De ce nu se aplică OUG 64, deși este în vigoare de peste 6 luni?

Publicat pe Categorii Flux energetic, Opinii / Analize
Prima Pagina Actual Flux energetic De ce nu se aplică OUG 64, deși este în vigoare de peste 6 luni?
Autor: Dumitru CHISĂLIȚĂ

Ordonanța de Urgență a Guvernului 64/2016, de modificare și completare a Legii 123/2012, a intrat în vigoare la 1 aprilie 2017, determinând transformarea principiilor de  transparență, concurență, nediscriminare de pe piața de gaze în concepte, care să poată fi aplicate, măsurate și verificate, cu ajutorul unor proceduri, instrucțiuni și metodologii specifice.

Astfel, astăzi, Legea Gazelor Naturale  123/2012, stabilește obligația furnizorilor care achiziționează gaze pentru populație:

  • să facă dovada achiziționării gazelor naturale condiții de minimizare a costului resurselor alocate (apreciez că în ultimii ani nu întotdeauna s-au minimizat costurile pentru achiziția gazelor pentru populație, acesta fiind unul din elementele care a dus la escaladarea prețului la populație),
  • să facă dovada achiziționării gazelor naturale, prin proceduricare să asigure posibilitatea oricărui furnizor de a participa la procesul de selecție pentru a se obține prețul corect (limitarea participării unor furnizorii în procesul de achiziție a gazelor a făcut ca prețul gazelor achiziționate-vândute, să nu fie întotdeauna cel corect);

Avem prevederile legale prin care am fi putut avea cel mai mic preț de achiziție al gazelor pentru populație în ultimele 6 luni, dar nu putem aplica legea deoarece nu avem stabilite ”Normele de aplicare a legii” (legislației secundare), care deși ar fi trebui să fie realizate până la 30 noiembrie 2016, ele nu există.

Legea Gazelor Naturale 123/2012, stabilește în prezent obligația furnizorilor care achiziționează gaze pentru școli, spitale, grădinițe etc:

  • să facă dovada că sunt asigurate condițiile de concurență pe piață (gazele achiziționate în ultimii ani s-au bazat adesea, pe existența unei singure relații comerciale, fără a exista intenția consultării altor oferte și cu atât mai puțin a exista fapte privind achiziția gazelor pe baza unor proceduri de cerere și ofertă concurențiale);
  • să facă dovada achiziționării gazelor naturale prin proceduri care să asigure transparența (activitatea de furnizare gaze este lipsită de orice proceduri – bune practici – care să arate intenția de a asigura vânzarea – cumpărarea transparentă a gazelor și care să permită ulterior verificarea dacă faptele au coincis cu intențiile);
  • să facă dovada că sunt asigurate condiții de acces transparent la piață (activitatea de furnizare gaze se realizează cu precădere în baza unor contracte bilaterale sau simularea unr vânzări pe bursă, fără a prezenta publicului larg condițiile de acces la ofertele de vânzare, modul în care furnizorul se asigură că întreprinde toate măsurile pentru a obține un preț correct, că nu folosește prețuri de dumping, că există o conexiune între clauzele contractului și preț sau discouturile acordate etc.);
  • să facă dovada că sunt asigurate condiții de acces nediscriminatoriu la piață (activitatea de furnizare gaze din România nu a permis tuturor actorilor să aibă posibilitatea de a avea acces la ofertele de gaze, existând numeroase bariere selective și care restrângeau masiv în fapt concurența și dezvoltarea pieții).

Asemeni situației achiziționării gazelor pentru populație, nici aceste metode care să permită achiziționarea gazelor pentru alte categorii din piață în mod transparent, concurențial și nediscriminator, nu au putut fi aplicate deoarece nu avem stabilite ”Normele de aplicare a legii” (legislației secundare), care deși ar fi trebui să fie realizate până la 30 noiembrie 2016, nu există.

Proiectul de aprobare a OUG 64 a creat o întreagă discuție asupra necesității uneia sau a două burse, dar nu analizează deloc faptul că nerealizarea ”Normelor de aplicare a Legii 123”, va determina, chiar și la primăvară, introducerea de către unii furnizori a mâini în buzunarul consumatorilor casnici, cei care în lipsa acestor norme vor asigura profitul companiilor de furnizare.

Neaplicarea noi legi a gazelor poate permite, chiar și la primăvară, introducerea de către unii furnizori a mâini în buzunarul consumatorilor casnici.

Caravana PrețCorectLaGaze, care tocmai s-a încheiat o nouă  încearcă să demonstreze importanța eliminării oligopolurile de pe piața de gaze, dacă se dorește să persiste în România, și care sunt premise reale de scădere a prețului la gaze și nu unele conjuncturale.


Publicat de

Dumitru Chisalita

Expert Petrol si Gaze

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *