- “Ne gândim la utilitatea prețurilor reglementate la energie și gaze”
- “Dacă starea de urgență durează mai mult timp (sperăm să nu fie cazul) este posibil ca toți consumatorii din România să ajungă la FUI. Ceea ce ar însemna o re-reglementare a pieței. Este clar că trebuie să se intervină cu mecanisme să nu fim nevoiți să aplicăm măsura intrării în masă la FUI, ci doar în anumite situații deosebite bine definite”
“Prețurile la utilități la consumatorii finali, la stațiile de carburanți sunt înghețate la nivelul existent la data de 29 martie, însă pot fi dimniunate în funcție de cerere și ofertă. Având în vedere că pe piața angro există o scădere majoră a prețurilor la produsele energetice, considerăm că se pot modifica contracte în sensul diminării prețului care dorim să se regăsească în integralitate la consumatorul final”, a declarat Niculae Havrileț, Secretar de Stat în Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri – MEEMA, invitat la Conferința online organizată de PublicațiaThe Diplomat-Bucharest – “LeaderTalks in Energy: Menținerea afacerilor la un nivel sustenabil în energie”.
Conform Ordonanței militare nr. 4, pe perioada stării de urgență, prețurile la energia electrică si termică, la gaze naturale, alimentarea cu apă, salubritate și carburanți nu mai pot fi majorate peste nivelul practicat în 29 martie, la data emiterii ordonanței. Aceste prețuri pot doar sa scadă în funcție de cerere și ofertă.
Oficialul MEEMA a precizat că a primit numeroase întrebări din partea operatorilor pieței cu privire la plafonarea prețurilor la utilități, cum se va face aceasta, precizând că ANRE a pregatit noi tarife la gaze care sunt aplicate începând cu 1 aprilie și un nou set de tarife pentru energia electrică cu aplicare din 1 iulie.
“Sunt confuzii în special datorită restrângerii consumurilor specifice de gaze, nu doar la noi, ci în toate țările europene, ce a generat o scădere a prețurilor în zona angro, existând posibilitatea la producători să oprească activitatea de extracție, nemaiavând unde să stocheze. Se remarcă o scădere a pieței carburanților, aproape de 50% pe luna martie, o scădere importantă a consumului de energie și gaze (ne referim și la faptul că au fost temperaturi ridicate în această perioadă), pe piețele spot a scăzut cantitatea tranzacționată din contracte și prețul. Au apărut probleme de gestiune între producători și furnizori. La gaze este o scădere foarte mare la piața angro, în special pe piețele europene, s-a inversat trendul, producătorii autohtoni sunt forțați să scadă prețurile. La gaze s-a și stocat în exces, din cauza problemelor politice, respectiv plafonarea prețului prin OUG nr. 114/2018. Ne gândim astfel la utilitatea prețurilor reglementate la energie și gaze! Furnizorii piețelor reglementate nu mai vor la prețuri reglementate, mai ales la gaze. Piața oferă prețuri de 60 sau chiar 58 de lei/MWh, sub cel plafonat”, a prezentat Niculae Havrileț.
Piata angro a fost automat pedepsită de evoluția consumului. Preturile s-au redus la jumătate. Nu a trebuit să intervină nimeni administrativ, a adăugat el.
Observăm acum ce înseamnă o intervenție administrativă și că, în condițiile stării de urgență, efectele produse de Ordonanța114 nu mai pot fi soluționate în mod pozitiv. Furnizorii nu își vor mai recupera pierderile, după ce au fost forțați să practice anumite prețuri, a sesizat secretarul de stat Niculae Havrileț, subliniind: “Nu putem obliga consumatorul final să plătească un preț mai mare decât este prețul pieței. Se creează astfel posibilitatea migrării în masă a consumatorilor spre piața liberă, în special la gaze”.
Un alt aspect punctat de oficialul MEEMA la conferința organizată de The Diplomat-Bucharest face referire la Regulamentul european 943. “România nu poate încălca Regulamentul 943. Acesta trebuie respectat, chiar dacă suntem în stare de urgență. Trebuie să aplicăm regulile de piață, cererea și oferta să funcționeze”, a spus Havrileț.
Acesta a abordat și problema deconectării în contextul legislației emise de Guvern privind posibilitatea amânării plății facturilor la utilități: “În legislația prezentă nu scrie de deconectare. Apare termenul continuitate și amânare a plății. Însă deconectarea poate să intervina și natural. Operatorul de distribuție are sarcina fizică să facă acest lucru, dar nu este parte în contract. În astfel de situații, intervine Furnizorul de Ultimă Instanță – FUI. Putem sa ne imaginăm că dacă starea de urgență durează mai mult timp (sperăm să nu fie cazul) este posibil ca toți consumatorii din România să ajungă la FUI. Ceea ce ar însemna o re-reglementare a pieței. Este clar că trebuie să se intervină cu mecanisme să nu fim nevoiți să aplicăm masura intrării în masă la FUI, ci doar în anumite situații deosebite bine definite. Am reveni astfel la zona 2007-2008, de dinainte de obligativitatea de unbundling”.