Durata medie anuală a procesului de racordare a clienților casnici la rețelele de distribuție a energiei electrice, în perioada 2018 – 2022, a crescut cu circa 30%, potrivit unui studiu realizat de Consiliul Concurenței. Creșterile mai substanțiale au apărut începând cu anul 2020, pe fondul modificărilor legislative și, în cazul unora dintre operatorii de distribuție, al creșterii numărului de cereri de racordare primite.
În cadrul studiului, autoritatea de concurență a identificat unele bariere în procesul de racordare, una dintre acestea referindu-se la dificultățile întâmpinate de utilizatorii finali în a înțelege pe deplin activitatea de racordare, care este una complexă, ce implică parcurgerea multor proceduri tehnice.
Consiliul Concurenței anunță că a finalizat studiul, după ce a primit și analizat punctul de vedere al Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE).

Potrivit studiului, în perioada 2018 – 2022, numărul racordărilor clienților casnici la rețelele de distribuție a energiei a crescut, operatorii alocând fonduri mai importante atât pentru branșarea noilor consumatori, cât și pentru extinderea rețelelor electrice de interes public. Această intensificare a activității a avut loc în urma implementării prevederilor prin care costurile racordării au fost suportate de operatorii sistemelor de distribuție.
Cu toate acestea, au existat și disfuncționalități în procesul de racordare generate, în principal, de modificările frecvente ale legislației, care au obligat operatorii de distribuție să își reorganizeze, repetat, activitatea.
În plus, dacă în perioada dintre primul semestru din 2020 și până în semestrul al doilea din 2021, legislația prevedea suportarea de către operatorii sistemelor de distribuție a costurilor racordării, reglementările actuale prevăd că solicitantul (consumator casnic) este obligat să suporte contravaloarea efectivă a lucrărilor de proiectare și execuție a branșamentului, fiind despăgubit de operator doar în limita valorii medii a unui branșament, valoare stabilită de ANRE.
Studiu: Evoluții ale principalilor indicatori în procesul de racordare a clienților finali casnici la rețelele de distribuție a energiei electrice:
- Locuri de consum aparținând consumatorilor casnici, racordate la rețelele de distribuție a energiei electrice din România – numărul acestora a înregistrat o evoluție crescătoare în ultimii ani. Astfel, la sfârșitul semestrului I 2018 figura un număr de 8.798.964 de locuri de consum, care a crescut până la 9.280.920 la sfârșitul semestrului I 2022, respectiv cu 481.956 locuri de consum, ceea ce reprezintă o creștere cu circa 5,5%;
- Cereri de racordare înregistrate – la nivel național, numărul acestora, în perioada 2018-2022, a scăzut până în semestrul I 2020, după care a urmat o evoluție crescătoare, care s-a menținut până în semestrul al II-lea 2021. Creșterea din perioada 2020-2021 s-a suprapus cu perioada în care clienții casnici au avut, potrivit legii, acces gratuit la rețea, lucrările de racordare fiind finanțate de operatorii de distribuție. La nivel național, numărul cererilor de racordare depuse online a crescut semnificativ în perioada analizată, de peste 10 ori, și reprezintă circa 40% din totalul cererilor de racordare depuse;
- Cereri de racordare finalizate – circa 69% din totalul cererilor de racordare înregistrate în semestrul I 2022 au fost finalizate prin punerea sub tensiune a instalațiilor de utilizare. Comparativ, în semestrul I 2018, doar 33% din cererile înregistrate au fost finalizate, cu mențiunea că numărul cererilor înregistrate a fost mai mare în 2018 față de 2022. În perioada analizată (2018 – S1 2022) a fost depus un număr de 652.164 de cereri de racordare, dintre care 383.058 au fost finalizate, ceea ce reprezintă o rată de finalizare de 52,8%;
- Durata medie anuală a procesului de racordare la nivel național a crescut cu circa 30% în perioada analizată, de la 92 de zile în 2018, la 120 de zile în 2021.
În concluzie, este nevoie să se asigure un cadru legal clar și predictibil, în care să fie consultați actorii vizați de potențialele schimbări. Consiliul Concurenței recomandă ANRE elaborarea unui cod de bune practici în activitatea de racordare a utilizatorilor poate conduce la reducerea unor termene din cadrul procesului de racordare.