Lege nouă la promulgare la Președintele României. Prosumatorii obțin drepturi noi, furnizorii sunt îngropați în obligații și pierderi

Publicat pe Categorii Business, Exclusiv, Flux energetic, Furnizare / Distributie / Transport, Opinii / Analize, Semnal
Prima Pagina Actual Flux energetic Lege nouă la promulgare la Președintele României. Prosumatorii obțin drepturi noi, furnizorii sunt îngropați în obligații și pierderi

Prosumatorii obțin drepturi noi, cel mai probail din ianuarie 2024. Plenul Parlamentului a aprobat, în această săptămână, modificări importante la legea energiei și gazelor naturale. Urmează ca Președintele României să promulge legea și să fie publicată în Monitorul Oficial, după care ANRE să vină cu reglementări secundare. Se așteaptă însă ca actul normativ să fie contestat și atacat – după caz – la Curtea Constituțională. Surse din piața energiei ne-au spus că legea va fi contestată pentru că favorizează prosumatorii în detrimentul furnizorilor de energie, afectându-le activitatea.

Este foarte bine că autoritățile și parlamentarii susțin prosumatorii și că se  acționează în plan legislativ în acest sens, însă o lege trebuie să fie corectă și echitabilă pentru toate părțile implicate, să se respecte drepturile tuturor celor ce activează în piața de energie. Altfel, ajungi să dai cu o mână la prosumatori și să iei cu două de la funizorii de energie, iar – în final – noile măsuri legislative să nu-și atingă scopul benefic.

Prezentăm câteva dintre noile modificări operate în Parlament la legea energiei și gazelor naturale și efectele acestora asupra furnizorilor de energie.

Interesul românilor să devină prosumatori este foarte mare, să poate să își acopere consumul de energie și, mai mult, dacă produc în surplus, să poată să comercializeze energia excedentară, ceea ce înseamnă că vor ajunge să desfășoare o activitate care generează profit. Așa cum este legea, livrarea de energie de la prosumator la furnizor este pecepută ca un serviciu universal asigurat de furnizor prosumatorului, similar cu dreptul la serviciul universal de alimentare cu energie. În realitate, este sau ar trebui să fie o relație comercială între furnizor și prosumator!  De notat că acest drept nu este legiferat ca serviciu universal în legislația comunitară.

Un subiect intens dezbătut la un eveniment organizat de Energy Center a fost legat de creșterea semnificativă a numărului de prosumatori și problemele pe care le generează cu echilibrarea sistemului. Viorel Tudose, directorul general al Getica 95, a semnalat: “Prosumatorii creează haos în piață. Poate nu vă place răspunsul, dar acesta este adevărul în momentul de față!”. Iar Directorul DEN, Virgiliu Ivan, a recunoscut că sunt probleme provocate de creșterea  numărului de prosumatori și că apar probleme la furnizori, care sunt dezechilibrați: „Sunt probleme în zona de echilibrare, în special în perioadele cu radiații solare ridicate. Apar probleme la furnizori, care sunt dezechilibrați. Comercial, aceste dezechilibre sunt preluate de furnizori, dar din punctul de vedere al echilibrării fizice sunt tranferate către Transelectrica, care are obligația să se asigure că sistemul funcționează echilibrat. Noi, prin pârghiile pe care le avem, în 15 minute trebuie să refacem echilibrul sistemului și într-adevăr în perioadele cu radiații solare ridicate sunt probleme”.

Prin mai multe amendamente aduse legii în beneficiul prosumatorilor, se intervine – legal – într-o relație comercială de tip privat. A fost introdusă obligația către furnizor de a furniza energie la prețuri sub costurile de procurare a acesteia. S-a introdus, de asemenea, plafonarea marjei furnizorului, care  ar fi trebuit să acopere costurile acestuia cu prestarea serviciului de furnizare și alte servicii legate de relația contractuală.

Situația se prezintă astfel: Furnizorul are obligația să cumpere energie angro în avans ca să poată acoperi consumul prosumatorului în situația în care acesta nu produce nimic. Dacă însă prosumatorul produce energie și își acoperă consumul, furnizorul rămâne cu energia achiziționată angro, pe care este nevoit să o plaseze și comercializeze pe piața de echilibrare. Practic, furnizorul iese pe pierdere, el suportă costul dezechilibrelor! În plus, trebuie spus că furnizorul achiziționează energie angro pentru a acoperi consumul în orice oră a zilei. În schimb, prosumatorul livrează surplus de energie în intervalul orar 10.00 – 16.00 al zilei (când este soare), iar prețul pe PZU este foarte mic în acest interval, mult sub prețul la care furnizorul achiziționează angro de pe piețele forward pentru a putea livra energie la orice oră consumatorului/prosumatorului.

În fapt, în momentul de față, furnizorii sunt obligați să furnizeze energie electrică la prețuri plafonate stabilite prin legislația primară și sunt obligați să cumpere energia prosumatorilor care le sunt clienți la prețuri fixate prin legislație!

Alte modificări aduse legii energiei și gazelor naturale, aprobate în Parlament:

  • Potrivit art. III, compensarea cantitativă se aplică și contractelor de vânzare-cumpărare a energiei electrice din surse regenerabile încheiate între furnizor și prosumator, aflate în derulare la data intrării în vigoare a prezentei legi. Iată că se intervine legal și în cazul contractelor semnate anterior!
  • Art. 731 prevede că “prosumatorii persoane fizice și juridice, precum și autoritățile publice locale care deţin unităţi de producere a energiei electrice din surse regenerabile cu putere instalată de cel mult 900 kW pe loc de consum pot vinde energia electrică produsă sau stocată atât furnizorilor de energie electrică cu care aceştia încheie/au încheiate contracte de furnizare a energiei electrice, conform reglementărilor ANRE, cât și consumatorilor racordați la barele centralei electrice”. Este o creștere a puterii  instalate a centralei prosumatorului, de la 400 la 900 KW, până la care acesta nu plătește dezechilibrele cauzate rețelei! Responsabilitatea în materie de echilibrare nu se aplică prosumatorilor cu o putere instalată de producere a energiei electrice mai mică de 900 kW, aceasta revine furnizorului acestora, conform reglementărilor ANRE. De asemenea, crește limita pentru compensarea cantitativă de la 200 KW la 400 kW.
  • Autorităţile publice locale care deţin capacităţi de producere a energiei electrice din surse regenerabile realizate, parţial sau total, din fonduri publice, beneficiază din partea furnizorilor cu care au contract de furnizare a energiei electrice, la cerere, de serviciul de regularizare financiară între energia livrată şi energia consumată din reţea. Este o nouă obligație pentru furnizorul care a preluat autoritatea publica locala, în calitate de Furnizor de Ultimă Instanță și, mai nou, acesta este obligat să îi ia și energia pe care o produce dacă este prosumator!


Publicat de

Redacția

Echipa InvesTenergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *