OUG 114/2018 afectează negativ industria de gaze. Va produce pagube statului: bugetul va pierde 2,26 miliarde de lei pe an. ROPEPCA se prezintă la dezbaterile din Parlament cu un studiu realizat de Deloitte

Publicat pe Categorii Opinii / Analize, Petrol si gaze, Semnal
Prima Pagina Actual Semnal OUG 114/2018 afectează negativ industria de gaze. Va produce pagube statului: bugetul va pierde 2,26 miliarde de lei pe an. ROPEPCA se prezintă la dezbaterile din Parlament cu un studiu realizat de Deloitte

  • Saniya Melnicenco, Președinte ROPEPCA: ”Măsurile fiscale sunt puternic neconcurențiale, descurajatoare pentru orice investiție și orice investitor potențial și dezavantajează producătorii autohtoni față de ceilalți participanți în tot lanțul”
  • Există riscul declanşării unei investigaţii de către Comisia Europeană pe tema unui potenţial ajutor de stat pentru consumatorii industriali
  • ROPEPCA a transmis o scrisoare informativă Comisiei Europene

OUG 114/2018 produce pagube statului. “Bugetul de stat va pierde 2,26 miliarde de lei pe an, ca urmare a aplicării prevederilor ordonanței din sectorul gazelor naturale. Este echivalentul a aproximativ 17% din totalul beneficiilor sociale plătite de la bugetul de stat în 2017”, sesisează reprezentanţii Asociaţiei Române a Companiilor de Explorare şi Producţie Petrolieră (ROPEPCA) și Deloitte.

Asociația a apelat la experții Deloitte în vederea realizării unui studiu care confirmă impactul negativ semnificativ asupra industriei de gaze. ” Cei 2,26 miliarde lei reprezintă 17% din beneficiile sociale plătite de Guvernul României în anul 2017 și ar acoperi 100% din valoarea anumitor beneficii sociale esențiale. Este vorba despre venituri nerealizate de 1,15 miliarde de lei din plafonarea preţului gazelor, adică din neîncasarea suprataxei din dereglementarea preţului, 471 de milioane de lei din redevenţe, 145 milioane de lei din impozitele pe profit, 192 de milioane de lei din TVA, 303 milioane de lei din dividende”, a specificat Sorin Elisei, senior expert în cadrul Deloitte.

Saniya Melnicenco, Președinte ROPEPCA, a precizat în cadrul unei conferințe de presă: ”Măsurile fiscale sunt puternic neconcurențiale, descurajatoare pentru orice investiție și orice investitor potențial și dezavantajează producătorii autohtoni față de ceilalți participanți în tot lanțul”.

“Speranța noastră este la decidenții din Parlament. Vom prezenta  studiul realizat de Deloitte la dezbaterile parlamentare”, a spus Melnicenco, cu precizarea că ROPEPCA a transmis o scrisoare informativă Comisiei Europene.

Alte efecte negative ale OUG 114, evidențiate în studiul Deloitte sunt: periclitarea siguranţei aprovizionării cu gaze naturale, diminuarea concurenţei pe piață şi discriminarea producătorilor faţă de furnizori, eșec în furnizarea unui serviciu public sustenabil pentru consumatorii casnici, limitarea exportului de gaze naturale din producția internă. În plus, există  riscul declanşării unei investigaţii de către Comisia Europeană pe tema unui potenţial ajutor de stat ilegal pentru consumatorii industriali. “Există un risc de ajutor de stat ilegal pentru plafonarea preţului la care consumatorii industriali achiziţionează gazele”, a spus Elisei, exemplificând poziția Asociaţiei Producătorilor de îngrăşăminte chimice din Europa cu privire la unele state unde preţul gazelor este semnificativ mai mic sau stabilit local. “Nu ştim cum a fost stabilit acest preţ de 68 de lei pe MWh, dar este semnificativ mai mic decât cotaţiile regionale”, a adăugat reprezentantul Deloitte.

Un alt aspect semnalat în studiu este că furnizorii de gaze sunt avantajaţi: aceștia pot achiziţiona gaze la preţ plafonat, mai mic, de la producători, și pot vinde mai departe la orice preţ.

Efectele OUG 114 asupra pieței gazelor naturale, așa cum sunt prezentate în studiul Deloitte:

  1. Reducerea veniturilor la bugetul de stat. Efectele colaterale ale acestui act normativ ar putea depăși impactul specific asupra industriei de gaze și ar genera efecte negative directe și indirecte asupra întregului mediu de afaceri și a societății. Reducerea veniturilor la bugetul de stat cu o valoare estimată la 2,26 mld. RON, echivalentul a aproximativ 17% din totalul beneficiilor sociale plătite de la bugetul de stat în 2017 este un exemplu de efect direct;
  2. Periclitarea siguranței aprovizionării cu gaze naturale. Perturbarea pieței de gaze naturale și supra-reglementarea duce la modificarea planurilor de investiții și revizuirea inițiativelor de sprijin regional, cu efecte potențiale în cascadă asupra coridoarelor și hub-urilor integrate regionale și europene. De la un rol promițător de furnizor regional de securitate energetică, România ar ajunge să suplimenteze importurile de GN din afara UE, pentru a putea satisface consumul intern;
  3. Potențial ajutor de stat ilegal pentru consumatorii industriali. Conform OUG 114, consumatorii industriali din România vor beneficia de un preț la GN din producție internă plafonat în mod arbitrar, la un nivel semnificativ inferior prețului de piață local/regional; aceștia vor trebui să răspundă imediat la acuzațiile companiilor similare din SM privind acordarea de ajutor de stat. Recentele investigații anti-dumping efectuate de UE cu privire la companiile din țări terțe ce au achiziționat GN la prețuri preferențiale (de exemplu, Federația Rusă, SUA, Trinidad Tobago) indică un risc serios în această privință;
  4. Diminuarea concurenței și discriminarea producătorilor față de furnizori. Piața concurențială a gazelor naturale va înceta să existe în perioada aprilie 2019 – martie 2022. Restricțiile impuse de a vinde gaze naturale produse local la un preț plafonat, către destinații fixe vor face ca tranzacționarea să fie inutilă (furnizor-furnizor). Concurența în producția de gaz va scădea, întrucât producătorii locali de mici dimensiuni nu vor fi capabili să își finanțeze operațiunile la prețul nou. Producătorii locali de gaz (titulari ai licențelor de furnizare) vor trebui să vândă producția la un preț limitat, în timp ce alți furnizori locali/străini vor putea să revândă cantitatea respectivă de GN către partenerii lor (consumatorii non-casnici) cu o marjă nelimitată. Producătorii locali de GN (titulari ai licențelor de furnizare) vor fi obligați să plătească 2% din valoarea producției de GN, în timp ce furnizorii sunt obligați să plătească o taxă de 2% din marja operațională, iar producătorii străini/importatorii nu vor fi obligați să plătească nicio astfel de taxă ;
  5. Eșec în furnizarea unui serviciu public sustenabil pentru consumatorii casnici..furnizarea de gaze a gospodăriilor. Deși interesul consumatorului casnic apare ca fiind în centrul acestor măsuri de reglementare, impactul lor multiplu asupra prețului final (de exemplu, taxa de 2% din cifra de afaceri, recuperarea pierderilor înregistrate în trecut de furnizorii CC) vor determina, în cel mai bun caz, menținerea prețului final la nivelul celui actual, până în februarie 2022. Cu toate acestea, măsurile vor conduce la înregistrarea de pierderi suplimentare (în cazul în care ANRE stabilește un preț fix către CC, pierderi ce ar trebui recuperate oricum la un moment ulterior), sau la un preț final mai mare, contrar scopului OUG 114/2018. România ar trebui să evalueze cu atenție implementarea adecvată a conceptului de consumator vulnerabil, să acorde sprijin financiar direct celor care au nevoie și să evite subvenționarea gospodăriilor care depășesc venitul mediu la nivel regional/național;
  6. Limitarea exportului de gaze naturale produse în România. Întrucât producătorii locali de GN sunt, de asemenea, obligați să livreze cantitatea rămasă disponibilă către consumatorii non-casnici, disponibilitatea pentru export a gazelor de origine românească ar fi egală cu zero. Eforturile UE de a investi în dezvoltarea infrastructurii românești ar fi astfel ignorate.

Studiul Deloitte poate fi consultat pe site-urile ROPEPCA și Deloitte:

http://www.ropepca.ro/articole/raport-privind-impactul-oug-114-2018-asupra-pie-ei-gazelor-naturale-din-rom-nia/593/


Publicat de

Redacția

Echipa InvestEnergy

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *