La finalul audierilor distribuitorilor de gaze în cadrul Comsiei de anchetă a ANRE, deputatul Iulian Iancu a evidențiat “lucruri extrem de grave”, pe care susține că le-a anticipat în luna martie, dar multă lume atunci nu avea urechi de auzit.” Operatorii au prezentat contracte de achiziţie gaze cu 25% mai mari pe timpul verii decât s-a estimat la 1 aprilie 2017, adică de nivelul prevăzut de reglementator, care ne-a spus tuturor că vom înregistra timp de un an, ca urmare a procesului de liberalizare, o creştere de doar 2,5%. Astăzi, operatorii ne-au prezentat date şi informaţii din contractele lor, din care s-au putut constata creşteri cu 25% în timp de vară şi 50% pentru sezonul rece. Ce ţară pe această planetă şi cum ar putea România, pentru consumatorul ei casnic, să suporte o creştere de 50%, fără să-şi asume riscuri extraordinar de mari. Deja 50% din vulnerabilii României sunt vulnerabili din cauza creşterilor de preţuri la energie electrică şi gaze naturale”, a declarat Iancu.
El a mai arătat că în afara faptului că se ânregistrează creşteri atât de mari, a fost şi refuz de ofertă de cantitate în piaţă, astfel încât unii operatori – cei mari – nu-şi au acoperite cantităţile necesare consumatorilor lor. Dar ce se întâmplă cu furnizorii mici, cu distribuitorii care au câteva localităţi, care sunt acum într-un pericol foarte mare de a nu putea asigura furnizarea pe timpul iernii, s-a îngtrebat președintele Comisiei parlamentare de anchetă a activității ANRE.
Cel mai grav aspect, invocate de Iancu, este legat de afirmaţia unor furnizori care au spus că nu pot asigura în totalitate cantităţile, că producţia internă în anumite zile ale iernii nu vor mai putea asigura consumul intern, că suntem descoperiţi la un consum zilnic de 75 de milioane de metri cubi de gaze naturale, cu 15 milioane pe care trebuie să le luăm din import, evident la un preţ foarte mare.
“Dacă depindem de import, trebuie să-mi pun o întrebare serioasă legat de obligaţia mea de export. Acum înţelegeţi de ce am insistat, în dezbaterile privind OUG 64, de ce să nu fim atât de uşor de acord cu exportul gazelor din România? Pentru a ne asigura şi importul de gaze în consecinţă, adică dacă exportăm un miliard de metri cubi, trebuie să ştim de unde importăm un miliard de metri cubi, pe ce coridoare şi la ce preţ, pentru că altfel ne exportăm securitatea energetică a României. În Ordonanţa 64, pe care am transmis-o Consiliului Naţională de Apărare a Ţării, nu există nicio prevedere care să împiedice exportul de gaze. În răspunsul meu îl întreb care este prevederea din ordonanţă care înseamnă piedică la export. Dar adaug că noi, România, solicităm şi soluţie pentru import, în contrapartidă cu exportul, pentru că suntem într-o regiune unde singura sursă de import este Gazprom, regiune pentru care Uniunea Europeană s-a angajat să realizeze coridoare de transport gaze naturale din alte surse. În ce stadiu sunt? Când ne vom putea baza pe acele coridoare şi acele cantităţi. Dacă nu ne bazăm odată ce exportăm, este aceasta o încălcare a tratatului în ceea ce priveşte securitatea tuturor statelor membre. Aceste lucruri le veţi găsi în scrisoarea mea către domnul comisar”, a afirmat Iulian Iancu, la finalul audierilor de ieri, 2 noiembrie.