Este momentul zero al deciziilor la Ministerul Energiei. În următoarele săptămâni, oficialii ministerului sunt așteptați să ia poziție cu privire la liberalizarea integrală a prețului gazului natural și să pună în consultare publică proiectul de ordonanță de urgență privind sectorul regenerabilelor.
În ambele situații, s-a invocat însă necesitatea unor studii proprii, în baza cărora responsabilii de la Ministerul Energiei să ia deciziile corecte.“Pentru dereglementarea integrală și finalizarea procesului de liberalizare a prețului gazului natural în România pentru toți consumatorii este necesară elaborarea unui studiu de impact. Acest studiu trebuie să estimeze riscul revenirii prețului regional al gazului natural peste nivelurile prevăzute în calendarul de dereglementare, respectiv să facă o analiză a implicațiilor pe care acest risc le poate avea asupra nivelului subvențiilor și ajutoarelor la încălzire pentru consumatorii vulnerabili – concept a cărui definiție juridică încă nu a fost definitivată”, se menționează în Raportul sesiunii de lucru Țiței, produse petroliere și gaz natural, supus consultării publice în vederea elaborării Strategiei Energetice a României de către Ministerul Energiei.
Reprezentanții ministerului admit însă că, în baza acestui studiu, s-ar putea dovedi oportună renunțarea la calendarul de dereglementare și liberalizarea definitivă a prețurilor, mai devreme decât este prevăzut în calendarul de dereglementare.
Cu toate acestea, este luată în considerare soluția liberalizării parțiale a prețului la data de 1 iulie 2016, cu păstrarea unui plafon conform calendarului de dereglementare în vigoare. Astfel, se poate evita scăderea prețului gazului de import sub nivelul prețului reglementat, fără a risca o creștere accelerată a prețului la consumatorii casnici în cazul în care prețul gazului natural din import revine la un nivel superior celui prevăzut în calendarul de dereglementare, se subliniază în raport.
Urmărind evoluția prețului gazului natural în Europa, care este scăzut (nivelul estimat pentru perioada iunie-august 2016 este de 63 lei/MWh), se ia în calcul că va ajunge în curând sub nivelul prețului reglementat în România. Prin urmare, conform calendarului de dereglementare, prețul reglementat ar urma să crească la 66 lei/MWh de la 1 iulie 2016, față de 60 lei/MWh în prezent. O situație în care prețul reglementat este mai mare decât prețul gazului natural de import ar fi inedită, eliminând rațiunea prețului reglementat, cel puțin pentru perioada în care persistă această situație, cu implicații asupra activității autorității de reglementare și a tuturor actorilor din piață, se afirmă în documentul menționat. Calendarul de dereglementare adoptat prin hotărâre de guvern în iulie 2015 prevede liberalizarea integrală a prețului gazului natural pentru consumatorii casnici la finele anului 2021.
De cealaltă parte, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei – ANRE are o poziție fermă, solicitând suspendarea calendarului de liberalizare, care prevede scumpirea gazelor cu 10%. Ministrul Energiei Victor Grigorescu a reiterat că „Orice decizie ar trebui fundamentată pe un studiu. Am solicitat un studiu pe baza căruia să ne fundamentăm o anumită abordare, altfel riscăm să emitem opinii și să creăm false dezbateri”.
ANRE a solicitat în mod expres Ministerului Energiei abrogarea, de la 1 iulie, a Hotărârii de Guvern prin care a fost instituit calendarul de liberalizare a pieței gazelor naturale pentru populație. Aceasta în condițiile în care prețul gazelor pe piețele internaționale a ajuns la nivelul celor de producție internă și este în scădere. “Practic, am solicitat ca Hotărârea de Guvern care impune creșterea prețurilor la consumatorul casnic cu 10% de la 1 iulie să fie abrogată și să rămânem la prețul de 60 de lei pe MWh, cât este astăzi, ca preț de referință, urmând ca piața să stabilească adevăratul preț, dar să nu plecăm de la 66 de lei sau chiar 72 de lei așa cum este prevăzut în calendarul de liberalizare”, a precizat președintele ANRE, Niculae Havrileț.
Ministerul Energiei vrea propriul studiu de impact și pentru sectorul regenerabilelor
Aceeași situație se constată și în ce privește măsurile mult-așteptate pentru sectorul regenerabilelor. Ministerul Energiei, cu consultarea ANRE, are în pregătire un proiect de ordonanță de urgență, care să vină cu măsuri care să readucă un echilibru în sectorul regenerabilelor, însă decizia finală va fi luată tot în baza unui studiu propriu la care se lucrează în minister. Secretarul de stat Corina Popescu a declarat recent că “se impune un studiu propriu, al Guvernului, pe care să fie fundamentate măsurile, nu un studiu al unei asociații din domeniu sau un studiu realizat de marii consumatori industriali de energie”.
Un studiu de impact este absolut necesar în luarea unei decizii corecte și este cu atât mai bine să fie realizat de minister, marea problemă în situațiile menționate este criza de timp: decizia în privința liberalizării trebuie luată până la 1 iulie, iar în cazul multor investitori de energie din surse regenerabile, tergiversarea luării unor măsuri în sprijinul acestora echivalează cu insolvență, chiar faliment.