru compania în cauză.  La nivelul autorităților, dar și al companiilor, cheia succesului garantat o reprezintă comunicarea către publicul larg, iar ca așteptări personale sper și îmi doresc ca acest lucru să fie înțeles și perceput ca atare.

Mesajul tău sau recomandări pentru colegii PR-iști…

Mesajul meu către colegii din PR este unul simplu: să continue să facă cu dăruire, devotament și implicare ceea ce și-au ales ca profesie, pentru că acest domeniu este unul extrem de provocator și incitant, deopotrivă.

Asistăm, suntem părtași la multe schimbări de legislație, reguli. Ce așteptări ai de la autorități/actorii pieței/PR-iști/jurnaliști pe linie de comunicare?

Cred că fiecare la nivel personal și extrapolând la nivelul întregii societăți ne dorim să fim informați corespunzator, să ni se prezinte plusurile și minusurile unor măsuri sau schimbări legislative sau de altă natură în măsura în care ele apar și ne impactează viața.  Atât autoritățile, PR-iștii, jurnaliștii și toți cei implicați în sfera comunicării trebuie să explice concis, clar, transparent fiecare măsură, decizie, modificare, etc astfel încât noi cetățenii, companiile private sau de stat, autoritățile publice locale sau centrale să poată acționa în consecință.O comunicare eficientă nu lasă loc de întrebări!

Cum vezi viitorul comunicării în energie în România?

Cred în comunicarea tradițională și în impactul emoțional pe care contactul fizic dintre oameni îl poate avea, însa, totodată nu pot face abstractie de digitalizare, noua tehnologie, și platformele de comunicare care deja setează trenduri. Mizez pe un mix eficient între cele două, astfel încât în era digitalizarii să nu fie pierdută importanța și esența conexiunii fizice dintre oameni.

Unde te vezi tu peste 10 ani?

Greu de spus…impredictibilitatea actuală este o componentă predictibilă a viitorului! Eu sper să ne reîntâlnim într-un dialog peste 10 ani să povestim împreună unde ne-a dus drumul vieții! Tot ce pot să îți spun este ca îmi doresc atât eu cât și familia să fim sănătoș și să îmbrățișăm provocările ca pe niște oportunități binemeritate.

Mulțumesc Andreea!


Publicat de

Cristina Trefaș

Director Editorial

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *