- Ing. Florin Nechita, Directorul Sucursalei Baia Mare: Profesionalismul, devotamentul și spiritul de sacrificiu sunt calitățile acestor oameni nevăzuți ai rețelelor, care pun familia DEER înaintea propriilor familii. Ne mândrim cu ei și apreciem acești colegi, care depun toate eforturile pentru ca în casele utilizatorilor să existe ”lumină”
În această vară, operatorii de distribuție au avut mult de lucru! Pe fondul unor condiții meteorologice extreme din ultima perioadă (manifestate prin furtuni puternice, ploi torențiale, vijelii), echipele Distribuție Energie Electrică România – DEER s-au mobilizat, în forță, pentru realizarea rapidă a intervențiilor acolo unde s-au semnalat avarii. S-a lucrat zi și noapte, în condiții foarte grele, energeticienii DEER reușind să facă față, cu succes, unor situații pe cât de complexe, pe atât de greu de gestionat, potrivit unui comunicat al companiei.
Situații rar întâlnite pe liniile electrice aeriene au fost surprinse într-o serie de fotografii. De exemplu, fotografia cu molidul rupt de vijelie, încolăcit în conductoarele (n.b. – ”sârmele” prin care trece curentul electric) LEA, aflat în poziție orizontală, acesta rupând și o parte din conductoare, a atras atenția, fiind preluată și prezentată de posturile TV și de presa de specialitate, inclusiv de InvesTenergy.
Ing. Florin Nechita, Directorul Sucursalei Baia Mare din cadrul Distribuție Energie Electrică România, a prezentat modul în care au acționat echipele de energeticieni în această situație, respectiv cum s-a realizat îndepărtarea molidului în condiții de siguranță. “O situație rar întâlnită a fost pe LEA 20 kV Ferneziu-Blidari dublu circuit cu Ferneziu-Izvoare. În urma declanșărilor apărute în data de 25.07.2023, la ora 16:52, s-a dispus controlul pe linii. Electricienii din Formația municipal Baia Mare au raportat, în urma controlului efectuat, existența unui molid rupt de vijelie, încolăcit în conductoarele LEA, aflat în poziție orizontală, acesta rupând și o parte din conductoare. S-au îndepărtat cetățenii, care priveau uimiți și înspăimântați, și s-a asigurat zona. Situația fiind foarte periculoasă, s-a apelat la sprijinul ISU Maramureș. S-au creat condițiile tehnico-organizatorice pentru intervenție și o echipă mixtă, formată din personalul de exploatare, personalul de mentenanță, personalul ISU Maramureș, cu mijloacele din dotare (platformă ridicătoare cu braț, drujbe, frânghii) au intervenit pentru tăierea pe bucăți și îndepărtarea molidului în condiții de siguranță, apoi reîntregirea conductoarelor și realimentarea consumatorilor”.
Profesionalismul, devotamentul și spiritul de sacrificiu sunt calitățile acestor oameni nevăzuți ai rețelelor, care pun familia DEER înaintea propriilor familii. Ne mândrim cu ei și apreciem acești colegi, care depun toate eforturile pentru ca în casele utilizatorilor să existe ”lumină”, spune Florin Nechita.
O altă situație de criză în instalațiile DEER. S-a intervenit la lumina lanternelor și reflectoarelor!
În aceeași zi, 25.07.2023, a mai apărut o situație de criză în instalațiile gestionate de Centrul Operațiuni Rețea Înaltă Tensiune, mai spune directorul Sucursalei Baia Mare a DEER. Astfel, la ora 17:02, au apărut defecte pe LEA 110 kV Baia Mare 3-Nistru simultan cu LEA 110 kV Nistru-Negrești, stația 110/20 kV Nistru rămânând nealimentată. În timp ce Formația mentenanță LEA IT se pregătea pentru intervenție, a apărut un alt defect pe LEA 110 kV CEIL-Baia Borșa, la ora 17:37. Întrucât nu puteau fi atacate toate lucrările, s-a apelat la sprjinul Sucursalei Satu Mare, pentru formarea unei echipe de control pe LEA 110 kV Nistru-Negrești, pornind dinspre stația Negrești. O echipă a COR IT Baia Mare a început controlul dinspre stația Nistru, rămânând pentru final controlul pe LEA 110 kV Baia Mare 3-Nistru, având informația că este lipsă o fază, practic, cea mai greu de executat lucrare. O altă echipă din cadrul COR IT Baia Mare a pornit spre Bârsana, unde se primise informația că este un copac pe linie. Această echipă a identificat și a înlăturat copacul de pe linie, iar la ora 22:36 s-a revenit cu LEA 110 kV CEIL-Baia Borșa.
De precizat că LEA 110 kV CEIL-Baia Borșa face parte din bucla 110 kV de alimentare a Maramureșului istoric, ceea ce înseamnă că, la orice alt defect apărut pe liniile 110 kV ar fi putut rămâne nealimentați toți consumatorii din zonă, semnalează Florin Nechita.
După revenirea la schema normală cu LEA 110 kV CEIL-Baia Borșa, echipa a revenit la Baia Mare și a început controlul pe LEA 110 kV Baia Mare 3-Nistru. La lumina lanternelor și reflectoarelor! La ora 1:10 (26.07.2023) s-a identificat la stâlpul nr. 18, un cordon rupt. S-a intervenit la lumina reflectoarelor, cordonul fiind refăcut, iar la ora 4:06 fiind repusă linia sub tensiune. La ora 4:07 s-a alimentat stația 110/20 kV Nistru, iar oamenii au avut, din nou, lumină.
Reamintim că în data de 25.07.2023, la ora 21.30, bilanțul indisponibilităților și al consumatorilor nealimentați din jud. Maramureș, comunicat de DEER, arăta îngrijorător: 3 LEA 110 kV, 1 stație electrică 110/20 kV, 4 LEA 20 kV nealimentate integral, 11 LEA 20 kV nealimentate parțial, 207 posturi de transformare, 29 localități, 11.854 utilizatori nealimentați.
S-a lucrat non-stop, inclusiv noaptea, iar în data de 26 iulie, la ora 22, toți consumatorii au fost realimentați!, spune directorul Sucursalei Baia Mare a DEER.