Participanții la piața energiei au parte de o vară fierbinte. Pe de o parte, prețul mare la prețul energiei pe bursă le dă bătăi de cap acestora, pe de altă parte Autoritatea de Reglementare în domeniul Energiei – ANRE vine cu o serie de reglementări importante și de impact, care sunt în această perioadă în dezbatere publică. Este vorba despre: Proiectul de Ordin privind modificarea și completarea Regulamentului de organizare și desfășurare a licitațiilor simultane cu preț descrescător pe piața centralizată pentru serviciul universal; Proiectul privind Regulamentul de organizare si functionare a pietei de certificate verzi; Propuneri modificare Metodologie de stabilire a tarifului pentru serviciul de distribuție a energiei electrice; Proiect de Ordin privind aprobarea Regulamentului de calcul și de decontare a dezechilibrelor părților responsabile cu echilibrarea; Proiect de Ordin pentru aprobarea Regulamentului de organizare a activităţii de mentenanţă etc. Și, aflăm de la reprezentanții ANRE, că se lucrează în continuare, agenda reglementatorului fiind una încărcată pentru acaestă perioadă.
Aflat la o conferință organizată de Energynomics, Emil Calotă, Vicepreședinte ANRE, a făcut referire la „o incoerență la nivelul decidendentului pe partea de legislație primară (Parlament – n.red.) ce trebuie depășită urgent”. În lunile următoare, parlamentarii trebuie să ia decizii importante pe parte de legislație pentru deblocarea mai multor sectoare energetice.
Oficialul ANRE a trecut în revistă prioritățile legislative pentru această toamnă. Astfel, se așteaptă aprobarea Parlamentului pentru: legea de aprobare a OUG 64/2016, legea specială pentru serviciul public de termoficare urbană, fără de care ANRE nu poate analiza şi aviza preţurile şi tarifele pentru energie termică, deşi a preluat aceste atribuţii de la ANRSC. În ce privește Legea ce modifică ordonanța dedicată sectorului regenerabilelor, vicepreședintele ANRE a precizat că sunt încă multe lucruri neclare. Săptămânal avem întâlniri cu reprezentanți ai PATRES să vedem cum sprijinim producătorii mici și mijlocii, a spus Calotă.
Totodată, se impun modificări urgente și la legea 123, ce privesc calendarul de implementare de servicii de măsurare inteligentă și politica de înmagazinare, care să devină complementară cu funcţionarea pieţei de achiziţii şi tranzacţionare a gazelor naturale.
Revenind la OUG 64 privind supraimpozitarea producătorilor de gaze naturale, oficialul ANRE susține că nu mai este strict o problemă naţională și atrage atenția că România trebuie să fie consecventă în îndeplinirea angajamentelor față de Comisia Europeană și interconectările pe gaze să devină funcţionale. El a subliniat și faptul că investigaţiile privind existenţa unor eventuale bariere la exportul gazelor naturale nu au fost încă finalizate de Comisia Europeană!
La rândul său, Harald Kraft, preşedintele ales al ROPEPCA, a declarat la conferința Energynomics că modificările aduse OUG 64/2016 se constituie în formule de penalizare a sectorului de petrol și gaze.“Ne-am obişnuit ca în piaţa energetică să impunem restricţii şi obligaţii, ceea ce nu ajută dezvoltarea industriei”, a afirmat Kraft.
În funcție de rapiditatea adoptării în Parlament a legilor absolut necesare pentru buna funcționare a sectorului energetic, Calotă a prezentat 2 scenarii: unul bun – Ordonanța 64 să fie aprobată prin lege în prima jumătate a lunii septembrie și astfel să fie îndeplinită cerința CE și unul îngrijorător – riscul intrării în aplicabilitate a legii în plin sezon rece.