Hidroelectrica a fost declarată câștigătoare la categoria implementare rapidă (Fast Delivery) în cadrul SAP Quality Awards 2017. Compania a obținut aurul pentru implementarea, întro perioadă minimă de 9 luni de zile, a unui sistem de planificare a resurselor bazat pe tehnologia SAP ERP. Este singurul și unicul premiu acordat pentru un proiect din România de către SAP AG în cadrul premiilor SAP Quality Awards în toți cei 9 ani de la decernarea acestor premii.
SAP AG va acorda oficial premiul companiei Hidroelectrica în cadrul ceremoniei SAP Forum, care va avea loc în Slovacia, la Bratislava, în data de 25 mai 2017.
Potrivit unei comunicări a Hidroelectrica, sistemul implementat are 300 de utilizatori din toate departamentele, până la nivel de sucursală și uzine. Pe lângă procesele uzuale de gestiune economico-financiară și logistice, gestiune resurse umane și salarizare, sistemul acoperă și procesele critice specifice de planificare a producției și de trading de energie, precum și de investiții și dezvoltare. Procesele uzuale au fost implementate într-un termen de 5 luni, cu realizarea primei balanțe financiare în noul ERP în luna septembrie 2016. Procesele specifice au intrat în producție începând cu luna ianuarie 2017. În urma unei perioade de 3 luni de stabilizare după intrarea în producție, sistemul a trecut în faza normală de întreținere post-implementare.
În perioada în care compania s-a aflat în insolvență leadership-ul proiectului a fost asigurat de către Administratorul Judiciar, dl av. dr. Remus Borza, ulterior ieșirii din insolvență, Directoratul al cărui președinte este dl Ovidiu Agliceru a fost cel care a asigurat monitorizarea și coordonarea întregului proiect.
Rolul central a fost al Direcției Financiare în obținerea acestei implementări rapide (modulele financiar contabile). Implementarea a beneficiat de suportul Directorului Direcției și membru Directorat Petronel Chiriac, dar cel mai important de aportul și asumarea acestui proiect de întregul personal al Direcției Financiare care a asigurat și coordonarea implementării cu celelalte departamente și module, făcând proiectul să prindă viață.
Implementarea sistemului SAP a adus beneficii imediate, cuantificabile companiei: a permis alinierea sistemului IT la cerințele de business stabilite de către Administratorul Judiciar, în principal prin centralizarea sistemului și a serviciilor IT, unul dintre punctele esențiale de reorganizare a Hidroelectrica. În plus, implementarea proiectului ERP reprezenta o condiție obligatorie pentru listarea la bursă a companiei, susțin reprezentanții Hidroelectrica.
Prin implementarea acestui sistem, Hidroelectrica a uniformizat procesele derulate la nivelul sucursalelor și uzinelor, a introdus mecanisme de planificare și gestiune transparente și auditabile, care permit analize manageriale complexe pentru suportul decizional și continuă îmbunătățirea și optimizarea activităților tehnico-economice în planurile strategic, tactic și operativ, necesare menținerii competitivității și rentabilității într-un mediu din ce in ce mai concurențial, atât pe piața locală cât și regională, susține av. dr. Remus Borza, Administratorul Judiciar al companiei în perioada iunie 2012 – iunie 2016, promotorul implementarii ERP la Hidroelectrica.
Scurt istoric
Anterior anului 2014 au existat 3 tentative de lansare a licitației pentru implementarea unui sistem ERP, de fiecare dată procesul fiind contestat puternic și respins de către ANRMAP, bugetul inițial alocat acestui proiect fiind de aproximativ 9 milioane de euro.
În anul 2014, Administratorul Judiciar, în urma unui vast proces de recrutare, care a vizat 67 de posturi de conducere în cadrul Hidroelectrica, l-a angajat pe Yugo Neumorni, ca director al departamentului IT. Acesta a avut ca sarcini rescrierea caietului de sarcini în condiții de transparență și competitivitate și optimizarea financiară a proiectului de la 9 milioane de euro la 3,5 milioane de euro. În cadrul licitației demarate la sfârșitul anului 2014 au participat 11 firme/consorții de firme, 5 dintre acestea propunând platforma tehnologică SAP iar alți 5 propunând platforma tehnologică Oracle, confirmându-se astfel deschiderea și transparența noului caiet de sarcini.
În urma licitației a fost declarat câștigător consorțiul format din societățile INFORMATION BUSINESS CONSULTING – lider, ELECTRICA SOLUZIONA, în calitate de partener și INDRA, terț susținător cu un punctaj de 93,65 puncte și valoarea ofertei de 1.703.942,57 euro fără TVA. Licitația a fost contestată de către unul dintre ofertanți, contestația soluționându-se abia la finalul anului 2015.Valoarea acordului cadru a fost stabilită la 1.703.942 euro, de 5 ori mai puțin decât valoarea inițială a achiziției,stabilită în 2012 și reprezintă cel mai redus cost de implementare pentru proiecte de o asemenea anvergură.
Valoarea primului contract subsecvent, care presupune implementarea serviciilor, a fost stabilită la: 997.300 euro dintre care: 502.235 euro valoarea licențelor, 86.865 euro valoarea mentenanței de licențe, 408.200 euro valoarea serviciilor de implementare. Contractele subsecvente prevăd o sumă de 169.081 euro anual pentru suport și mentenanța de licențe și 58.590 euro anual în vederea unor potențiale cereri de schimbare/modificare. Ordinul de începere a lucrărilor a fost dat în 31 Martie 2016.