E-mobility în România. Deloitte: Electrificarea sectorului de transport se impune ca o prioritate. Eurelectric: Vor acționa suficient de repede autoritățile pentru a permite decarbonizarea transportului și românii să respire astfel aer curat?

Publicat pe Categorii Esential, Opinii / Analize, Semnal
Prima Pagina Actual Esential E-mobility în România. Deloitte: Electrificarea sectorului de transport se impune ca o prioritate. Eurelectric: Vor acționa suficient de repede autoritățile pentru a permite decarbonizarea transportului și românii să respire astfel aer curat?
  • Estimări: peste 54.600 de vehicule electrice in 2030. Sudiu Deloitte: Pentru a susține creșterea transportului electrificat, România ar trebui să dispună de 4,5 milioane de puncte de încărcare vehicule electrice până în 2050

Vor acționa suficient de repede autoritățile române pentru a permite decarbonizarea transportului și cetățenii să respire astfel aer curat?, este intrebarea adresata de reprezentantii Eurelectric.

Europa a adoptat recent standarde consolidate pentru emisiile de CO2 provenite de la mașini și camionete. În aplicarea acestora, de notat ca 40 de milioane de autoturisme, camionete și camioane vor conduce pe drumurile europene in 2030, ceea ce reprezintă o creștere cu 40 ori a numărului de vehicule comparativ cu 1 milion în 2018. În România, acest lucru s-ar putea traduce în peste 54.600 de vehicule electrice în 2030. In mod evident, trebuie făcute investiții uriașe fără de care perspectiva decarbonizării accesibile a transportului prin electrificare este în pericol, atrage atentia Eurelectric, asociația europeană a sectorului energetic, ce reprezintă 3.500 de companii din Europa, cu o cifră de afaceri totală de 200 de miliarde de euro.

In studiul realizat pentru RWEA privind potențialul de dezvoltare a energiei regenerabile, Deloitte Romania dedica un intreg capitol electrificarii în sectorul transporturilor, care – din pacate – rămâne sectorul cu cea mai mică pătrundere SRE în Uniunea Europeană. În 2015, ponderea energiei regenerabile în transport a fost sub 7%.

În Romania, sectorul transporturilor ar putea deveni o sursă majoră de emisii de carbon în viitorul apropiat. Odată cu posibila integrare a țării noastre în spațiul Schengen și dezvoltarea infrastructurii în plan rutier, traficul de mare tonaj care conectează Marea Neagră cu granița Ungariei se va intensifica. În acest context, electrificarea sectorului de transport se impune ca o prioritate, semnaleaza Deloitte Romania.

Pentru a susține creșterea transportului electrificat, România ar trebui să dispună de 4,5 milioane de puncte de încărcare vehicule electrice până în 2050. In studiul Deloitte sunt prezentate măsurile necesare pentru atingerea acestui obiectiv, care ar trebui să vizeze:

• campanii de promovare a vehiculelor electrice prin susținerea dezvoltării infrastructurii publice și private de stații de încărcare

• plan pentru implementarea rețelelor publice de încărcare, precum și încurajarea investițiilor private pentru dezvoltarea infrastructurii, printr-un mecanism de stimulare

• reduceri de taxe și scutiri de impozit pentru achiziția și utilizarea xEV – în special pentru flotele companiilor

• modele și reglementări pentru susținerea agenților interesați să investească în infrastructura de electro-mobilitate

• tarif atractiv asigurat pentru noi aplicații în domeniul electricității, cum ar fi mobilitatea electrică, care să reflecte costul actual de achiziție și costurile de sistem. Acesta trebuie să livreze un nivel atrăgător de profitabilitate și să garanteze sustenabilitatea economică

• taxe de mediu dure, care să limiteze achiziția vehiculelor uzate

• limitarea circulației vehiculelor cu alimentare convențională în centrele orașelor, pentru a îmbunătăți calitatea aerului

• benzi speciale de circulație pentru mijloacele de transport public și automobilele electrice

• reglementări la nivel municipal pentru organizarea locurilor de parcare cu acces limitat, asigurând astfel un loc garantat cu spațiu pentru încărcare pentru deținătorii de VE care nu dețin propriul garaj

• acțiuni de promovare a importanței electro-mobilității, armonizate cu obiectivele de decarbonizare pe termen lung

• planuri pentru îmbunătățirea calității aerului în orașele aglomerate, precum Bucureștiul.

Adopția la scară largă a vehiculelor electrice va reduce riscurile de sănătate ale populației, iar în ceea ce privește producția de energie dedicată specifică fiecărui oraș, aceasta va fi mai ușor de reglementat, întrucât centralele asociate respectivelor zone urbane sunt mai puțin fragmentate geografic și la nivelul acționariatului, astfel oferind posibilitatea implementării facile a bunelor practice, considera specialistii Deloitte.

• tehnologiile de interacțiune bidirecționale dintre vehicul și rețeaua electrică, acestea vor permite xEV să livreze servicii de alocare energetică în funcție de mai multe elemente, precum gradul de încărcare al rețelei – astfel vor putea modula rata de încărcare sau de reversie la capacitățile stocate anterior.

Potrivit Deloitte, beneficiile pentru consumatori vor fi translatate în costuri mai mici, prin sinergii naturale ale sistemului energetic și cel de transporturi. Mai mult, utilizatorii vehiculelor electrice vor beneficia de surse suplimentare de venituri prin serviciile inteligente de încărcare, astfel reducând costul total aferent proprietății în comparație cu vehiculele tradiționale.

Răspândirea masivă a fenomenului de electro-mobilitate va avea impact asupra celorlalte obiective, precum reducerea emisiilor GHG în sectorul vehiculelor private, îmbunătățirea eficienței energetice, integrarea pe piață a SRE sau stimularea reducerii costurilor cu electricitatea.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*