Doar 2,5 miliarde de lei la rectificarea bugetară pentru compensarea prețurilor la energie și gaze naturale. Din explicațiile ministrului Finanțelor: În noiembrie va fi a doua rectificare…încercăm să avem, săptămâna viitoare, o întâlnire şi cu furnizorii de energie. ANRE trebuie să joace un rol mai…pentru că acolo se depun facturile

Publicat pe Categorii Business, Furnizare / Distributie / Transport, Semnal
Prima Pagina Business Furnizare / Distributie / Transport Doar 2,5 miliarde de lei la rectificarea bugetară pentru compensarea prețurilor la energie și gaze naturale. Din explicațiile ministrului Finanțelor: În noiembrie va fi a doua rectificare…încercăm să avem, săptămâna viitoare, o întâlnire şi cu furnizorii de energie. ANRE trebuie să joace un rol mai…pentru că acolo se depun facturile

Guvernul a aprobat joi prima rectificare bugetară din acest an. Veniturile se majorează cu 30,4 miliarde de lei, iar cheltuielile cu 33 miliarde de lei.

La Ministerul Energiei, s-a aprobat un plus de 2,5 miliarde de lei pentru compensarea prețurilor la energie electrică și gaze naturale, în condițiile în care a cerut 31 de miliarde de lei la această rectificare bugetară.

Ministrul Finanţelor, Adrian Câciu, la briefingul de la finalul şedinţei Executivului, a explicat pentru ziariști “Am conciliat aceste rezultate. Creditele de angajament solicitate de Ministerul Energiei erau de 2,5 miliarde lei. Au fost o serie de erori în informările primite de la ANRE; am conciliat aceste rezultate – sunt 2,5 miliarde. Mai mult decât atât, probabil că mai există această întrebare și aș vrea să răspund o singură dată la ea, pentru că se vorbește foarte mult în spațiul public. De fapt, am intrat într-o normalitate, avem acest Comitet interministerial, astfel încât cei care sunt implicați să vină exact cu date, să discutăm concret pe cifre și să nu emitem în spațiul public tot felul de opinii, diferențe de cifre și să creăm o anumită panică în societate. L-ați avut, îmi aduc aminte, chiar acum o săptămână, pe domnul ministru al energiei, care v-a spus că nu confirmă niciuna din acele cifre, nici 40, nici 20, nici 31. Realitatea este în felul următor: Ministerul Energiei are la decont, în acest moment când discutăm, 131 de milioane de lei. Nu sunt miliarde, nu sunt zeci de miliarde, da? Discutăm de deconturi la luna august aferente lunii aprilie. Deci trebuie să ne uităm pe pași, așa cum se face. Execuția bugetară trebuie să fie pe pași și să fie ancorată în realitate. Mă întorc: creditele bugetare nu pot depăși creditele de angajament. Creditele de angajament solicitate de Ministerul Energiei și inițial înaintea reconcilierii au fost de 2,5 miliarde de lei, de aceea am și alocat 2,5 miliarde de lei. Dar alocarea pentru energie nu este de doar 2,5 miliarde, este în jur de 5 miliarde de lei, pentru că sunt și sumele alocate Ministerului Muncii. După cum știți, Ministerul Muncii achită deconturile pentru consumatorii casnici, Ministerul Energiei, pentru economie”.

La ANRE se discută şi se fac niște simulări de calcule. Aceste amânări pot fi interpretate ca rostogoliri de cheltuieli?, a mai fost întrebat ministrul Finanțelor, care a răspuns: ‘Nu. Din păcate, se ajunge în situaţia aceasta atunci când apar tot felul de estimări pe surse, care nu mai au nicio legătură cu ordonanța şi estimarea inițială, pentru că au fost tot felul de discuţii, pe care le-am avut în spaţiul public. Ordonanța aceasta iniţial a avut nouă miliarde de lei impact şi, dacă stăm să calculăm cele cinci puse acum cu ce vine la a doua rectificare, acolo ne ducem. Nouă miliarde de lei faţă de sumele pe care le-am văzut şi care, de fapt, creează o întreagă emoție şi la cetățeni, şi la economie, dar şi la cei care se uită de afară, nu mai înțelege nimeni, domnule, care este suma. Din păcate, eu cred că ANRE trebuie să joace un rol mai…, pentru că acolo se depun facturile. Până la urmă, analizează dacă sunt corect depuse deconturile, după care le trimite ANRE la Ministerul Energiei sau la Ministerul Muncii. S-a şi cerut, dacă nu mă înșel, luni, trebuie să vină ANRE să ne spună foarte clar cum vede lucrurile, pentru că nu poți lăsa aşa lucrurile într-o zonă de genul acesta. Vreau să fiu foarte bine înțeles şi apropo şi de furnizorii de energie, noi o să încercăm să avem săptămâna viitoare o întâlnire şi cu furnizorii de energie. Nu este vorba că cineva nu vrea să plătească facturi. V-am spus, în lucru la Ministerul Energiei 131 de milioane sunt, nu sunt mai mult, nu sunt miliarde. Faceți un calcul liniar pe cinci luni de zile, dacă ar fi 30, cât s-a spus în presă, păi, 30 ar fi şase miliarde pe lună, păi, dar staţi un pic, facturile efectiv sunt de 131. O să avem acest dialog instituțional şi prefer să avem dialog instituțional, să nu facem dezbatere prin intermediul presei. De ce? Pentru că nu se prezintă toate elementele şi nici toate nu pot fi prezentate neapărat public, pentru că e vorba şi de secretul fiscal, apropo de furnizori sau de companii.

Statul nu are niciun gând şi nicio intenţie şi nici nu a fost vreodată în discuţie să amâne sau să nu-şi plătească datoriile. Acum, dacă, și s-a văzut lucru acesta, nu funcționează corect fluxul. Furnizorii de energie de multe ori au spus, domnule, noi încă cerem pentru luna nu știu, ianuarie și bun, dar nu este undeva. Am /…/ la Ministerul de Finanțe, chiar nu era la Ministerul de Finanțe, dar nici la Ministerul Energiei, pentru că aveam execuția, domnule, nu mi-au depus facturi cei de la ANRE. Deci trebuie neapărat, de asta s-a făcut acest comitet şi mie mi se pare că se acționează cel mai corect, hai să ne strângem la masă, hai să vedem unde sunt disfuncționalitățile acestui sistem, pe care l-am aprobat într-o ordonanță, ceva nu funcționează și împreună, inclusiv cu furnizorii, inclusiv cu cei din piața de energie, dar mai ales cu instituțiile care sunt abilitate, haideți să intre toate lucrurile într-un flux normal”.

Întrebat dacă suma de 2,5 miliarde de lei acoperă toate sumele, toate decontările până în decembrie 2022, ministrul Finanțelor a precizat: “Aici sunt mai multe chestiuni de reglat și se vor regla prin acest comitet și prin noile măsuri care se vor lua pe energie. Nu o să zic acum care sunt măsurile. Lăsăm comitetul să se exprime și noi să anunțăm decizia. Domnul prim-ministru sau Guvernul să anunțe decizia de optimizare, dacă vreți, a modului în care…, dar în care statul acționează pentru protejarea cetățenilor și economiei, pentru că va trebui să acționăm în continuare pentru protejare cetățenilor și economiei. Redefinit foarte clar rolul acesta al statului. Acum, pe piață se întâmplă lucruri. Foarte mulți dintre dumneavoastră luați de bun, și nu e un reproș, bune cifrele globale anunțate de unii sau de alții, dar dacă v-ați uita pe piața OPCOM ați vedea că prețul la termen în 2022, în decembrie, este de 540 lei pe Megawatt și la 2022, decembrie, la piața la termen este 840 de lei, dar pe PZU prețul a ajuns 2.800 de lei. Mai mult decât atât, piața de ziua următoare în România, deși era de 10 % la începutul acestui an, a ajuns de 50%. Evident că se pot naște, că și Consiliu Fiscal spune, şi noi le avem în vedere, tocmai de aceea ne strângem să ne uităm mai atent, pentru că nu poți lăsa lucrurile să derapeze și furnizorii, neavând până la urmă nicio vină, sunt cumpărători ai unui bun care este din ce în ce mai scump. Deci, nu furnizorii sunt în zona vizată, dar undeva se întâmplă niște lucruri. Și am mai spus lucrul ăsta și în alt briefing. Dacă lași lucrurile așa, de la 2.800 ajungi la 3.000 de lei Megawattul. Oameni buni, cine poate să susțină, orice persoană fizică sau orice companie? Ajungem în situația pe care o aveam în ianuarie, vă aduceți aminte, cu acele facturi la companii de 10 ori mai mult. Cunoașteți acel moment, care a fost destul de dur și pentru companii, și cetățeni, dar și pentru guvern, care a trebui să ia o serie de măsuri la modificarea Ordonanței 118. Deci, ceea ce am prins în această rectificare este ceea ce este prevăzut a se cheltui până la luna noiembrie. La luna noiembrie, la începutul lunii noiembrie, noi avem a doua rectificare. În acel moment avem, pe de o parte, măsurile de optimizare a acestei ordonanțe, pe de altă parte, avem modul în care se reglementează și aș vrea să fiu bine înțeles, că discutam chiar cu domnul președinte al Autorității Naționale de Reglementare, domnule, reglementarea nu este sindicalizare și nici comunism. Reglementarea înseamnă reguli, reguli. Orice piață liberă este reglementată, inclusiv bursele sunt reglementate. Deci, există reglementare, nu înseamnă comunism, înseamnă modul în care o piață liberă se poate exprima. Deci, vedem cât va fi un decont pe o lună închisă și atunci putem să vedem – bine, evident, prețurile diferă, pentru că au fost prețuri de achiziție diferite – și avem imaginea clară la a doua rectificare. Nu vor rămâne facturi restante și, la acest moment, v-am spus ce este în lucru la Ministerul Energiei, unde are bani…”

Va urma o suprataxare a traderilor sau o suprataxare undeva pe lanț, pentru a putea să ținem prețul mai jos și statul să nu piardă foarte mult pentru speculă?

Adrian Câciu: Nu vreau să vă dau nicio soluție, doar vă zic ca principiu, este mai bine să nu se întâmple exprimarea unui preț decât să îl suprataxezi, pentru că un preț deja exprimat, facturat la cineva, înseamnă că cineva a plătit acel preț și a suferit un cost suplimentar, suferind un cost suplimentar și-a pus afacerea în pericol. Cred că trebuie să ne uităm foarte atent pe această piață de energie, inclusiv cea europeană până la urmă, și să venim cu soluțiile împreună, cu soluțiile cumpătate, prudente și realiste. Pentru că lucrurile, încă o dată, aș putea să confirm, sunt în zona pe care ați spus-o.

Vedem o soluție în suprataxare, există și aici o variantă. Nu vă dau nici una dintre soluțiile pe care le avem în vedere, deocamdată, până nu se ia o decizie, pentru că altfel iar se duce un subiect pe nișă: se va face așa. Nu. Stați să vedem și ajungem cu, cum îi zic eu, mixtul de măsuri, pachetul de măsuri, astfel încât lucrurile să intre într-un echilibru.


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.