- „Ne dorim un plan curajos din partea statului român pentru reducerea utilizării combustibililor fosili…Termenul ferm solicitat de noi pentru închiderea producției de energie pe cărbune este 2030”, declară Alin Tănase, coordonator de campanii Greenpeace România
Rainbow Warrior, nava – fanion a Greenpeace, vine în România în perioada 29 mai – 2 iunie, pentru a semnala legătura dintre modul în care producem energie în prezent și modificarea climei planetei.
Constanța e prima oprire dintr-un tur european de 5 luni, care promovează soluțiile energetice curate și solicită ambiții mai înalte și acțiuni decisive pentru protejarea climei din partea liderilor europeni.
Oamenii de știință au ajuns la un consens și au dat un nume fenomenelor meteorologice extreme care afectează planeta din ce în mai mult: schimbări climatice. Politicienii și sectorul de business trebuie să oprească orice sprijin pentru combustibilii fosili, principalii agresori ai climei, și să deschidă calea pentru energia regenerabilă. Viteza aplicării unor măsuri benefice climei trebuie să crească pentru a nu încălzi planeta cu mai mult de 1,5 grade Celsius. Altfel, schimbările vor fi catastrofale și iremediabile. Generația viitoare nu va mai avea un viitor!, se subliniaza intr-un comunicat transmis de Greenpeace Romania.
Sosirea navei Rainbow Warrior în România este un mesaj extrem de puternic, spun reprezentantii Greenpeace Romania. Vasul călătorește pe oceanele și mările Terrei pentru proiecte științifice sau pentru a protesta împotriva marilor poluatori. Este o platformă de conectare a celor care cred că pot și vor să ajute planeta. Rainbow Warrior e și una dintre cele mai „verzi” nave din lume: folosește preponderent velele pentru deplasare, nu deversează deșeuri în mare, iar materialele folosite pentru construirea sa au fost alese doar din surse ce respectă normele etice ale Greenpeace.
Mesajul Rainbow Warrior pentru România: stop cărbune, folosiți energie curată!
România este încă tributară energiei pe cărbune. Deși are potențial major pentru folosirea energiei din surse regenerabile (soare, vânt), politicienii români au continuat să sprijine, chiar și cu prețul penalizării de către Comisia Europeană, producția pe cărbune, extrem de nocivă pentru mediu și sănătate. Europa merge în direcția decarbonării, astfel încât până în 2050 Uniunea să nu mai producă emisii care să afecteze clima, se specifica in comunicat.
„Ne dorim un plan curajos din partea statului român pentru reducerea utilizării combustibililor fosili. Mai multe țări membre ale UE au stabilit deja un traseu pentru eliminarea cărbunelui din sectorul energetic. România, din contră, sprijină acest sector foarte poluant pentru planetă și sănătatea oamenilor, permițând funcționarea termocentralelor care nu respectă normele europene. Termenul ferm solicitat de noi pentru închiderea producției de energie pe cărbune este 2030”, declară Alin Tănase, coordonator de campanii Greenpeace România.
Este nevoie ca România să folosească cu adevărat potențialul de energie regenerabilă pe care îl are și să-și încurajeze cetățenii să devină producători de energie (prosumatori), prin crearea unui mediu favorabil pentru investiții.
Căpitanul vasului, o legendă
Sosirea vasului la Constanța coincide și cu ultimul tur pentru căpitanul Pete Willcox, o legendă a Greenpeace. El a fost căpitan la bordul primului Rainbow Warrior, scufundat prin detonare de către serviciile secrete franceze (DGSE) în Noua Zeelandă, în 1985, eveniment ce a declanșat un scandal diplomatic internațional. În 2013, aflat la bordul unui alt vas al Greenpeace – Arctic Sunrise – Pete Willcox a fost arestat și reținut timp de 2 luni de armata rusă, alături de alți 30 de activiști.
În anul 2014, căpitanul Pete a fost premiat de către publicația britanică The Guardian pentru munca de o viață dedicată mediului. Căpitanul Pete Willcox a navigat peste 400.000 mile în întreaga carieră.
Programul Rainbow Warrior în România
Vasul va fi ancorat în Constanța timp de 5 zile (29 mai – 2 iunie), perioadă în care vor fi organizate diferite evenimente la bord și în port, lângă navă, atât pentru publicul larg, cât și pentru media.